قربان‌اوغلی:

آنها که شش سال مذاکرات قبلی را تمجید کردند، لااقل شش ماه تأمل کنند

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۲۴۸۷۸ سرخط اخبار

یک تحلیلگر مسائل استراتژیک گفت: حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده حتماً در روحیه آنها تأثیر مثبت خواهد داشت و در همین راستا هرگونه اظهار نظری که بهانه به دست رسانه های غرب بدهد، خلاف عقل و مصلحت است.

جاوید قربان اوغلی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره روند مذاکرات ایران با 1+5 اظهار کرد: قطار پرونده هسته یی که طی شش سال گذشته از ریل خارج شده بود، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر تیم هسته یی در مسیر درست قرار گرفته و با توجه به رویکرد مثبت طرفین مذاکره، خوشبینی ها برای حصول مصالحه ای بر مبنای برد - برد افزایش یافته است.

وی افزود: البته با توجه به اینکه مذاکرات هسته یی از پیچیدگی، ظرافت و حساسیت های فوق العاده ای برخوردار است و رویکردهای ناصواب شش سال گذشته آن را به شدت حجیم و پر مسأله کرده است، نمی توان انتظار داشت که با یک یا چند دور مذاکره، توافق کامل بین طرفین شکل بگیرد.

قربان اوغلی با بیان اینکه "مسأله مهم در این مرحله از مذاکرات، قرار گرفتن قطار مذاکره در ریلی است که قبلاً از آن خارج شده بود"، خاطرنشان کرد: این کاری است که تیم جدید هسته یی به سرپرستی دکتر ظریف و هدایت و حمایت دولت و رهبری، آن را به ثمر رسانده است و در یک ارزیابی واقع بینانه می توان گفت دیپلماسی دولت و رویکرد تیم جدید مذاکره کننده هسته یی تاکنون با موفقیت نسبی روبه رو بوده و توانسته حداقل دو دستاورد را نصیب کشورمان کند؛ دستاورد اول «تغییر کاملاً محسوس فضای بین المللی به نفع ایران در دولت یازدهم» است که مقایسه ای گذرا بین شرایط و جایگاه کنونی کشورمان در جهان با آخرین ماه های دولت گذشته، می تواند گواه این مدعا باشد.

وی ادامه داد: دستاورد مهم تر این است که رویکرد تیم هسته یی، آرایش متحد کشورهای غرب مقابل ایران را در مذاکرات هسته یی به هم ریخته است و به تعبیر دیگر هنر بزرگ تیم جدید هسته یی کشورمان در مذاکرات، به هم ریختن اجماع جهانی بود و مهم تر اینکه این دستاوردها با پایبندی به همه خطوط قرمز نظام در این کارزار دیپلماتیک محقق شده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک در بخش دیگری از این گفت وگو در رابطه با موضع گیری های متفاوت برخی اعضای 1+5 در قبال بحث هسته یی ایران گفت: در این باره دو دیدگاه متفاوت مطرح شده است؛ دیدگاه اول، موضع فرانسه در دور گذشته مذاکرات ژنو را در هماهنگی با دیگر شرکای غربی این کشور و بویژه آمریکا تبیین کرده و بر این اعتقاد است که «نقش منفی فرانسه» نوعی تقسیم کار در تیم مقابل است. دیدگاه دیگر، موضع پاریس را اختلافی واقعی در جبهه غرب در مذاکرات هسته یی می داند و معتقد است موضع گیری فرانسه تحت تأثیر دیپلماسی اسرائیل و برخی کشورهای عربی صورت گرفته است.

وی افزود: بر اساس این تحلیل، فرانسه به دلیل نقش تاریخی خود در سوریه و لبنان، از آمریکا برای اتخاذ موضع تندتر در قبال رژیم اسد انتظارات بیشتری داشت که این امر محقق نشد و اوباما با وجود همه وعده های خود در توسل به اقدام نظامی در شرایط عبور دمشق از «خط قرمز»ی که او مشخص کرده بود، هیچ اقدامی در تنبیه سوریه نکرد. اسرائیل نیز پس از آنکه از فشار به واشنگتن برای توافق نکردن با تهران طرفی نبست، راهبرد خود را از طریق فرانسه پیش برد. همچنین مخالفت ریاض با دو مسأله «پیشرفت در مذاکرات هسته یی» و «نزدیکی تهران - واشنگتن» نیز همسویی منافع الیزه، ریاض و تل آویو بود.

قربان اوغلی خاطرنشان کرد: بدون اینکه دچار خوشبینی شده باشیم، باید اعتراف کرد که انتقاد مشترک وزرای خارجه آمریکا و انگلیس از موضع فرانسه و همچنین موضع رژیم صهیونیستی، نشان از صحیح بودن تحلیل دوم دارد.

وی با بیان اینکه "مشخص است که پیشرفت در مذاکرات، برای برخی کشورهای منطقه خوشایند نیست"، افزود: آنها بطور کاملاً روشنی برای شکست مذاکرات و حاصل نشدن توافق به هر دری می زنند. در همین راستا ملاحظه کردیم که رژیم صهیونیستی از زبان نخست وزیر خود با صریح ترین لهجه به مخالفت با توافق احتمالی برخاست و موضع خود را بطور کاملا روشن بیان کرد، بدین ترتیب که «این توافقی بسیار بد است و اسرائیل به شدت آن را رد می کند». همچنین، هرچند برخی کشورهای عربی، آشکارا این مخالفت را مثل اسرائیل ابراز نمی کنند، ولی آنها هم در چنین خطی حرکت می کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: اینکه این اعمال چه عواقبی برای آنها داشته باشد، با نتیجه مذاکرات مرتبط است؛ چراکه اگر این تلاش ها به نتیجه برسد بطور طبیعی آنها منزوی خواهند شد و این خود، بزرگترین تنبیه برای یک کشور است. البته به نظر می رسد که ما هم باید حواسمان جمع باشد؛ آن هم در شرایطی که اختلاف بین غربی ها کاملاً مشخص است و برای آگاهی از آن هم نیازی به برخورداری از بهره هوشی در حد نیوتن و بوعلی سینا نیست.

وی تاکید کرد: هرگونه اظهارنظری که برای متحد کردن مجدد غربی ها، بهانه به دست امپراطوری رسانه ای غرب - که متأسفانه در دست صهیونیست هاست - بدهد، خلاف عقل و مصلحت است.

قربان اوغلی با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری و مسئولان کشور از تیم مذاکره کننده ایران، خاطرنشان کرد: این حمایت حتماً در روحیه مذاکره کنندگان تأثیر مثبت خواهد داشت. در نتیجه شایسته است سیاستمداران و رسانه هایی که خود را تابع و پیرو آنها می دانند نیز از اظهارات و نوشته هایی که ممکن است بر عزم راسخ تیم مذاکره کننده تأثیر بگذارد پرهیز کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان، منتقدان را به صبر پیشه کردن تا حصول نتیجه مذاکرات توصیه کرد و گفت: آنها شش سال در مدح و تمجید از تیم قبلی در رسانه ها و تربیون های مختلف حتی نماز جمعه کم نگذاشتند و اصل جوانمردی و منافع کشور حکم می کند که نه شش سال، بلکه لااقل شش ماه تأمل داشته باشند و نتیجه را که یقیناً به نفع کشورمان خواهد بود و ذائقه ملت را شیرین خواهد کرد، ببینند.


نظر شما :