بازتاب نشست های هسته ای در رسانه های جهان

۱۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۲۳۷۲۶ سرخط اخبار

بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران درباره رویکرد کشور نسبت به مذاکرات هسته ای آتی و همچنین ادامه غنی سازی 20 درصدی، برگزاری نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5، برنامه وزیر خارجه آمریکا برای سفر به منطقه خاورمیانه و واکنش دبیرکل سازمان ملل به حمله تروریستی اخیر در شرق ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره به این موضوع اختصاص می یابد. در این راستا، روزنامه «گالف تودی» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از ورود ایران به مذاکرات ژنو با رویکردی مثبت سخن گفته است. این روزنامه می نویسد وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که مذاکرات هسته ای پیش رو، به پیدایش درک سریعی میان طرفین منجر شود. به گفته وی، ایران با عزم محکم برای رسیدن به چنین درک مقابلی به مذاکرات ژنو قدم خواهد گذاشت. به گفته وی، حل مسائل موجود درباره برنامه هسته ای ایران و رسیدن به یک راه حل، نباید کار دشواری باشد؛ زیرا این امر مشخص است که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

در همین حال، خبرگزاری «ریانووستی» روسیه بخشی دیگر از سخنان ظریف را مورد توجه قرار داده که در آن، بر ادامه غنی سازی 20 درصدی در ایران تأکید شده است. این خبرگزاری می نویسد وزیر خارجه ضمن تکذیب برخی اخبار پیشین درباره توقف غنی سازی در سطح 20 درصد در ایران، تأکید کرده غنی سازی در این سطح برای استفاده در رآکتور تهران همچنان در حال انجام است. البته وی در ادامه اشاره کرده که این غنی سازی تحت نظارت و کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می گیرد. ریانووستی همچنین به دور اخیر مذاکرات ایران و آژانس که به تازگی در وین برگزار شد اشاره کرده است.

در مطلب دیگری در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» به خبر نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5 که روز گذشته برگزار شد پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد ایران و گروه 1+5 روز گذشته نشستی را در سطح کارشناسان برگزار کردند، اما تاکنون هیچ اظهارنظری درباره میزان موفقیت این گفت و گوها در نزدیک کردن مواضع طرفین به یکدیگر مطرح نشده است. رویترز اشاره می کند که هدف از برگزاری نشست روز گذشته، فراهم کردن زمینه لازم برای مذاکرات پیش روی ایران و کشورهای عضو 1+5 است که روزهای هفتم و هشتم نوامبر در ژنو برگزار خواهد شد.

از جمله دیگر مطالبی که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته، برنامه وزیر خارجه آمریکا برای سفر به منطقه خاورمیانه است. به نوشته «واشنگتن پست»، این سفر جان کری که اروپا نیز مقصد دیگر آن به شمار می رود، بیش از هر چیز با هدف کنترل روابط خدشه دار شده آمریکا با متحدانش صورت می گیرد و مسائل مربوط به مصر، سوریه، ایران و همچنین شنود کشورهای اروپایی از سوی ایالات متحده در محور آن قرار دارد. به نوشته این روزنامه، کری در نخستین مقصد خود که عربستان سعودی است، با حاکمان این کشور درباره مسائل مربوط به مصر و سوریه و نیز برنامه هسته ای ایران گفت و گو خواهد کرد. با این حال، واشنگتن پست این مأموریت کری را دشوار توصیف کرده است.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل در محکومیت حمله تروریستی اخیر در شرق ایران، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری کویت قرار گرفته است. به گفته سخنگوی سازمان ملل، بان کی مون مراتب تسلیت خود را به خانواده های 14 مرزبان ایرانی که در حمله تروریستی اخیر به شهادت رسیدند و همچنین به مردم و دولت ایران ابلاغ کرده است. این خبرگزاری اشاره می کند که پیشتر، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، با ارسال نامه های مشابهی به شورای امنیت و همچنین شخص بان کی مون، خواستار انجام «واکنش های مناسب» از سوی نهادهای بین المللی در قبال حمله مذکور شده بود. در این نامه ها آمده بود که واکنش قاطع سازمان ملل، پیامی برای گروه تروریستی «جیش العدل» و حامیان آن خواهد بود.

کلید واژه ها: ایران


نظر شما :