برای شرکت در دادگاه رئیس جمهور در صف بایستید

۱۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۲۳۹۸۴ سرخط اخبار

 رابرت فیسک، تحلیلگر مشهور نشریه ایندیپندنت در گزارشی درخصوص قدرت سیاسی در مصر نوشت: همیشه پیش نمی آید که برای شرکت در دادگاه اولین رئیس جمهور منتخب مردم، در صف بلیت ایستاد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیسک در گزارش خود در روزنامه ایندیپندنت می نویسد: «فواد در مرکز مطبوعاتی دولت مصر، یعنی همانجایی 37 سال پیش او را دیدم، نشسته و با سرور به ما می گوید که بعد از ساعت پنج مراجعه کنید زیرا می خواهد به جای نشستن در صف جلوی محاکمه محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر، برای گردش به رودخانه نیل در بیرون از دفتر کارش برود. حتی هیچ کس به ما نگفت که او روز دوشنبه در کجا حضور خواهد یافت و یا اینکه اصلا شخصا حضور خواهد داشت یا خیر.

مرسی باید در کنار 14 عضو دیگر اخوان المسلمین و به اتهام ارتکاب جنایات قتل عمدی و استفاده از خشونت، ترور، تهدید، مالکیت سلاح و مهمات و دستگیری، حبس و شکنجه غیرقانونی معترضان صلح طلب در دادگاه حاضر شود.

این اتهامات عجیب به خشونت اعمال شده علیه معترضان در بیرون از کاخ ریاست جمهوری در ماه دسامبر اشاره دارد که طی آن پنج غیرنظامی کشته شدند اما این اتهامات را می توان علیه نیروهای پلیس و اوباش که در ماه اوت دست به کشتار حامیان اخوان المسلمین در مقیاسی بزرگتر زده و بیش از 600 مرد، زن و کودک را به خاک و خون کشیدند نیز مطرح کرد. حتی 36 تن به صورت زنده در یک ماشین پلیس که در راه زندان بود، سوختند.

ملک فاروق، پادشاه اسبق مصر در 1952 از قدرت عزل شد اما به او اجازه داده شد تا با قایق سلطنتی اش به ایتالیا برود. محمد نجیب، رئیس جمهوری اسبق مصر توسط جمال عبدالناصر، رئیس جمهور پس از نجیب تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. پس از آنکه ناصر نیروی هوایی، ارتش و شبه جزیره سیناء را به اسرائیل واگذار کرد، سه سال بعد و در 1970 در اثر حمله قلبی مرد. سپس انور سادات که یکی از افسرهای او بود توانست بخشی از سیناء را باز پس گیرد و به بیت المقدس سفر کرد اما توسط یکی از سربازهای خودش به خاطر صلح با اسرائیل کشته شد. سپس حسنی مبارک که رئیس نیروی هوایی بود به قدرت رسید و در نهایت در سال 2011 سر از دادگاه درآورد. در حالی که مبارک همچنان درگیر دادگاه است، محمد مرسی، رئیس جمهور پس از او نیز باید در دادگاه حضور یابد!

به این ترتیب، قطعا ما نمی توانیم آینده کسی که مرسی را از اریکه قدرت به زیر کشید، پیش بینی کنیم، ژنرال عبدالفتاح السیسی محبوب و پر جلال که هنوز مشخص نکرده است که خواستار شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است یا خیر. تنها چیزی که من می توانم به او توصیه کنم این است: مراقب باش!

"ما راضی نیستیم"، ویژگی اداره رهبران فعلی مصر است. برخی از این رهبرها برای حسنی مبارک و حداقل یکی از آنها که خود السیسی محبوب است، برای محمد مرسی نیز کار کرده اند.

محمد یوسف، قهرمان کونگ فوی مصر که در مسابقات ماه گذشته در سن پترزبورگ مدال طلا کسب کرد ، با ارتکاب اشتباهی غیرعقلانی، پیراهنی با نماد چهار انگشت حامیان مرسی با زمینه زرد به تن کرد. او این پیراهن را در مراسم کسب مدال بر تن کرده و عنوان کرد که این را برای یادبود قربانیان قتل عام در میدان رابعة العدویة که در ماه ژوئیه رخ داد، پوشیده است.او اشتباه کرد. به همین دلیل فورا به مصر بازگردانده شد و با حمایت کامل وزیر ورزش این کشور، به صورت موقت از شرکت در رقابت ها منع شد.

اخیرا باسم یوسف، جراح مغز و طنزپرداز سیاسی که نقطه روشنی در بین برنامه های مزخرف تلویزیون مصر بود نیز به سزای عملش رسید.

برنامه های طنز توهین آمیز او در زمان محمد مرسی و علیه او و اخوان المسلمین با واکنش و اعتراض همراه بود، اما در برنامه جدیدش، دولت جدید مصر، از جمله ژنرال السیسی محبوب، البته بدون ذکر نام به سخره گرفته شدند. منتقدان او معتقدند که اعمال ناشایست زیادی در برنامه او که از طریق شبکه سی بی سی مصر پخش شد، صورت گرفت. اما حامیان او می گویند که او دوباره به سایت یوتیوب رو خواهد آورد، برنامه ای که سانسور شد هدف آن تقلید از مطبوعات بی قاعده مصر بود.

و پلیس هایی که هیچ احساس ندامتی از کشتار ماه اوت ندارد، از پس از 14 اوت که حالت اضطراری اعلام شده است، دائما کشتن را تمرین می کنند. معترضان انقلابی 2011 خواستار لغو قانون حالت اضطراری بودند.

اکنون پلیس باید 24 ساعت پیش از وقوع، از هر تظاهراتی آگاهی پیدا کرده و نام همه سازمان دهندگان را تهیه کرده و اجازه داشته باشد تا بدون دلیل هر اعتراضی را لغو کند. پس از اعتراض گروه لیبرال های مصر، مذاکره ای با حضور عدلی منصور که قاضی دادگاه قانون اساسی مرسی بود اما اکنون رئیس جمهوری بله قربان گو است، در خصوص این قانون صورت خواهد گرفت.

با این حال هواداران نسبت به برگزاری اعتراضات بیشتر در خیابان های قاهره و دیگر شهرها متعهد شده اند.»


نظر شما :