پیروزی های نظامی کردهای سوریه درمرز عراق

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۲۳۷۷۵ سرخط اخبار

کردپرس - پیروزی های اخیر گروههای کرد سوریه در مواجهه با سلفی ها و اسلامگرایان رادیکال در نشریه گاردین با بازتاب مواجه شده است. گزارش زیر را گاردین در همین خصوص منتشر نموده است:
شبه نظامیان کُرد بعد از سه روز درگیری با چندین گروه جهادی توانستند کنترل دروازه مرزی "الیعروبیه" در شمال شرقی سوریه را بدست گیرند.
ناظرین و همچنین یک مقام عراقی گفتند که روز شنبه افراد مسلح کُرد بعد از یک درگیری شدید دروازه مرزی اصلی سوریه با عراق را از کنترل گروهای وابسته به القاعده خارج کردند ، این امر نگرانی ها از کشیده شدن دامنه درگیری ها به داخل عراق را افزایش داد.
خشونت های اخیر با دیدار نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب از ایران- متحد سرسخت حکومت بشار اسد - همزمان شده است. این دیدار به منظور پیش بردن گفتگوهای بین المللی صلحی صورت میگیرد که هدف از آنها پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است که اینک وارد سومین سال خود شده است.
شبه نظامیان کُرد دروازه مرزی "یعروبیه" واقع در شمال شرقی سوریه را بعد از سه روز درگیری با چندین گروه جهادی از جمله "جبهه النصره" و "دولت اسلامی عراق و شام" به کنترل خود درآوردند. یک مقام اطلاعاتی عراقی تایید کرد که شورشیان کُرد در حال حاضر کنترل یکی از دو گذرگاه اصلی مرزی با عراق را در دست دارند. وی افزود بغداد برای جلوگیری از سرایت خشونت ها به داخل عراق مواضع خود را در این منطقه تقویت کرده است.
یک مقام عراقی که بر طبق مقررات نخواست نامش فاش شود اظهار داشت "این درگیری ها شدید بودند و در آنها هر نوع سلاحی بکار برده شد." او افزود که «نیروهای عراقی آماده مقابله با هرگونه حمله ای هستند.»
گروه های کُرد نوار وسیعی از شمال سوریه را در کنترل خود دارند نسبت به گروههای اسلامگرایی که در سایه آشوب ناشی از جنگ داخلی به مناطق عمدتا کُردنشین وارد می شوند مظنون هستند. در ماه های گذشته درگیری های میان جنگجویان کُرد و گروهای جهادی در شمال و شمال شرقی سوریه باعث کشته شدن صدها نفر شده است.
این گذرگاه مرزی تا ماه مارس گذشته که شورشیان تندرو آن را تصرف کردند در اختیار حکومت قرار داشت. گمان می رود شورشیان سوریه به ویژه جناح تندرو آنها از سوی ستیزه جویان داخل عراق حمایت می شوند. اعراب سنی بخش عمده جنبش شورشیان سوریه و ستیزه جویان عراق را تشکیل می دهند.
جنگ سوریه که عمدتا به شکل یک قیام مسالمت آمیز علیه اسد در ماه مارس 2011 آغاز شد به بحران انسانی عظیمی منجر شده است که تاکنون جان بیش از صدهزار نفر را گرفته،  هفت میلیون نفر را از خانه خود آواره کرده و تخریب شهرهای بزرگ و کوچک این کشور را در پی داشته است.
ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل و روسیه در صدد برپایی کنفرانس صلح بین المللی هستند که قرار است ماه آینده با شرکت طرف های درگیر در ژنو برگزار شود اما تاکنون زمان دقیق برگزاری آن مشخص نشده است و هنوز روشن نیست که آیا طرفین بر سر دستور کار کنفرانس به توافق خواهند رسید یا نه.
"لوی المقداد" سخنگوی ارتش آزاد سوریه روز شنبه گفت که او پیش بینی می کند که کنفرانس به تاخیر بیافتد. فرماندهان ارتش آزاد سوریه روز پنج شنبه با نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای سوریه ملاقات کردند. اخضر ابراهیمی روز شنبه به تهران سفر کرد مقامات اتحادیه عرب در اوایل این ماه گفته بودند که کنفرانس در 23 و24 نوامبر برگزار خواهد شد. المقدادی گفت: «بعد از بحث و گفتگوهای زیاد ما احساس می کنیم که اراده ای بین المللی برای به تعویق انداختن کنفرانس به زمان دیگری وجود دارد.»
اخضر ابراهیمی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اظهار داشت: «شرکت ایران در چنین کنفرانسی ضروری است.» و ظریف هم اعلام کرد که ایران در صورت دعوت، در این کنفرانس مشارکت خواهد کرد.
در عین حال طی روزهای اخیر رسانه های حکومت سوریه از مرگ "ابو محمد الجولانی" در استان ساحلی لاذقیه خبر دادند. این خبر تاکنون توسط منابع مستقل تایید نشده است. شورشیان در مقابل اعلام کردندکه آنها هیچ گونه خبری مبنی بر درگیری در این استان را دریافت نکرده اند.
اگر گزارش مرگ الجولانی از طرف حکومت صحت داشته باشد از دست دادن کنترل دروازه مرزی الیعروبیه دومین شکست جبهه النصره و متحدانش در روزهای اخیر است. المقدادی گفت شورشیان سوریه هیچ گزارشی مبنی بر وجود درگیری در استان لاذقیه مخابره نکرده اند. او گفت که گروهش حتی از اینکه الجولانی وجود خارجی داشته باشد مطمئن نیست.
المقدادی از طریق تلفن اظهار داشت"این بخشی از دروغ های رژیم است اطلاعات میدانی ما می گوید چنین چیزی نه رخ داده و نه صحت دارد."
جبهه النصره یکی از مهمترین و موثرترین گروه­های شورشی درگیر با حکومت اسد به شمار می رود این گروه مسئولیت بمب گذاری های انتحاری متعددی را علیه اهداف دولتی بر عهده گرفته است. وزارت خارجه ایالات متحده این گروه را به دلیل ارتباطش با القاعده در لیست سازمانهای تروریستی قرار داده است.
دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گزارش داد در استان درعا در جنوب سوریه شورشیان شهرک "طفس" را بعد از هفته ها درگیری که به کشته شدن چندین نفر منجر شد به دست گرفته اند. اما رسانه های دولتی سوریه در ارتباط با این درگیری گزارشی منتشر نکرده اند.
همچنین روز شنبه دیدبان مذکور طی گزارشی از آزادی سه تن از زنان بازداشتی خبر داد. یکی از آزاد شدگان "طال الملوحی" یک وبلاگ نویس برجسته جوان سوری بود که به جاسوسی برای یک کشور خارجی محکوم شده بود، محکومیت دوره زندان او دو ماه پیش تمام شده بود. با این اقدام تعداد بازداشت شدگان زنی که توسط مقامات سوری آزاد شده اند به 64 نفر رسید. احتمال می رود این اقدام بخشی از مبادله پیچیده سه جانبه گروگان ها باشد که هفته گذشته با میانجی گری قطر و مقامات حکومت خودگردان فلسطین صورت گرفت و طی آن شورشیان سوریه 9 مسلمان شیعه لبنانی را آزاد کردند و در مقابل افراد مسلح لبنانی دو خلبان ترکیه ای را آزاد کردند. حکومت سوریه درباره مبادله و آزادی زندانیان تاکنون اظهار نظری نکرده است.
منبع: گاردین/ برگردان: امید حسینی


نظر شما :