انگیزه فرانسه از اخلال در توافق ایران و ۱+۵

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۰ کد : ۱۹۲۴۳۹۳ سرخط اخبار

«لس آنجلس تایمز» به انگیزه های احتمالی فرانسه در ایجاد اخلال در توافق ایران و ۱+۵ اشاره کرد و نوشت که پاریس احتمالاً انگیزه های متفاوتی از مقاومت در مقابل آمریکا گرفته تا حفظ منافع و خودنمایی در منطقه خلیج فارس داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز»، نقش فرانسه در منحل کردن توافق بین المللی در خصوص برنامه هسته ای ایران واکنش های خشمناکی در تهران به همراه داشت اما با تحسین مخالفان ایران روبرو شد و البته حدس و گمان هایی را درباره انگیزه احتمالی فرانسه در چنین اقدامی برانگیخت.

دور ماراتن گفت وگوهای بین المللی در «ژنو» اوایل روز یکشنبه هفته جاری بعد از آن هیچ گونه توافقی حاصل نیاورد که «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد که محتوای توافق مقدماتی بسیار برای ایران آسان گرفته شده است. بسیاری از کشورها نگران هستند که ایران به طور مخفیانه به دنبال قابلیت تسلیحات هسته ای باشد.

لس آنجلس تایمز ادامه داد، فابیوس قانون غیررسمی گروه دیپلماتیکی 6 کشور را اینگونه از هم پاشید که به صورت آشکارا از توافق مقدماتی با ایران که هدف آن باز کردن راه برای مذاکرات جامع درباره برنامه هسته ای ایران بود، انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، وقتی مذاکرات دچار توقف شد، ایران خیلی سریع به دنبال مقصر بود و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران، در مجلس اعلام کرد که تهران از تحریم ها و تهدیدات و تحقیر و تبعیضات کشورهای دیگر نمی هراسد و گفت که برای ایران خط قرمزهایی وجود دارد که نباید از آن عبور کرد.

این روزنامه آمریکایی سپس به گزارش خبرگزاری فارس اشاره کرد و نوشت: خبرگزاری نیمه رسمی فارس از نقش مخرب فرانسه و اسرائیل برای عدم توانایی مذاکره کنندگان برای رسیدن به توافق موقت اشاره کرد به طنز فرانسه را به قورباغه ای تشبیه کرده که تیراندازی می کند و با تیراندازی کردن احساس مهم بودن می کند.

در عین حال، سناتور «جان مک کین» سناتور جمهوری خواه آمریکا در یک پیام توییت کرد: فرانسه جرئت داشت که از یک توافق بد هسته ای با ایران جلوگیری کند. «زنده باد فرانسه».

لس آنجلس تایمز سپس ادامه داد که توقف در گفت وگوهای ژنو مباحثاتی را در اینباره آغاز کرده است که مداخله فرانسه احتمالاً با انگیزه های منافع تجاری یا ژئوپالتیکی در خاورمیانه همراه بوده است.

«علیرضا نادر» کارشناس خاورمیانه در موسسه «رند» گفت که بر این باور است که انگیزه های گوناگونی می تواند دخیل باشد که شامل شوق فرانسه برای متوقف کردن گسترش سلاح های هسته ای است اما منافعی نیز در فروش سلاح به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس است که نگران قدرت منطقه ای ایران هستند و این اقدام فرانسه را تحسین می کنند.

وی ادامه داد، فرانسه احتمالاً بر این باور است که منافعی در تقویت موضع خود در منطقه در این شرایط که بسیاری بر این باورند که قدرت آمریکا در منطقه در حال ناپدید شدن است، دارد.

نادر با اشاره به این مورد تصریح کرد: این (اخلال در توافق ایران و 1+5) می تواند راهی برای تقویت روابط آنها به طور کلی باشد.

این کارشناس خاورمیانه تأکید کرد که این ابتکار عمل فرانسه می تواند تلاش های گروه 6 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین و آلمان) که به دنبال راه حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته ای ایران هستند، تضعیف می کند.

بر اساس این گزارش، موضع فرانسه اتحاد این گروه را تضعیف می کند و حکایت ایران را تقویت می کند که بگوید تهران برای توافق تمایل داشت اما اسرائیل، جنگ طلبان کنگره آمریکا و هم اکنون فرانسه احتمالاً تقابل نظامی را به دیپلماسی ترجیح می دهند.

«فرانسوا هیسبورگ» یکی از مقامات سابق فرانسوی در پاریس که رئیس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک است، انگیزه های متفاوتی را می بیند.

وی تصریح کرد که فرانسه مدتها است که موضع سختی برای برنامه ایران اتخاذ کرده است و این مسئله به دوران ریاست جمهوری «ژاک شیراک» باز می گردد.

به اعتقاد هیسبورگ، موضع فرانسه احتمالاً بازتابی از این واقعیت است که فرانسه از امضای هرگونه چیزی که ظاهراً توسط آمریکایی ها تولید شده باشد، متنفرند.

وی ادامه داد که در سیاست داخلی، ایستادن مقابل آمریکایی ها، یک برگ برنده برای دولت فرانسوا اولاند است، حتی اگر موضوع هسته ای ایران به طرز ویژه ای برای جامعه فرانسه مهم نباشد.

با اینحال هیسبورگ و دیگر ناظران تصریح کردند که مشخص نیست که این اقدام فرانسه تا چه اندازه واقعاً واشنگتن را ناراحت کرده است.

گرچه دولت اوباما به وضوح خواستار توافق با ایران است، اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بعد از توقف گفت وگوها به فرانسه آسان گرفت و گفت که دولت آمریکا بسیاری از نگرانی های فرانسه درباره رآکتور آب سنگین ایران و اورانیوم با درصد غنای متوسط این کشور را درک می کند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که بسیاری در واشنگتن از این امر خوشحال می شوند که این اقدام فرانسه موجب شود در دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو که قرار است 20 نوامبر (29 آبانماه) برگزار شود، توافقنامه ای با شرایط سخت تر برای ایران، آماده شود.

یکی از مقامات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت که فرانسه نقش سنتی خود در این گروه را بازی کرد و اینکه 6 کشور تا پایان شنبه شب تا حد گسترده ای در توافق بودند.

کری نیز روز یکشنبه در مصاحبه ای ایده اینکه فرانسه توافق با ایران را تضعیف کرده، کم اهمیت جلوه داد و گفت که آمریکا نیز خواستار شفافیت درباره محتوای توافقنامه است و 6 قدرت همچنان متحد هستند.

کلید واژه ها: فرانسه


نظر شما :