افشاگری بی‌سابقه واتیکان

۳۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۲۷۵۷۳ سرخط اخبار

11 ماه پیش زمانی که پاپ بندیکت شانزدهم استعفا کرد و به صومعه مادر مقدس در واتیکان رفت تا دوران بازنشستگی اش را آنجا سپری کند، مورد اتهام های فراوان قرار گرفت. بسیاری به او اتهام می زدند که تحت رهبری او در واتیکان بوده است که رسوایی اخلاقی کشیش های کاتولیک عالمگیر شده است اما اکنون آماری افشا شده است که نشان می دهد شاید بهتر باشد بندیکت را از زاویه دیگری بنگریم. براساس این آمار، می توان بندیکت شانزدهم را سخت گیرترین پاپ در مبارزه با فساد اخلاقی کشیش ها نامید.

به گزارش روزنامه ایران ، واشنگتن پست می نویسد: مطابق اسنادی که پیش از نشست سیلوانو توماسی، نماینده واتیکان در سازمان ملل متحد با خبرنگاران ارائه شد، پاپ بندیکت در سال 2011 در مجموع 260 کشیش و در سال 2012 که آخرین سال حضور او در مقام پاپی بود، 126 کشیش را به دلیل فساد اخلاقی خلع لباس کرده بوده است. این نخستین باری است که واتیکان آمار دقیق کشیش های خلع لباس شده را که شمار آنها قابل توجه هم هست، منتشر می کند. این در حالی است که سیلوانو توماسی اذعان داشته شمار کشیش هایی که پرونده فساد اخلاقی آنها در سال 2012 به دست واتیکان رسیده، به 418 نفر می رسیده است که 126 نفر آنها خلع لباس شده و پرونده باقی آنها در دست بررسی است.


روزنامه دیلی میل انگلیس نیز با اشاره به این که هیچ مجازات زندان و جریمه ای در واتیکان وجود ندارد، می نویسد: بالاترین مجازاتی که برای کشیش های خاطی در  هر زمینه ای در نظر گرفته می شود، خلع لباس است. بر اساس این مقررات، واتیکان هرگز حاضر نیست پرونده فساد اخلاقی کشیش ها را به پلیس و دستگاه قضایی ارجاع دهد. اما اعلام شده است که واتیکان مانع شکایت شاکیان به دستگاه قضایی نخواهد شد. هر چند که در نهایت پلیس و دستگاه قضایی نیز مجبور به تابعیت از قوانین کلیسا خواهند بود.


اما ام.اس.ان.بی.سی، سایت جامع اینترنتی در تحلیلی بر همین مسأله می نویسد: این قانون باید دستخوش اصلاحات شود تا کشیش ها نیز مثل همه پاسخگوی اعمال خود باشند و مسئولیت آنها را بپذیرند. زیرا این مسأله باعث می شود نارضایتی ها از کلیسای جامع ادامه داشته باشد و واتیکان همچنان متحمل انتقادها شود. زیرا از نظر افکار عمومی، واتیکان با این کار و این قوانین در واقع نوعی مصونیت قضایی به کشیش ها می دهد و از آنها حمایت مطلق می کند. به عقیده نویسندگان این مقاله، شمار کشیش های خاطی در حال افزایش است و عمق این فاجعه می تواند خسارات جبران ناپذیری بر واتیکان وارد آ ورد. البته واتیکان نیز با علم بر همین خسارات بوده است که اسناد مربوط به خلع لباس نزدیک به 400 کشیش را منتشر کرده است. اقدام خلع لباس شاید به لحاظ قضایی اقدامی شایان توجه نباشد اما اعلام رسمی آمار آن در نوع خود، اقدام بی نظیری است که هم نوعی اخطار به کشیش ها است و هم نوعی دلجویی از مردمی است که می خواهند کلیسا را همچنان مکانی مقدس ببینند که خارج از جنایت ها و اقدامات دون شأن انسانی باشد که هر روزه در سراسر جهان روی می دهد.

کلید واژه ها: واتیکان


نظر شما :