توافق اولیه واشنگتن و کابل

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۲۴۸۸۰ سرخط اخبار

 واشنگتن و کابل در مورد توافقنامه امنیتی دوجانبه ای که احتمالا راه هزاران نیروی آمریکایی به افغانستان را هموار می سازد، به توافق رسیدند. این نیروها قرار است پس از خروج ناتو از افغانستان در سال 2014 به این کشور اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش نویس این توافقنامه امروز (پنجشنبه) در لوئه جرگه ارائه می شود. آنها هر تصمیم بگیرند به پارلمان افغانستان رفته و پیش از تایید نهایی، تصمیماتی در رابطه با آن اتخاذ می شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان کنفرانس خبری مشترکی با مقامات استرالیا و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا، گفت: هنوز برخی افراد شک دارند که این توافق به دست آمده است یا نه؟ بهترین پاسخ این است که توافق نهایی در لوئه جرگه به دست می آید. ما در مورد اصول توافقنامه امنیتی دوجانبه که در لوئه جرگه ارائه می شود، به توافق رسیدیم. اما این پیش نویس باید تایید شود.

این توافقنامه به آمریکا اجازه می دهد تا نیروهای خود را پس از سال 2004 میلادی در افغانستان حفظ و از پایگاه هایش در سراسر این کشور استفاده کنند.

کری افزود: تعداد نیروهای آمریکایی و نقش آنها محدود می شود. نقش نیروهای آمریکایی، آموزش، مجهز کردن و کمک به نیروهای افغان است. نیروهای آمریکایی عملیات رزمی انجام نمی دهند و این توافقنامه امنیتی نقش نیروهای نظامی آمریکا و افغانستان را مشخص می کند.

دفتر حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان یک نسخه از پیشنهاد ارائه شده را در وب سایت خود منتشر کرد. بر اساس پیش نویس منتشر شده، این توافق به نیروهای آمریکایی مصونیت قضایی می دهد و این در حالی است که کارکنان غیر نظامی در دادگاه های افغان محاکمه می شوند.

این توافقنامه همچنین به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد تا با همکاری با نیروهای افغان، در عملیات های مقابله با تروریسم شرکت کنند.

در این توافق نامه همچنین ذکر شده است که نیروهای آمریکایی در عملیات های نظامی شرکت نمی کنند، مگر آنکه توسط آمریکا و افغانستان در رابطه با آن به یک توافق دوجانبه دست یافته باشند.

در توافقنامه مذکور در رابطه با مسئله حساس ورود نیروهای آمریکایی به خانه های افغان نیز می گوید: نیروهای آمریکایی نباید غیرنظامیان افغان و خانه های آنها را موردهدف قرار دهند.

عملیات مقابله با تروریسم آمریکا باید کاملا در راستای حفظ امنیت مردم افغان و خانه هایشان صورت گیرد. در مصوبه ای اعلام شده که نیروهای آمریکا تنها می توانند در شرایط ویژه ای که جان آمریکایی ها در خطر است، وارد خانه های افغان شوند.


نظر شما :