با صدور بیانیه ضد ایرانی جریان سلفی الجزایر

رویارویی تهران و ریاض به شمال آفریقا رسید؟

۱۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۲۲۵۳۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
تیرگی روابط اعراب به ویژه عربستان که حامی اصلی جریان افراط در منطقه است، با ایران نقشی به سزا در شکل‌گیری جریان‌هایی از این دست در کشورهای مختلف عربی از جمله الجزایر داشته است.
رویارویی تهران و ریاض به شمال آفریقا رسید؟

دیپلماسی ایرانی: "جبهه بیداری آزاد اسلامی" که یک جریان تازه تاسیس سلفی است در بدو تاسیس خود توافق نامه امنیتی میان ایران و الجزایر که در زمینه های مبارزه با تروریسم و جنایت به اشکال مختلف امضا شده است را رد کرد و خواستار لغو آن شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، عبدالفتاح حمداش، رهبر این جریان تازه تاسیس در پیامی که خطاب به ژنرال عبدالغنی هامل، رئیس پلیس الجزایر منتشر کرده آورده است که توافق نامه امنیتی امضا شده میان پلیس الجزایر با نهاد امنینی ایران تلاشی در سود منافع ایران برای مبارزه اطلاعاتی با جریان های مذهبی مخالف ایران است در حالی که منطقا و عقلا و عرفا و همچنین از لحاظ مذهبی چنین همکاری ای به هیچ وجه میان الجزایر با ایران قابل قبول نیست.

وی که در این بیانیه همان صفاتی که جریان های سلفی خشمگین از ایران به کار می برند را به کار برده، ایران را کشور صفوی توصیف کرده که به دنبال توسعه نفوذ و هیمنه خود و شعیه در جهان اسلام است.

رهبر جبهه بیداری آزاد اسلامی در بیانیه خود همچنین مدعی شده است که مذهب سنی با مذهب شیعی مبارزه می کند و ایده های آن را ایده هایی مبتنی بر تفکرات صفویه می داند!

رهبر این جریان سلفی همچنین همکاری های پلیس الجزایر با نهادهای امنیتی ایران در مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم را به مثابه خدمت دولت الجزایر به مذهب شیعی و حمایت از ایران فارسی دانسته و آن را مغایر با آموزه های دینی اهل تسنن و مذهب رایج در الجزایر دانسته است.

وی در بیانیه خود همچنین سوال کرده است که "چگونه می شود ما اهل تسنن با شیعیان بر اساس قواعد مشترک همکاری میدانی داشته باشیم و با چیزی که ما تروریسم نمی دانیم اما ایرانی ها و شیعیان تروریست می دانند، مبارزه کنیم؟"

وی در ادامه مدعی می شود "ماهیت چنین همکاری ای در چیست؟ ایرانی ها با هر کسی که با عقاید مذهبی آنها موافق نباشد را رد می کنند و آن را تروریست می دانند در حالی که خود به دنبال بدعت و ترویج خرافات و کشف ادعاهایی نظیر علم غیب هستند! ما در همه چیز با آنها اختلاف نظر داریم و شرعا و قانونا و اعتقادی با آنها اختلافات عمیق داریم. از این رو نمی توانیم در هیچ زمینه ای با آنها همکاری داشته باشیم."

این در حالی است که منابع امنیتی و سیاسی نسبت به گسترش اندیشه های سلفی در الجزایر هشدار می دهند و بیانیه جبهه سلفی را هشداری برای امنیت الجزایر قلمداد کرده اند.

عربستان تلاش دارد که بعد از شکستی که در تحریک جامعه جهانی برای حمله نظامی به سوریه متحمل شد، افراط و سلفی گری را در کشورهایی که مخالف جریان حمله به سوریه هستند، تقویت کند تا به این ترتیب جبران شکست خود را در پرونده سوریه کند.

در همین رابطه روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت که تیرگی روابط اعراب به ویژه عربستان که حامی اصلی جریان افراط در منطقه است، با ایران نقشی به سزا در شکل گیری جریان هایی از این دست در کشورهای مختلف عربی از جمله الجزایر داشته است.

به نوشته این روزنامه عربستان تلاش دارد که بعد از شکستی که در تحریک جامعه جهانی برای حمله نظامی به سوریه متحمل شد، افراط و سلفی گری را در کشورهایی که مخالف جریان حمله به سوریه هستند، تقویت کند تا به این ترتیب جبران شکست خود را در پرونده سوریه کند. در این میان ایران را کشوری متخاصم برای خود تصور می کند که در سایه تضعیف قدرت آن در منطقه صاحب قدرتی روزافزون در خاورمیانه شده و توانسته با ایجاد شکست در رکود به وجود آمده در رابطه اش با جامعه جهانی بر سر پرونده هسته ای اش فصلی جدید در روابط خود با جامعه جهانی به ویژه امریکا و اروپا ایجاد کند و در عین حال در میان کشورهای منطقه دست برتر را در پرونده سوریه داشته باشد.

الجزایر از کشورهای طرفدار حل سیاسی و استفاده از گزینه نظامی در سوریه است و در کنار بغداد و بیروت مواضعی نزدیک به تهران در قبال پرونده سوریه دارد. مساله ای که به اختلافی میان عربستان با الجزایر به ویژه در اتحادیه عرب تبدیل شده است.

کارشناسان تشکیل جریان های سلفی تندرویی چون جبهه بیداری آزاد اسلامی که تلاش دارد با جریان های مشابه خود در دیگر مناطق عربی از جمله مصر و سوریه و تونس ارتباط بگیرد را در حقیقت تلاشی از سوی عربستان برای شکستن محور مقابله با جنگ در سوریه می دانند و نسبت به قدرت گرفتن آن هشدار می دهند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال همکاری های امنیتی ایران و الجزایر به ویژه در بخش مبارزه با تروریسم وارد مرحله تازه ای شده که شامل برخورد همه جریان های مسلح طرفدار افراط نیز می شود که این مساله موجب نگرانی جریان های سلفی در الجزایر شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: سه شنبه 16 مهر 1392/ باز انتشار: جمعه 20 مهر 1392

کلید واژه ها: الجزایر سلفی پرونده سوریه جامعه جهانی تروریسم


( ۱ )

نظر شما :