مقام آمریکایی: روز موعود با ایرانی ها امروز نیست!

۰۸ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۱:۱۶ کد : ۱۹۲۷۹۴۷ سرخط اخبار

عملیاتی شدن توافق نامه ژنو بین ایران و کشورهای 1+5 و به دنبال آن کاهش برخی از تحریم های ایران کشورهای خارجی مشتاق کرده است که مجددا تجارت خود با ایران را از سر بگیرند.اما همین امروز یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا هشدار داده است که کشورهای مختلف باید علاقه خود برای تجارت با ایران را کنترل کنند. 

به گزارش «تابناک»،امروز دیوید کوهن در ترکیه گفت است که تجارت آزاد با ایران ممکن است روزی آغاز شود،اما این روز امروز نیست. وی همچنین به مقامات ترک که در صدد توسعه فرصت های تجاری با ایران هستند هشدار داده است که دست نگه دارند چرا که بسیاری از تحریم های ایران همچنان به قوت خود باقی است. 

نکته مهمی که در سخنان این مقام وزارت خزانه داری آمریکا به چشم می خورد،احتمالا تاییدی است بر سخنان رئیس جمهور ایران؛آنجا که پس از توافق ژنو گفت دستاورد توافق ژنو این بود که سازمان تحریم ها علیه ایران فرو ریخته است.

در واقع اگر چه تحریم های کمی از تحریم های اعمال شده علیه ایران برداشته شده است،اما نظام این تحریم ها با توجه به نگرانی هایی که مقامات آمریکایی در این باره دارند گویا از هم گسیخته است و این فرصتی است برای ایران که در خلال از هم گسیختگی نظام تحریم ها بهترین منفعت ممکن را ببرد. 

پیش از این وزارت خزانه داری آمریکا، گزارشی از روند کاهش تحریم های ایران منتشر کرده بود که در بحث کاهش تحریم های پتروشیمی، نام چهارده شرکت ایرانی را برشمرده که می توانند «منحصراً» در زمینه صادرات مواد پتروشیمی از ایران به خارج از کشور فعالیت کنند. این شرکت ها عبارتند از: شرکت پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت تولیدات پتروشیمی قاعد بصیر، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، شرکت پتروشیمی جام، شرکت پتروشیمی مرجان، شرکت پتروشیمی مبین، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت پتروشیمی نوری، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی صدف عسلویه، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، شرکت پتروشیمی شازند و شرکت پتروشیمی تبریز. 

یکی دیگر از بخش های مهم گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، به موضوع آزادسازی ۴. ۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور اختصاص داشت که قرار است در چند مرحله و در طول دوره شش ماهه مذکور انجام گیرد. بازه زمانی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا از قرار زیر است: 

یکم فوریه ـ ۵۵۰ میلیون دلار
یکم مارس ـ ۴۵۰ میلیون دلار (منوط به گزارش آژانس در تأیید اینکه ایران نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده است) 
هفتم مارس ـ ۵۵۰ میلیون دلار
دهم آوریل ـ ۵۵۰ میلیون دلار
پانزدهم آوریل ـ ۴۵۰ میلیون دلار (منوط به گزارش آژانس در تأیید اینکه ایران همه ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده است) 
چهاردهم می ـ ۵۵۰ میلیون دلار
۱۷ ژوئن ـ ۵۵۰ میلیون دلار
بیستم ژوئن ـ ۵۵۰ میلیون دلار (منوط به گزارش آژانس در تأیید اینکه ایران همه تعهدات خود را به اجرا درآورده است).

کلید واژه ها: پتروشیمی وزارت خزانه داری آمریکا


نظر شما :