روایت مقتدا صدر از استراتژی جدید ایران در عراق

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۲۵۴۲۰ سرخط اخبار

مقتدی صدر گفت ایران از ادامه نخست وزیر نوری مالکی برای دوره سوم حمایت نمی کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مقتدی صدر رهبر جریان صدری و یکی از فعالان سیاسی عراق گفت: از طریق یکی از سران ارشد ایران اطلاع یافتم که این کشور از دوره سوم نخست وزیری نوری مالکی حمایت نمی کند.

وی افزود: اکثر مراجع شیعه هم در چنین موضوعاتی دخالت نمی کنند و به نظرم به ادامه نخست وزیری مالکی هم تمایلی ندارند.

فعالیت های نوری مالکی با مخالفت های بسیاری در میان سیاستمداران طیف های مختلف عراق روبه رو شده است گرچه حامیان قوی و جدی نیز دارد. هم اکنون نوری مالکی از حمایت بزرگترین فراکسیون پارلمانی در عراق برخوردار است.

حضور نوری مالکی در سمت نخست وزیری از حمایت ایران نیز برخوردار است.
به گفته محافل رسانه ای، حمایت های ایران تاکنون مانع از برکناری نوری مالکی از نخست وزیری عراق شده است.

امکان ادامه کار نوری مالکی برای سومین دوره نخست وزیری به یکی از موضوعات مهم و جنجالی درعراق تبدیل شده است.

در بیانیه صادر شده از سوی صدر آمده است: من به برادر نوری مالکی نصیحت می کنم اجازه بدهد دوره سوم نخست وزیری به اهل آن واگذار شود.

وی افزود: وضعیت فعلی نشان می دهد نوری مالکی تنها با حمایت های جریان صدری می تواند برای سومین مرتبه نخست وزیر شود ولی چنین حمایتی امکان پذیر نیست.

مقتدی صدر این مطلب را در پاسخ به سؤالی درباره خبرهایی مطرح کرد که می گویند نوری مالکی هم اکنون در حال رایزنی با مراجع شیعه و ایران است تا آنها را به اقناع مقتدی صدر به حمایت از دوره سوم نخست وزیری اش راضی کند.

نوری مالکی در ماه می 2006 نخستین کابینه دائمی را در عراق پس از سقوط صدام در سال 2003 تشکیل داد. او پس از پیروزی دوباره فهرست دولت قانون به رهبری حزب الدعوه در  انتخابات پارلمانی سال 2010، دوباره کابینه عراق را تشکیل داد.

قانون اساسی عراق محدودیتی درباره دوره های نخست وزیری برای یک فرد معین نمی کند.
انتخابات پارلمانی آینده عراق روز 30 آوریل آینده (10 اردیبهشت 1393) برگزار می شود.

براساس نتیجه انتخابات، رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان انتخاب می شوند.
معمولا سه فراکسیونی که بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کنند به ترتیب گزینه های نخست وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان را معرفی می کنند.

نوری مالکی متولد 1950 در شهر کربلا تحصیلکرده ربان و ادبیات عرب از دانشگاه اربیل است . او در سال 1979 پس از صدور حکم اعدامش، به سوریه گریخت و تا سال 1982 در این کشور باقی ماند. سپس به ایران آمد و مدتی را در این کشور زیست اما دوباره به سوریه رفت و تا سال 2003 آنجا ماند. او از سران ارشد حزب الدعوه عراق است.
نوری مالکی پس از سال 2003 و حمله نظامی آمریکا به عراق و سرنگونی حکومت صدام، به میهنش بازگشت.

کلید واژه ها: مالکی نوری مالکی دوره سوم


نظر شما :