رهبر کره شمالی پس از اعدام شوهرعمه اش چه کسی را به چوبه دار می‌فرستد؟

۱۲ دی ۱۳۹۲ | ۰۰:۴۸ کد : ۱۹۲۶۸۳۱ سرخط اخبار
«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی دو هفته پیش دستور اعدام شوهرعمه اش، «جانگ سونگ تائک» را به اتهام فساد اخلاقی و تلاش برای سرنگونی حکومت او صادر کرد. جانگ سونگ تائک که به همراه همسرش «کیم یونگ هوی» نقش زیادی در انتخاب اون به عنوان رهبر جدید کره شمالی داشتند، هیچ گاه تصور نمی کرد چنین سرنوشت شومی به انتظارش باشد. او را در وسط یک جلسه رسمی بازداشت کردند و خیلی زود حکم اعدامش صادر شد. با این اعدام، حالا خاندان رهبری کره شمالی خیلی خوب فهمیده اند که جان هیچ یک از آنها در امان نیست و همان طور که «جانگ سونگ تائک» اعدام شد، ممکن است قرعه مرگ هم به نام آنها بیفتد. «دنیس هالپین»، گزارشگر وب سایت فارن پالیسی نزدیک ترین افراد به کیم جونگ اون را روی کاغد آورده و ضمن تشریح روابط شخصی آنها با رهبر کره شمالی، حدس زده که کدام یک از آنها ممکن است به سرنوشت «جانگ سونگ تائک» دچار شوند.

کیم جونگ چول

Kim Jong-chol1

 

نسبت: برادر

احتمال زنده ماندن: عالی

«لیی یون کئول» یکی از مقام های کره شمالی که به تازگی از این کشور فرار کرده، مدعی است که «کیم جونگ چول» شخصا مراحل اعدام جانگ سونگ تائک را انجام داده است. جالب است بدانید، کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی، نام چول را به این دلیل از فهرست جانشینانش حذف کرد که اعتقاد داشت این پسرش خیلی سست عنصر و متزلزل است و نمی تواند کشوری مانند کره شمالی را اداره کند. پدر بیم آن داشت که با سپردن اداره کشور به چول، زمام امور از دست او خارج شود و حکومت چندین دهه خانواده کیم در این کشور رو به سقوط گذارد. وقتی که پدر کاملا از بی صلاحیتی چول مطمئن شد، کیم جونگ اون را در آب نمک خواباند تا پس از خودش قدرت را به دست گیرد. به ادعای لی یون کئول، آخرین فراری از کره شمالی، کیم جونگ چول شخصا گروهی از سربازان گلچین شده از میان محافظان کیم جونگ اون را که کار بازداشت جانگ سونگ تائک برعهده آنها بود، رهبری کرده است. چول همچنین به هنگام بازداشت شوهرعمه اش یک کلت کمری همراه داشته است. شاید او به این دلیل مسلح به کارزار رفته بود که اگر شوهرعمه از دستش فرار کرد، همانجا با شلیک گلوله ای او را از پا درآورد. اگر این روایت ها صحت داشته باشد، آن وقت باید گفت با این کاری که چول انجام داده، دیگر هیچ کسی جرات ندارد بگوید که او سست عنصر است یا به درد کارهای بزرگ نمی خورد. از طرف دیگر چول برادر تنی کیم جونگ اون است و در نظام سیاسی موروثی کره شمالی، این نسبت نزدیک می تواند برگ برنده چول باشد تا او را زنده نگاه دارد. به تازگی رهبری گروه «پونگ واجو» یا همان «مشعلداران» که در گذشته تحت نظر کیم جونگ ایل بودند به چول واگذار شده است. این موضوع تاییدکننده ارتقای چول در دستگاه حکومت برادرش به شمار می رود. چول تا اینجای کار حسن نیت و توانایی هایش را به برادرش اثبات کرده است. همه اینها نشان می دهد که او نه تنها در فهرست اعدام شدگان احتمالی قرار ندارد بلکه وی عهده دار کشیدن صندلی از زیر پای کسانی خواهد بود که قرعه اعدام در کره شمالی به نام آنها می افتد.

کیم یونگ هوی

 Kim Kyong Hui

نسبت: عمه

احتمال زنده ماندن: خیلی زیاد

کیم کیونگ هوی در سال ۱۹۷۲ با «جانگ سونگ تائک» ازدواج کرد یعنی دهه ها پیش از آنکه جانگ متهم به خیانت شود و دست آخر وی را به چوبه دار بسپارند. احتمال داده می شود که این زن و شوهر برای مدتی جدای از یکدیگر زندگی می کردند. به اعتقاد عده ای، عمه خانم در این مدت به دلیل عادت زن بازی همسرش به شدت از وی نفرت داشت. عده ای دیگر می گویند که دختر آنها در سال ۲۰۰۶ خودکشی کرد و همین باعث شده بود تا آنها از زندگی خانوادگی خسته شوند. به هرحال آنچه که الان برای کیم کیونگ هوی به عنوان ژنرال چهار ستاره و منشی حزب حاکم حائز اهمیت است، این است که او باید بتواند خود را از وابستگی به همسر بدنامش دور نگاه دارد. به نظر می رسد که وی در این کار موفق بوده است. روزنامه «چوسون ایلبو» چاپ کره جنوبی روز ۱۹ دسامبر نوشت که نام کیم کیونگ هوی در فهرست کمیته برنامه ریزی خاکسپاری اعضای فوت شده حزب به چشم می خورد. این به آن معناست که مقامات کره شمالی به صورت رسمی تایید کرده اند که کیم هنوز زنده است. البته باید توجه داشت که خبر روزنامه چوسون ایلبو مثل همه اخبار دیگر درباره کره شمالی صرفا گمانه زنی است. وقتی که کیم کیونگ هوی در مراسم دومین سالگرد درگذشت «کیم جونگ ایل»، رهبر سابق کره شمالی دیده نشد، این موضوع ضرورتا به این معنا نبود که او دیگر موردعلاقه برادرزاده اش یعنی کیم جونگ اون، رهبر فعلی کره شمالی نیست. به نظر می رسید که او در وضعیت جسمانی مناسبی قرار ندارد و در نتیجه امکان شرکت در سالگرد درگذشت رهبر سابق کشور را از دست داده است. با وجود هر خطری که متوجه کیم کیونگ هوی باشد، نباید از یاد برد که موقعیت خانوادگی این زن، او را از هر خطری در امان نگاه می دارد. کیم عضو خانواده رهبران کره شمالی است. برادر او رهبر سابق کره شمالی و پدرش نخستین رهبر این کشور بودند. به عبارت دیگر، خونی که در رگ های کیم کیونگ هوی جریان دارد، خون مقدسی است که می تواند زنده ماندن او را تضمین کند.

کیم سول سونگ و کیم یئو جونگ

 nn20120828a6a

نسبت: خواهر ناتنی و خواهر

احتمال زنده ماندن: خوب

کیم جونگ اون مثل پدرش حساب ویژه ای روی حمایت و مشورت های خواهرانش باز کرده است. کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی از ابتدای ریاستش بر کشور همیشه از مشورت های خواهر خود یعنی «کیم کیونگ هوی» استفاده می کرد. گفته می شود «کیم سول سونگ» ۳۸ ساله که به شدت موردعلاقه پدرش بود، صحنه گردان عملیات پاکسازی «جانگ سونگ تائک» بوده است. اطلاعات چندانی درباره کیم سول سونگ، خواهر ناتنی کیم جونگ اون وجود ندارد اما به نظر نمی رسد که او در فهرست اعدام شدگان بعدی رهبر کره شمالی قرار داشته باشد. نخستین تصویری که از «کیم یئو جونگ»، خواهر تنی کیم جونگ اون منتشر شد به دسامبر ۲۰۱۱ و به هنگام مراسم خاکسپاری کیم جونگ اون برمی گردد. او در این تصاویر با چشمانی اشک آلود دیده می شد که لباس مشکی رنگی از پوشش محلی زنان کره شمالی پوشیده بود و دقیقا پشت سر برادر بزرگ ترش یعنی کیم جونگ اون قرار داشت. یک نشانه احتمالی از اطمینان خاطر به کیم یئو جونگ به این موضوع برمی گردد که او «اداره امور» دختر ماگومی یوکوتا مهم ترین شهروندی که از ژاپن ربوده شد، برعهده گرفته است. در دهه ۷۰ تعدادی از شهروندان ژاپنی توسط کره شمالی ربوده شدند. ژاپن اعتقاد داشت این عده به اشتباه وارد آب های کره شمالی شده اند اما در مقابل پیونگ یانگ اعتقاد داشت که آنها برای جاسوسی به این کشور نزدیک شده اند. پس از مدتی دولت کره شمالی اعلام کرد که ماگومی یاکوتا یکی از ۱۳ شهروند ربوده شده ژاپنی در دوران بازداشت فوت شده است اما دولت ژاپن همچنان اعتقاد دارد که یاکوتا زنده است. به نظر می رسد، اعتقاد ژاپنی ها به زنده بودن یاکوتا تنها دلیل تداوم روابط میان توکیو و پیونگ یانگ است. به هرحال کیم یئو جونگ در زمان حیات پدرش به شدت مورداعتماد و اطمینان بود. این نشان می دهد که پدر هیچ گاه از جانب او خطری متوجه حکومتش نمی دانست. شاید برادرش که حالا به جای پدر حاکم کره شمالی شده است، همین احساس را درباره خواهر خود داشته باشد.

کیم جونگ نام

 Kim-Jong-nam-006

نسبت: برادر ناتنی

احتمال زنده ماندن: بسیار بد

مسن ترین مرد خانواده کیم جونگ ایل، کسی نیست جز «کیم جونگ نام» ۴۲ ساله که طبیعتا باید جانشین اصلی پدرش به شمار می رفت اما کیم جونگ نام در سال ۲۰۰۱ در فرودگاه توکیو و به هنگام ورود به ژاپن با گذرنامه تقلبی بازداشت شد. این موضوع به شدت کیم جونگ ایل را ناراحت کرد. علاوه بر این موضوع، بخت جانشینی کیم جونگ نام به دلایل موروثی پایین بود. مادر او، «سونگ های ریم» مورد نفرت کیم ایل سونگ نخستین رهبر کره شمالی قرار داشت و همین کافی بود تا پسران این زن هرچه بیشتر از حکمرانی بر کره شمالی دور شوند. علاوه بر همه این دلایل، از آنجا که جانگ سونگ تائک و کیم یونگ هوی پسری نداشتند، نقش قابل توجهی در آموزش و رشد کیم جونگ نام بازی کردند. به همین دلیل کیم جونگ نام باید از مرگ جانگ سونگ تائک به شدت ناراحت باشد.

از آنجا که مدت هاست کیم جونگ نام در مراسم عمومی دیده نشده است به نظر می رسد وی در کره شمالی حضور ندارد و در جایی میان سنگاپور و چین در تبعید به سر می برد. دولت کره جنوبی در سال ۲۰۱۲ فردی را در خاک خود به تله انداخت که بعدها اعتراف کرد ماموریت ربودن کیم جونگ نام را به او سپرده بودند. برخی رسانه ها در کره شمالی گمانه زنی کرده اند که او مورد علاقه دولت چین یعنی مهم ترین حامی کره شمالی است. به گزارش این رسانه ها، دولتمردان چینی حساب ویژه ای رو کیم جونگ نام باز کرده اند که اگر اوضاع در کره شمالی وفق علاقه آنها پیش نرفت، وی را جانشین کیم جونگ اون کنند. به همین دلیل به نظر می رسد که او تحت حمایت دولت چین گذران روزگار می کند و از این بابت خیالش راحت است. البته برای آنکه او بتواند در شرایط خاصی و با اعمال نفوذ چینی ها به قدرت برسد باید بتواند خود را زنده نگاه دارد. کیم جونگ نام می داند که در ردیف اول فهرست اعدام در کره شمالی قرار دارد و چنانچه نیروهای مخفی کیم جونگ اون بتوانند او را بربایند، در سریع ترین زمان ممکن اعدام خواهد شد.


( ۲ )

نظر شما :