سود ایران از رفع تحریم ۲۰ میلیارد دلار است نه 8 میلیارد

۲۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۲۵۸۶۲ سرخط اخبار

منابع امنیتی اسرائیلی مدعی شده است که مقامات آمریکایی اعتراف کرده اند که ایران از قبال رفع تحریم ها به ۲۰ میلیارد دلار سود دست پیدا خواهد کرد و تا پیش از این مقامات آمریکایی سودهای اقتصادی ایران از بابت رفع تحریم ها در مذاکرات ژنو را دست کم جلوه میدادند.

به گزارش «تابناک» روزنامه صهیونیستی هاآٰتص در مطلبی عنوان کرده است که طی دیدارهایی که در هفته اخیر با برخی از چهره های دانشگاهی اسرائیل داشته اند عنوان کرده اند که سود اقتصادی ایران از قبال رفع تحریم ها میتواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که مقامات واشنگتن به آن اذعان کرده اند.

این در حالی است که در بیانیه ای که کاخ سفید بلافاصله بعد از امضای توافق نامه ژنو بین ایران و گروه ۵ + ۱ منتشر کرد آمده بود که سود اقتصادی ایران از قبلال برداشته شدن بخشی از تحریم ها بسیار اندک و در حد ۶ تا ۷ میلیارد دلار خواهد بود اما مقامات اسرائیلی این رقم را در حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده اند.

بنا بر ادعای مقامات امنیتی اسرائیل در حالی که قرار بوده استحین مذاکرات قرار بر آن بوده است که آمریکا تنها اقدام به آزاد سازی بخشی از دارایی ایران در حد ۳ تا ۴ میلیارد دلار کند اما بعد از آن گروه ۵ + ۱ با عدول از این مقصود اقدام به تغییر جهت و ایجاد امتیازات اقتصادی بیشتری برای ایران در زمینه هایی نظیر تجارت طلا و پتروشیمی و همچنین رفع تحریم صنعت خودروسازی و ایجاد امکان دسترسی ایران به قطعات صنعت هوایی کرده اند. در آن زمان مقامات آمریکایی عنوان کرده بود که این امر تنها میتواند سود اقتصادی ایران را در نهایت به دو برابر یعنی میزان ۸ میلیارد دلار برساند.

اما اکنون مقامات اسرائیلی عنوان کرده اند که آمریکایی ها در سخنان خود با مقامات این رژیم اذعان کرده اند که سود اقتصادی ایران از قبل رفع تحریم بسیار بیشتر از این رقم است. بر اساس اظهارات مقاما اسرائیلی: اقتصاد وابسته به انتظارات است و اکنون بازار سهام در ایران از بابت امیدواری ها به آینده شاهد رشد اساسی است و بسیاری از کشورها اکنون در صف انتظار هستند تا بعد از رفع تحریم ها در مذاکرات ژنو مناسبات اقتصادی خود با ایران را از سر بگیرند.

این مقامات عنوان کرده اند که اکنون چین به دنبال اجرای قراردادهایی در صنعت نفت ایران به ارزش ۹ میلیارد دلار است و همچنین برخی از شرکتهای آلمانی مشتاق و علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند. به گفته این مقامات ارزش اقتصادی مذاکرات ژنو و رفع تحریم برای ایران در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است.

روزنامه ها آرتص در ادامه و با اشاره به نا امیدی و یاس مقامات رژیم اسرائیل به خصوص نتانیاهو از ایالات متحده آمریکا طی مذاکرات اخیر در ژنو و تلاش این مقامات برای فشار در خصوص وضع تحریم های جدید اشاره کرده است که این فشار بیش از همه از ناحیه ارتباط مقامات اسرائیلی با سناتورهای آمریکایی در مجلس سنا صورت میگیرد.

این روزنامه با اشاره به سناتورهایی که مقامات اسرائیلی به شکل مستقمی با آنها در ارتباط هستند به افشای نام آنها پرداخته است و نوشته: این افراد عبارتند از سناتورهای جمهوری خواه لیندسی گراهام جان مک کین مارک کرک و اریک کانتور و همچنین سناتورها دموکرات یعنی چاک شومر رابرت منندز و استنی هایر.

بنابراین گزارش در حالی روزنامه اسرائیلی در خصوص سود اقتصادی ۲۰ میلیارد دلاری ایران از بابت رفع تحریم ها سخن میگود که پیش از این عنوان شده بود ایالات متحده با آزاد سازی حدود ۸ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران موافقت کرده بود.

این موضوع هرچند در رسانه های داخلی بازتاب یافت اما چندی بعد از مطرح شدن آن محمد باقر نوبخت از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

کلید واژه ها: تحریم رفع تحریم ها


نظر شما :