اوباما برای گفتگو با روحانی بیش از گفتگو با ما مشتاق است!

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۲۲۳۴۱ سرخط اخبار
در حالی که همچنان بعد از هفته ای پر سر و صدا در سازمان ملل متحد، جو رسانه ای و افکار عمومی جهانی به پیشرفت مذاکرات میان ایران و غرب و به خصوص آمریکا، خوشبین است، مواضع اخیر جمهوری خواهان در سنای آمریکا نشان از آن دارد که هنوز بهبود روابط با ایران از سوی این گروه تهدید میشود.

به گزارش تابناک، مواضع اخیر جمهوری خواهان آمریکایی بر علیه ایران که طی روزهای اخیر رسانه ای شده است، نشان از آن دارد که این گروه در سنای آمریکا به شدت مخالف بهبود روابط آمریکا و غرب با ایران بوده و همچنان بر تداوم سیاستهای قبلی آمریکا بر علیه کشورمان و تنگ تر کردن حلقه تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید میورزند.

نکته قابل توجه در این میان آن است که پیش از گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی بحث در میان این محفل بیش از همه در خصوص این بود که آیا روحانی و اوباما باید در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار داشته باشند یا خیر. اما اکنون مباحث این گروه پیرامون عدم لزوم باز شدن باب مذاکرات با ایران متمرکز شده است.

در همین حال تعدادی از جمهوری خواهان در سنای آمریکا به طعنه عنوان کرده اند که: اوباما بیش از آنکه مشتاق به گفتگو با آنها باشد، مشتاق گفتگو با روحانی است!

همچنین بر خلاف میل این دسته از سناتورها، کنگره آمریکا اعلام کرده است که تا آخر ماه نوامبر هیچ قانونی نهایی نخواهد شد. این به معنی آن است که تحریم های ایران نیز که اخیرا بر علیه ایران در مجلس نمایندگان رای آورده است، تا اواخر نوامبر به تعویق خواهد افتاد.

مواضع جمهوری خواهان آمریکایی بر علیه ایران

در همین حال بازخوانی مواضع روزهای اخیر سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی نشان از خشم آنها در بهبود روابط ایران و غرب و آمریکا دارد.

سناتور مارک کرک – که خود از پیشتازان تصویب و تدوین تحریم ها بر علیه ایران است – روز گذشته عنوان کرده: ما باید قضاوت در خصوص مقامات ایرانی را با اعمال آنها صورت دهیم و نه سخنان آنها. تا زمانی که ایران به برنامه هسته ای خود ادامه میدهد باید تحریم های اقتصادی شدیدتر شود تا دیپلماسی شانسی برای موفقیت داشته باشد.

در همین حال باب منندز که مانند کرک، از مدافعان سرسخت تحریم بر علیه ایران است، هرچند از بهبود روابط ایران و آمریکا استقبال کرده است، اما گفته: این امر نباید منجر به آن شود که ایران برای دور زدن تحریم و ساخت بمب اتم زمان بیشتری بخرد!

همچنینی آدام چیف، سناتور جمهوری خواه گفته است که: اقدامات عملی مانند تحریم باید در کنار مذاکرات با ایران همچنان تداوم داشته باشد. اد رویس سخنگوی کمیته سیاست خارجی سنا نیز عنوان کرده است که: اوباما با گفتگوی تلفنی خود با روحانی به تحریم ها آسیب رسانده است، و تحریم های اقتصادی بر علیه ایران باید تا زمان متوقف شدن برنامه هسته ای ایران ادامه داشته باشد.

گفتنی است که این مواضع در حالی رسانه ای و اظهار شده است که تحلیلهای رسانه های خارجی، دیدگاه خوشبینانه ای را از بهبود روابط ایران و غرب ارائه میکند و بسیاری از تحلیلگران مطرح در عرصه اقتصادی و بین المللی بر این باورند که چرخش مسئله هسته ای ایران به سمت دیپلماسی، شانس موفقیت در حل این معضل را افزایش میدهد.

آنتونی کوردزمن، رئیس موسسه تحقیقاتی مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک واشنگتن در این رابطه اظهار کرده است: کسانی که مخالف با بهبود روابط ایران و آمریکا هستند، باید متوجه این نکته باشند که این امر تقریبا آخرین شانس برای رسیدن به یک راه حل اساسی است، قبل از آنکه ایران به نقطه ای برود که بازگشت از آن ممکن نباشد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :