بازتاب تبریک سال نو دفتر رهبر انقلاب به مسیحیان در توییتر

۰۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۱ کد : ۱۹۲۶۵۶۱ سرخط اخبار
در حالی که اغلب کشورهای در تعطیلات سال نو میلادی به سر می برند،شاید مهم ترین بحث خبری برای آنان در روز و شب گذشته پیام پاپ به مناسبت سال نوی میلادی بود. 
 
پیامی که بنابر سنت مرسوم و عهد مالوف مسیحیان در همان بالکن معروف در شهر واتیکان قرائت می شود.پاپ رو گذشته در پیام سال نوی میلادی برای جهانیان و چند گروه خاص دعا کرد. او آروز کرد که همگان دنیای بهتری را تجربه کنند.او از خدا خواست که برای سرزمین محل تولد عیسی مسیح یعنی سوریه صلح به ارمغان آورد و صلح در خاورمیانه و آفریقا هم برقرار شود. رهبر مسیحیان همچنین برای مسیحیان عراقی که در شب گذشته مورد حمله تروریست ها قرار گرفته اند هم دعا کرد. 
 
اما در این میان پیام تبریک حسن روحانی رئیس جمهور ایران به پاپ نیز مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت.پیامی که از طریق شبکه اجتماعی تویتر برای جهانیان مخابره شد.اما بیش از پیام روحانی این پیام تبریک دفتر رهبر انقلاب اسلامی در همین شبکه اجتماعی بود که مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت.
 
 برخی از این رسانه ها این قسمت از این پیام تبریک را مورد توجه قرار دادند که در آن آمده بود «بدون شک ارزشی که مسلمانان برای حضرت مسیح قائل هستند، از ارزشی که مسیحیان برای آن حضرت قائل هستند، کمتر نیست». برخی از رسانه های غربی پیام تبریک حسن روحانی رئیس جمهور، جواد ظریف وزیر امور خارجه و بیش از این دو پیام تبریک دفتر رهبر انقلاب در تویتر را تغییر رویکرد تهران نسبت به غرب ارزیابی می کنند.
 
اما گذشته از اخبار مرتبط با سال نو میلادی و حادثه تلخ تروریستی که در کلیسایی در عراق رخ داد و باعث کشته شدن 44 نفر از مسیحیان در آستانه سال نو میلادی شد، در اخبار مرتبط با ایران، طرح مجلس برای الزام دولت برای غنی سازی شصت درصدی در صورت عدم پایبندی غربی ها به توافق ژنو هم در مطبوعات بین المللی و به ویژه رسانه های منطقه ای بازتاب زیادی یافت و برخی از رسانه های منطقه ای با نگاهی منفی وبدبینانه، به تحلیل این اقدام مجلس ایران پرداختند. 
 
ترکیه اما در روز های اخیر کانون داغ ترین اخبار این روزها بوده است،جایی که اتهام فساد مالی دولت اردوغان را تحت فشار قرار داده است و وزرای دولت وی را مجبور به استعفا کرده است.فساد مالی اخیر در ترکیه که اردوغان هم وجود اشتباهاتی در دولت در به وجود آمدن آن را پذیرفته است، بیش از هر چیز دیگری به جنگ قدرت در ترکیه مرتبط است.
 
جایی که در آستانه انتخابات محلی شهرداری ها رقبای حزب عدالت و توسعه درصدد تضعیف جایگاه این حزب و به زیر کشیدن آن از سریر قدرت هستند. در این میان داستان درگیری سران حزب عدالت و توسعه با فتح الله گولن، سرمایه دار معروف ترک مقیم آمریکا که روزگاری در کنار حزب بود هم بر پیچیدگی ماجرا افزوده است.
 
گولن که شبکه های وسیعی از مدارس،آموزشگاه ها و مراکز درمانی ترک را در سراسر منطقه را هدایت می کند و یکی از شخصیت های تاثیر گذار سیاسی  واجتماعی در ترکیه است، با سیاست های اخیر حزب عدالت و توسعه همراهی ندارد و افشای برخی از اطلاعات در مورد سخت گیری دولت ادوغان با وی و شبکه قدرتمندش باعث شده که وی بیش از پیش در تقابل با دولت ادوغان قرار گیرد. نکته جالب اینکه فتح الله گولن نفوذ زیادی در بین پلیس و دستگاه قضایی ترکیه دارد دو نهادی که عامل اصلی عملیات های اخیر علیه دولت اردوغان بوده اند. اردوغان اما همچنان بر نقش قدرت های خارجی در این ماجرا تاکید دارد. موضوعی که با شواهد موجود چندان هم بی ربط به نظر نمی رسد. 
 
نکنه آخر هم اینکه انجمن مطالعات آمریکا،دانشگاه های رژیم اسرائیل را به دلیل اینکه امکان تحصیل آزاد برای محققان فلسطینی را فراهم نمی کند را بایکوت و اعلام کرده که این عمل مخالف موزاین حقوق بشری است. تا کنون ده ها مورد بایکوت نهادهای مختلف رژیم اسرائیل در نهادهای بین المللی و غربی صورت گرفته است که در کوتاه مدت با فشار صهیونیست ها دوامی نداشته است.

کلید واژه ها: مسیحیان رهبر معظم انقلاب


نظر شما :