واکنش سناتور آمریکایی به سانتریفیوژهای نسل جدید ایران

۰۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۲۶۷۳۲ سرخط اخبار

ابراز امیدواری معاون وزیر خارجه ایران به اجرای توافق ژنو در یک ماه آینده، بازتاب تدوین طرح مربوط به برنامه هسته ای در مجلس شورای اسلامی، اظهارت یک سناتور آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات ایران و روسیه برای ساخت چهار نیروگاه هسته ای جدید، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

واکنش سناتور آمریکایی به سانتریفیوژهای نسل جدید ایران


به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «گالف تودی» به موضوع امیدواری ایران به اجرای توافقنامه هسته ای ظرف یک ماه آینده پرداخته است.

این روزنامه می نویسد، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که توافقنامه هسته ای ایران و قدرت های جهانی ظرف یک ماه آینده اجرایی شود؛ اما اشاره کرده که مذاکرات فنی در این زمینه به کندی پیش می رود. به گفته عراقچی، در صورتی که مذاکرات فنی با موفقیت پیش رود، می توان بر سر تاریخی برای اجرای توافقنامه به تفاهم رسید که احتمالاً اواخر ژانویه خواهد بود.

واکنش سناتور آمریکایی به سانتریفیوژهای نسل جدید ایران


برخی از مطبوعات و رسانه های بین المللی، از جمله «لس آنجلس تایمز» نیز اخبار مربوط به تهیه طرحی در مجلس شورای اسلامی در زمینه هسته ای را مورد توجه قرار داده اند. این روزنامه می نویسد، بیش از دو سوم نمایندگان مجلس ایران، از طرحی اعلام حمایت کرده اند که بر پایه آن، در صورت تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا، به برنامه هسته ای ایران سرعت می بخشد. لس آنجلس تایمز همچنین اشاره می کند که بر پایه مفاد این طرح، ایران به سمت تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد پیش خواهد رفت. این طرح همچنین خواستار آغاز به کار رآکتور آب سنگین اراک شده است.

واکنش سناتور آمریکایی به سانتریفیوژهای نسل جدید ایران


اما در طرف مقابل، نمایندگان تندروی کنگره آمریکا همچنین بر تشدید فشار ها علیه ایران اصرار می ورزند. به نوشته سایت خبری «آروتز شوا»، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در واکنش به سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر آزمایش نسل جدید سانتریفیوژ ها در ایران گفته، «ایرانی ها در حال نشان دادن نیات واقعی خود هستند».

وی مدعی شده، از آنجا که سانتریفیوژهای نسل جدید ایران مستقیم با هدف تسریع روند غنی سازی این کشور تولید می شود، این امر نشانگر آن است که ایرانی ها نه به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای برای مصرف داخلی، بلکه در پی دستیابی به سلاح هسته ای هستند.

واکنش سناتور آمریکایی به سانتریفیوژهای نسل جدید ایران


در پایان «جروزالم پست»، دیگر نشریه اسرائیلی نیز به موضوع همکاری ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه های هسته ای جدید پرداخته است. این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد، ایران و روسیه در حال مذاکره برای راه اندازی چهار نیروگاه هسته ای جدید هستند.

به گفته صالحی، این نیروگاه ها به رفع نیازهای کشور در حوزه انرژی یاری خواهد رساند. صالحی همچنین اشاره کرده که سه مورد از این چهار نیروگاه، بر مبنای ۲۰ تا ۲۵ ساله جهت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق ساخته می شود. جروزالم پست در ادامه به پیشینه ای از همکاری ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه بوشهر اشاره کرده است.


نظر شما :