بازتاب تعیین زمان اجرای برنامه اقدام مشترک در رسانه های غربی

اوباما باید متن اجرای توافقنامه هسته ای را منتشر کند

۲۳ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۲۷۳۰۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
یک مقام دولتی آمریکا می گوید به موجب آغاز پروسه لغو تحرمی ها، ایران در نخستین روز ماه فوریه 550 میلیون دلار از 4/2 میلیارد دلار اموال بلوکه شده اش را دریافت می کند.
اوباما باید متن اجرای توافقنامه هسته ای را منتشر کند

دیپلماسی ایرانی: ایران و گروه 1+5 بر سر اجرای توافق هسته ای در تاریخ 20 ژانویه(30 دی ماه) توافق کرده اند. اعلام خبر این توافق در حالی که طرح کرک – منندز تنها به یک امضاء دیگر برای به رای گذاشته شدن در سنا نیاز داشت، واکنش وسیعی را در رسانه های خارجی به دنبال داشته است. اما اغلب این رسانه ها نهایی شدن زمان اجرای توافقنامه هسته ای مقدماتی سوم آذرماه را گامی رو به جلو می دانند. آنچه در زیر می خوانید نگاه برخی از رسانه های بین المللی به این رویداد است.

واشنگتن پست: گامی بزرگ رو به جلو

ایران و قدرت های جهانی گامی قابل توجه و دشوار به سوی مصالحه هسته ای برداشتن و اعلام کردند توافق هسته ای را از دهه سوم ژانویه اجرایی می کنند. توافقی تاریخی که بخشی از برنامه های هسته ای ایران را در مقابل لغو برخی از تحریم ها، محدود می کند. در هفته های گذشته، مذاکره بر سر اجرای این توافقنامه بسیار سخت تر از آن چیزی بود که تصور می شد. حتی در یکی از جلسه های کارشناسی هیات ایرانی میز مذاکره را ترک کرد. اما چین و روسیه تلاش کردند آمریکا را به ارایه امتیازهای فنی بیشتر به ایران ترغیب کنند تا تهران بتواند به خواسته کلیدی اش یعنی حفظ توانایی غنی سازی اورانیوم دست یابد. با اعلام خبر اجرای توافق هسته ای، اوباما نیز در بیانیه ای اعلام کرد در صورت تلاش سنا برای تصویب تحریم های بیشتر، آنها را وتو خواهند کرد. یک مقام دولتی آمریکا می گوید به موجب آغاز پروسه لغو تحریم ها، ایران در نخستین روز ماه فوریه 550 میلیون دلار از 4/2 میلیارد دلار اموال بلوکه شده اش را دریافت می کند.

نیویورک تایمز: توافق هسته ای همراه با نفوذ منطقه ای

سرانجام زمان اجرای این توافق هسته ای نهایی شد. توافقی که مورد انتقاد محافظه کاران در تهران، رهبران اسرائیل و تندروها در آمریکا قرار دارد. این توافق در زمانی انجام می شود که تهران به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه از طریق سپاه قدس است. با این حال هم ایران و هم آمریکا می کوشند مذاکرات هسته ای را از تنش ها بر سر سیاست های منطقه ای تهران جدا نگاهدارند. توافق هسته ای مقدماتی راه را برای معامله ای بزرگتر همواره می کند. با این حال جان کری ، وزیر خارجه آمریکا که در زمان اعلام زمان اجرای توافقنامه در پاریس بود، گفت که همچنان اختلاف نظرها بین ایران و غرب وجود دارد. یکی از این زمینه های اختلاف سوریه است. ادعا بر این است که از زمان امضاء توافقنامه ژنو، ایران330  تریلی حامل تسلیحات از طریق عراق به سوریه فرستاده است.  از همین رو کری خاطرنشان کرد تاکنون مساله سوریه را با همتای ایرانی خود مطرح کرده و در ملاقات بعدی با ظریف نیز دوباره این مساله سوریه را پیش می کشد.

با این حال ادامه رویارویی بین کاخ سفید و کنگره بر سر این توافقنامه و تصویب تحریم های بیشتر قابل پیش بینی است.

وال استریت ژورنال: دشواری توافق نهایی

 مقامات غربی می گویند نهایی شدن زمان اجرای توافقنامه هسته ای یکی از موانع پیش روی حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران را برداشته است. با این حال ادامه رویارویی بین کاخ سفید و کنگره بر سر این توافقنامه و تصویب تحریم های بیشتر قابل پیش بینی است. حامیان تحریم ها می گویند سیاست های کاخ سفید می تواند به هسته ای شدن ایران یا اقدام نظامی اسرائیل علیه این کشور منجر شود. البته هنوز تل آویو به نهایی شدن زمان اجرای توافقنامه واکنش نشان نداده است. راه سختی پیش رو خواهد بود و موانع  در راه مذاکره بر سر اجرای توافقنامه نشان داد که راه برای توافق نهایی چقدر دشوار است.

خبرگزاری فرانسه: دسترسی به در آمد نفتی بلوکه شده

از روز نخست اجرای توافقنامه هسته ای، تحریم هایی مورد توافق نیز لغو می شوند. به این ترتیب بخشی از درآمد بلوکه شده نفتی نیز در اختیار ایران قرار می گیرد. با این وجود کاخ سفید تاکید دارد که راه سختی پیش رو است.

لس آنجلس تایمز: درخواست انتشار توافقنامه اجرای سند اقدام ژنو

با اجرای توافقنامه هسته ای مقدماتی ژنو، ایران در سایت های هسته ای خود را به روی بازرسی های گسترده تر می گشاید و در مقابل به بخشی از درآمد بلوکه شده خود دست می یابد. موفقیت در اجرای این توافق می تواند تندروها در تهران و واشینگتن را به حاشیه براند. به گفته مقامات، عدم پایبندی ایران به توافق ژنو لزوما به معنی پایان این توافقنامه نیست اما می تواند روند لغو تحریم ها را متوقف کرده و موجب شود آمریکا تحریم های مضاعفی را علیه ایران اعمال کند.این در حالی است که هم اکنون 59 سناتور آمریکایی از طرح تحریم های کرک – منندز حمایت می کنند و کرک نیز از دولت خواسته است توافقنامه نحوه اجرای توافق هسته ای را منتشر کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اجرای توافقنامه زمان اجرای اجرای توافقنامه هسته ای توافقنامه هسته اجرای توافقنامه هسته توافقنامه هسته ای زمان اجرای توافقنامه


نظر شما :