رابطه با ایران در چارچوب منافع عربی خواهد بود

۰۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۲۳۵۷۶ سرخط اخبار
نخست وزیر مصر در یک کنفرانس خبری ضمن رد ایده دولت نظامی در کشورش اعلام کرد که هر گونه رابطه قاهره با تهران در چارچوب منافع کشورهای عربی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، حازم الببلاوی نخست وزیر مصر شب گذشته در حاشیه سفر خود به امارات در یک کنفرانس خبری در ابوظبی اظهار داشت: حکومت اخوان المسلمین در طول یک سال موفقیت آمیز نبود و این گروه به خود آسیب بسیاری وارد کرد. وی خاطرنشان کرد که هیچ میانجیگری میان دولت و گروه اخوان المسلمین صورت نگرفته است.

وی با بیان این مطلب افزود: دولت کنترل اوضاع را افزایش داده است و دفاع از مرزها نقش طبیعی ارتش است چرا که پایان ایده دولت نظامی مهمترین نتیجه انقلاب 25 ژانویه بود.

ببلاوی در ادامه گفت: ارتش دریافته است که دولت نظامی به آن آسیب می رساند. وی در عین حال بر ضرورت وجود نیروی امنیتی قوری برای مقابله با هر گونه ناامنی تاکید کرد. نخست وزیر مصر خاطرنشان کرد: دولت می تواند مانع از برپایی تظاهرات شود اما این کار را انجام نمی دهد. انتقادات جدی درباره دولت وجود ندارد. برپایی تظاهرات حق انسان محسوب می شود اما باید تحت ضوابط و استانداردهای بین المللی انجام شود.

حازم الببلاوی اظهار داشت: قانون تروریسمی که دولت مصر برای مقابله با خشونت اخوان المسلمین آماده کرده است همچنان یک طرح محسوب می شود و تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره روابط مصر با امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: استقلال و ثبات کشورهای حاشیه خلیج فارس بخشی از ثبات مصر به شمار می رود و هر گونه آسیب به آن خسارتی مستقیم به امنیت ملی مصر به شمار می رود.

نخست وزیر مصر درباره روابط تهران - قاهره پس از اعتراضات 30 ژوئن نیز گفت: هر گونه رابطه ای در این زمینه در چارچوب منافع عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :