بروجردی: گام برداشتن ایران در شرایط تحریم قابل قبول نیست

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۲۳۱۲۴ سرخط اخبار
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مبنای تحریم های آمریکا و همپیمان ‎های آنها کاملا غیرقانونی بوده و باید گام های بلندی از سوی غربی ها در جهت کاهش تحریم ها و رفع آن ها برداشته شود، گفت: هر گامی یک ما به ازایی دارد اگر قرار باشد در شرایط تحریم گام های جدیدی برداشته شود قطعا قابل قبول نیست.

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص دلایل محرمانه بودن محتوای مذاکرات ژنو گفت: با توجه به سیاست تخریبی رژیم صهیونیستی و این که به دنبال این هستند تا موضوع هسته ای کشورمان به پایان نرسد و به عنوان یک اهرم فشار استمرار پیدا کند، به همین دلیل عدم اطلاع آن ها از ریز مذاکرات و توافقات می تواند محرمانه بودن محتوای مذاکرات را توجیه کند.

بروجردی با بیان این که البته هیچ گاه در این خصوص به غربی ها  اعتماد نداشته ایم، گفت: بارها شاهد بودیم که مطالب از سوی غربی ها درز پیدا کرده و در نشریات آنها منتشر شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به تاکید خانم اشتون مبنی بر محرمانه بودن محتوای مذاکرات این موضوع به عنوان یک راستی آزمایی برای غرب است؛ اگر مطالب از طریق نشریات غربی درز پیدا کند نشان می دهد که نمی توان بر روی توافقات غربی ها اعتماد کرد، اما اگر فرض را بر این بگذاریم که آنها به توافق خود با تیم مذاکره کننده ایرانی احترام می گذارند با توجیه این که دشمنان به دنبال تخریب مذاکرات هستند می توان تا حدودی به آنها امیدوار بود.

وی بابیان اینکه ممکن است نتایج مذاکرات 100 درصد مطلوب نباشد و اگر 50 درصد هم مطلوب بود یک گام به پیش است، گفت: نمی شود به صورت سیاه و سفید به این موضوع نگاه کرد ممکن است درصدی از توافقات در یک دوره به نتیجه برسد و در مراحل بعدی گام های بلندتری برداشته شود.

بروجردی در ادامه با اشاره به بیانیه مشترک تیم مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 برای اولین بار، تشکیل سه کارگروه از جمله کارگروه تحریم و همچنین توافق برای دور بعدی مذاکرات در یک فاصله کوتاه افزود: این ها نشان دهنده نکات مثبت در مذاکرات است.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که غرب در یک دوره راستی آزمایی سیر می کند، گفت: اگر آنها به توافقات خود عمل نکردند اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ما نیز در جای اول خودمان می ایستیم.

وی همچنین در خصوص برخی اخبار منتشر شده در سایت های رژیم صهیونیستی در خصوص جزئیاتی از مذاکرات گفت: انتشار یک سری مطالب در سایت های صهیونیستی ملاک نیست و اعتباری ندارد.

بروجردی در ادامه افزود: ما برای نظارت هیچ وقت مشکلی نداشتیم. دوربین های آژانس در مراکز وجود داشته و بازرسان آژانس نیز برای بازرسی می آمدند البته اگر این نظارت بخواهد کمی پر رنگ تر هم شود باز هم مشکلی نداریم چرا که ما به خودمان اطمینان کاملی داریم و می دانیم برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: اما هر گامی یک ما به ازایی دارد اگر قرار باشد در شرایط تحریم گام های جدیدی برداشته شود قطعا قابل قبول نیست چرا که جاده اعتماد سازی یک جاده دو طرفه است.

وی گفت: با توجه به این که مبنای تحریم های آمریکا و هم پیمان های آن ها کاملا غیرقانونی بوده است باید گام های بلندی از سوی غربی ها در جهت کاهش تحریم ها و رفع آن ها برداشته شود.

بروجردی همچنین خاطر نشان کرد: پذیرش پروتکل الحاقی از سوی جمهوری اسلامی قطعا نیاز به اجازه مجلس دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اضافه شدن یک نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: این بحث مطرح شد اما به دلیل نبود زمان کافی بر روی این موضوع به توافق نرسیدیم. در هر صورت به نظر می رسد در چارچوب وظیفه نظارتی مجلس این موضوع منطقی است. باید با وزیرامور خارجه صحبت مفصلی در این خصوص داشته باشیم و امیدواریم به یک توافق برسیم.

 

کلید واژه ها: تحریم سیاست خارجی توافقات


نظر شما :