هشدار کاخ سفید به کنگره برسر افزایش تحریم ها

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۱ کد : ۱۹۲۵۲۲۳ سرخط اخبار

توافق هسته ای ایران و شکست عناصر جنگ طلب و تندرو، اظهارات سفیر رژیم اسرائیل در انگلیس درباره توافق هسته ای ایران، هشدار کاخ سفید به کنگره آمریکا درباره افزایش فشار ها بر ایران، بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران درباره گفت و گوهای هسته ای با آمریکا و احتمال افزایش چشمگیر صادرات طلای ترکیه به ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

هشدار کاخ سفید به کنگره: افزایش تحریم به اعتبار ما لطمه می‌زند


به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران، به موضوع توافق هسته ای ایران و ۱+۵ اختصاص دارد. در مطلبی در این زمینه، روزنامه «گاردین» در ستون «نامه ها» ی خود، دیدگاه چند تحلیلگر و نویسنده را درباره این توافق منتشر کرده و می نویسد، توافق هسته ای ایران، شکستی برای جنگ طلبان و امری خوب و مثبت برای بشریت به شمار می رود.

در یکی از این نامه ها با اشاره به ادعاهای رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای ایران، آمده در صورتی که این رژیم درباره ادعای خود در زمینه تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه صادق است، باید از این توافق استقبال کند، زیرا چنین توافقی به افزایش ثبات و کاهش خطر جنگ در منطقه منجر خواهد شد.

هشدار کاخ سفید به کنگره: افزایش تحریم به اعتبار ما لطمه می‌زند


این در حالی است که رژیم اسرائیل، بی توجه به این موضوع همچنان به ادعاهای خود علیه ایران ادامه می دهد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، دانیل تاوب، سفیر رژیم اسرائیل در انگلیس، توافق ژنو را برای همه خطرناک خوانده و گفته است، ایران همچنان به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه خواهد داد.

وی گفته رژیم اسرائیل همچنان بر این موضع خود تأکید می کند که توافق ژنو، نقش چندانی بر مهار «تهدید برآمده از جانب ایران» و یا کاستن از سرعت حرکت این کشور به سمت دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود، به طور ضمنی احتمال متحد شدن رژیم اسرائیل با عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه علیه ایران را تأیید کرده است.

هشدار کاخ سفید به کنگره: افزایش تحریم به اعتبار ما لطمه می‌زند


اما در طرف مقابل، دولت آمریکا نسبت به هر گونه افزایش فشار بر ایران در شرایط پس از امضای توافقنامه ژنو هشدار داده و اعلام کرده که این امر، به آبرو و اعتبار آمریکا لطمه خواهد زد.

به نوشته خبرگزاری کویت، «جاش ارنست»، معاون امور مطبوعاتی کاخ سفید ضمن درخواست از کنگره برای عدم افزایش فشار ها بر ایران، اظهار داشته: «ما اکنون یک دوره شش ماهه بسیار مهم را پیش روی خود داریم و این فرصت دیپلماتیک نباید در این مرحله با افزایش تحریم ها دستخوش پیچیدگی شود». وی افزوده چنین کاری سبب می شود همکاری موجود میان آمریکا و متحدانش در سراسر جهان مختل شود.

هشدار کاخ سفید به کنگره: افزایش تحریم به اعتبار ما لطمه می‌زند


روزنامه «دیلی استار» لبنان، سخنان اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را بازتاب داده که درباره رایزنی های ایران با آمریکا در زمینه توافق هسته ای توضیحاتی داده بود. این روزنامه می نویسد، به گفته وزیر خارجه ایران، گفت و گوهای دوجانبه ایران با آمریکا پیش از امضای توافق ژنو، صرفاً به موضوع هسته ای محدود بوده و موضوع عادی سازی روابط با واشنگتن در آن مطرح نبوده است. ظریف در واکنش به برخی شایعات درباره گفت و گوهای مفصل محرمانه ایران و آمریکا از چند ماه پیش از مذاکرات ژنو، این گونه گزارش ها را کاملاً نادرست خوانده و گفته در این دوره، تمرکز صرفاً بر موضوع هسته ای بوده است.

هشدار کاخ سفید به کنگره: افزایش تحریم به اعتبار ما لطمه می‌زند


در پایان، روزنامه «حریت» ترکیه خبری درباره ایران منتشر کرده که به نوعی به تأثیرات اقتصادی توافق ژنو مربوط است. به نوشته این روزنامه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان جواهرات ترکیه گفته، با کاهش تحریم های غرب علیه ایران، صادرات طلای این کشور به ایران به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی همچنین درباره احتمال صادرات دیگر جواهرات، به جز طلا به ایران نیز اظهار نظر کرده و گفته، در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، برای بخش تحت نظارت وی بسیار خوب و مثبت خواهد بود. حریت اشاره می کند که ترکیه در نه ماهه نخست سال جاری گذشته میلادی، ۶. ۴ میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده بود، ولی با وضع تحریم ها، این رقم در سه ماهه بعدی تنها یک دهم درصد افزایش یافت و به ۶. ۵ رسید.

کلید واژه ها: ایران توافق ژنو ترکیه توافق هسته ای ایران


نظر شما :