حکام عرب زمینه‌ساز جنگ مذهبی در جهان اسلام هستند

۰۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۲۶۶۹۷ سرخط اخبار

یک هفته نامه انگلیسی نوشت که حاکمان عرب حوزه خلیج فارس با حمایت های تبلیغاتی و دادن تریبون های رسانه ای به عناصر تندروها زمینه را برای بروز جنگ طائفه ای در جهان اسلام فراهم می کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته نامه ایندیپندنت آن ساندی در گزارشی به قلم پاتریک کاکبرن به بررسی تبلیغات رسانه ای عناصر و شیوخ سلفی تندرو و تکفیری و اقدامات تحریک آمیز آنها با حمایت حاکمان عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان پرداخت و نوشت: این حاکمان بستر را برای وقوع جنگی طائفه ای در جهان اسلام مهیا می کنند.

به نوشته کاکبرن، حکام یاد شده از مبلغانی که تنفر و نفرت را در شبکه یوتیوب در اینترنت ترویج می کنند، حمایت می نمایند.

وی افزود: عربستان سعودی و هم پیمانانش از تبلیغاتی حمایت می کنند که درهای جنگی طائفه ای بین اهل سنت و شیعیان را باز می کند.

به نوشته کاکبرن، تبلیغات ضد شیعیان که شیوخ (سلفی تندرو و تکفیری) مورد حمایت عربستان یا کسانی که در این کشور یا سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اقامت دارند، ترویج می کنند، لازمه های بروز جنگی طائفه ای در سراسر جهان اسلام را فراهم می کند.

وی افزود: عراق و سوریه شاهد بزرگترین حوادث خشونت آمیز است که اکثر 766 غیرنظامی کشته شده در این ماه در عراق را زائران شیعه ای تشکیل می دهند که در انفجارهای انتحاری گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام وابسته به شبکه القاعده جان خود را از دست دادند.

این نویسنده نوشت: در آغاز ماه دسامبر، شبکه القاعده در شبه جزیره عربی 53 پزشک و پرستار را در حمله به بیمارستان صنعا پایتخت یمن کشته و 162 نفر را زخمی کرد و تهدیداتی را از یک شیخ تندرو (سلفی) در یکی از شبکه های ماهواره ای دریافت کرد زیرا به افراد مسلح زخمی شده توجهی نکرده است.

کاکبرن افزود که قبل از حمله به این بیمارستان، این شیخ تندرو گفته بود که عشایر باید به بیمارستان برای "انتقام گرفتن خون برادران ما" حمله کنند.

به عقیده کاکبرن، استفاده ماهرانه از شبکه اینترنت و شبکه های ماهواره ای مورد حمایت کشورهای عرب یا شبکه های ماهواره ای که مقر آنها در این کشورها است تاثیر زیادی در ظهور دوباره القاعده در خاورمیانه تا حد زیادی داشته است.

وی تصریح کرد: شبکه های ماهواره ای و پایگاههای اینترنتی و محتوای شبکه یوتیوب و توئیتر نشات گرفته از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یا مورد حمایت مالی آنها محور عملیات انتشار نفرت طائفه ای در سراسر جهان اسلام از جمله درکشورهایی نظیر لیبی، تونس، مصر و مالزی است که شیعیان در آن اقلیت اندکی به شمار می روند.

کاکبرن نوشت: در بنغازی به عنوان اصلی ترین شهر در شرق لیبی، یک گروه جهادی نواری را در شبکه اینترنت از اعدام استادی عراقی پخش کرد که اذعان کرده است شیعه می باشد.

کلید واژه ها: خلیج فارس


نظر شما :