نگرانی‌های عمده سال 2014 آمریکا چیست؟

۰۷ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۲۶۶۴۸ سرخط اخبار

"یافته های مطالعه سالیانه اولویت های پیشگیری شورای روابط خارجی آمریکا حاکی از آن است که گسترش جنگ داخلی سوریه و ناآرامی های افغانستان همزمان با خروج نیروهای ائتلافی از این کشور در میان اولویت های اصلی سال 2014 میلادی برای سیاست گذاران آمریکایی محسوب می شوند. ضروری ترین نگرانی ها همچنین شامل حملات تروریستی یا سایبری در آمریکا، بحران در کره شمالی و نیز مساله ایران است."

به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی شورای روابط خارجی می نویسد: « "مرکز عملیات پیشگیری" از بیش از 1200 مقام دولتی، دانشگاهی و کارشناس خواسته تا فهرستی از 30 درگیری را که ممکن است در 12 ماه آتی میلادی درگیرد یا تشدید یابد، ارزیابی کنند. این کارشناسان این احتمالات را بر اساس اثرات شان بر منافع آمریکا و این احتمال که آنها در سال 2014 میلادی رخ می دهند، طبقه بندی کرده و سپس مرکز عملیات پیشگیری این احتمالات را به ترتیب اولویتشان نزد سیاست گذاران به سه دسته طبقه بندی کردند.

اولویت های دسته اول شامل گسترش جنگ داخلی سوریه در شرایطی است که دو میلیون آواره سوری به کشورهای همسایه فرار کرده اند. از سال 2011 میلادی بیش از 55 هزار آواره سوری به اردن نقل مکان کرده و باعث تحلیل اقتصاد و منابع طبیعی محدود این کشور شده اند. سازمان ملل برآورد کرده که اردن تا پایان سال 2014 میلادی برای رسیدگی به این بحران بشری به 5.3 میلیارد دلار کمک نیاز دارد.

دیگر اولویت این دسته افغانستان است، جایی که گذار سیاسی و امنیتی، تکمیل روند خروج نیروهای ائتلافی تا پایان سال 2014 میلادی و انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آتی میلادی افزایش سطح خشونت ها را باعث شده و بی ثباتی داخلی را تشدید می کند.

کره شمالی نیز به دلیل انجام آزمایش اتمی در فوریه سال جاری میلادی در این مطالعه جزو اولویت های اصلی است و آمریکا نیز برآورد می کند که کره شمالی پلوتونیوم کافی را برای تولید پنج سلاح اتمی در اختیار دارد. بی ثباتی سیاسی داخلی کره شمالی نیز جزو نگرانی های اصلی است. به طور مثال از زمان آغاز این مطالعه جانگ سونگ-تائک، شوهرعمه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دومین مرد قدرتمند پیونگ یانگ در این کشور اعدام شده است.

اولویت های اصلی پیشگیری از جنگ در سال 2014 میلادی

- تشدید و گسترش جنگ داخلی سوریه از جمله احتمال مداخله نظامی محدود؛

- افزایش خشونت و بی ثباتی در افغانستان در نتیجه خروج نیروهای ائتلافی و یا انتخابات سراسری مناقشه آمیز؛

- افزایش بی ثباتی سیاسی و ناآرامی های مدنی در اردن که از گسترش جنگ داخلی سوریه نشات می گیرد؛

- یک بحران شدید در کره شمالی که از اقدامات تحریک آمیز نظامی، بی ثباتی سیاسی داخلی یا تهدید تسلیحات اتمی و موشک های دوربرد نشات می گیرد؛

- یک حمله تروریستی پرتلفات در خاک آمریکا یا یکی از متحدانش؛

- یک حمله سایبری به شدت اخلال گر در تاسیسات حساس و مهم آمریکا؛

- تجدید تهدید حملات نظامی علیه ایران در نتیجه شکست مذاکرات اتمی؛

- افزایش خشونت داخلی و بی ثباتی سیاسی در پاکستان؛

- جنگ داخلی در عراق به دلیل افزایش خشونت های فرقه ای میان سنی و شیعه؛

- افزایش قدرت القاعده در شبه جزیره عرب در نتیجه تداوم بی ثباتی سیاسی در یمن و یا عکس العمل نسبت به عملیات مقابله با تروریسم آمریکا؛

در میان احتمالاتی که برای نخستین بار در این فهرست مطرح شده می توان به این مسائل اشاره کرد: افزایش درگیری میان بوداییان و مسلمانان روهینجا در استان راخین میانمار، ناآرامی در بنگلادش که انتخابات سراسری قریب الوقوع را در برگرفته، درگیری مرزی چین و هند و بحران عمیق سیاسی در ونزوئلا.

این مطالعه اولویت های پیشگیری توسط موسسه مطالعات "کارنگی" در نیویورک صورت گرفته است.»

کلید واژه ها: جنگ داخلی سوریه


نظر شما :