یادداشت گری سیک درباره روابط ایران و آمریکا

۲۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۹۲۳۰۴۱ سرخط اخبار

ایرنا به نقل از رسانه های غربی نوشت: عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان در یادداشت خود آورده است: ناتوانی ایالات متحده آمریکا و ایران در ایجاد گفت و گویی معنادار در طول بیش از ثلث قرن گذشته مانعی جدی بر سر راه ثبات در خاورمیانه بوده است.

جنگ سردی که طی سالیان به صورت مداوم در میان این دو کشور در جریان بوده، تمامی مشکلات موجود را شدت بخشیده و جوی از خصومت و ستیزه را در منطقه دامن زده ، جوی که با کمترین تحریک یا لغزشی امکان تبدیل شدن به یک رویارویی مسلحانه تمام عیار را داشته است.
وی نوشت : دقیقا تحولات اخیر - در روابط ایران و آمریکا - را باید نقطه آغازین حصول توافقی برای حل مسائل اساسی میان دو کشور دانست.

گشایش کنونی بهترین فرصتی است که در طول تمامی سی و چهار سال گذشته برای حل و فصل موارد اساسی این مناقشه به وجود آمده است، هر چند که کماکان تا رسیدن به راه حلی جامع راه درازی در پیش است.

برای اعتمادسازی در راستای انجام گفت وگویی منطقی درباره دیگر مسائل موجود، بایستی نشان داد که قابلیت کنترل شوندگی برنامه هسته ای ایران با سطحی از ریسک پذیری نازل تا نزدیک به صفر قابل حصول است.

وی افزود: جریان ها و افراد بدبین و مخالفین سرسخت سرگیری روابط ایالات متحده و ایران- در هر دو کشور- یا باید متقاعد شوند و یا از طریق ارائه مدارک متقن و غیر قابل تردید از پیشرفت محسوس در مسئله هسته ای تلاش هایشان خنثی شود.

کاهش دشمنی میان ایالات متحده و ایران می تواند به طور بالقوه تاثیری سازنده بر تمامی مسائل اساسی منطقه بگذارد، نخستین و واضح ترین این مسائل سوریه است.

** مخالفت جدی ایران با مالکیت و استفاده از سلاح شیمیایی
گری سیگ در ادامه نوشت که ایران به دلیل تجربه خاص خود در تاریخ معاصر با مالکیت یا استفاده از سلاح های شیمیایی در هر نقطه ای از جهان مخالف است.

ایران به عنوان یکی از هم پیمانان سوریه در جایگاهی است که می تواند به همراه روسیه، دولت دمشق را در مسیر همکاری با سازمان منع جنگ افزارهای شیمیایی و امحای جنگ افزارها و تاسیسات شیمیایی آن کشور قرار دهد.

از منافع مشترک ایالات متحده و ایران کنترل قاچاق مواد مخدر، وجود دولت هایی با ثبات در افغانستان و عراق و تغییر ماهیت ایران به یک بازیگر سازنده در جامعه بین المللی و در منطقه است.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پایان این یادداشت نوشت: رابطه ای تجاری میان این دو قدرت متخاصم (آمریکا و ایران) به گشایش مسیرهایی برای حل مجموعه ای از مشکلات منطقه ای خواهد انجامید که هم اینک لاینحل به نظر می رسند.


نظر شما :