مواضع غیرمنطقی اوباما و بایدن درباره ایران

۰۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۲۲۲۵۱ سرخط اخبار

مهمترین موضوع مربوط به ایران که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار دارد، سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به آمریکا و موضع گیری های وی و اوباما در جریان دیدار با یکدیگر است. مواضع اتحادیه اروپا در قبال مذاکرات هسته ای ایران و بازتاب دیدگاه های فرمانده کل سپاه درباره گفت و گوی روحانی و اوباما، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز است.
 

مواضع غیرمنطقی «باراک اوباما» و «جو بایدن» درباره ایران


به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد نتانیاهو روز دوشنبه از اوباما درخواست کرده که تحریم های وضع شده علیه ایران را به قوت خود نگه دارد و حتی در صورتی که ایران در دوره مذاکرات پیش رو با غرب به پیشبرد برنامه هسته ای خود ادامه داد، این تحریم ها را تشدید کند. این خبرگزاری اشاره می کند که در مقابل، اوباما نیز برای کاستن از نگرانی های رژیم اسرائیل گفته تهران باید صداقت خود را از طریق اعمالش به اثبات برساند و در مقابل ایران، همه گزینه ها، از جمله گزینه نظامی همچنان روی میز خواهد بود.

مواضع غیرمنطقی «باراک اوباما» و «جو بایدن» درباره ایران


اما تندتر از اظهارات اوباما، مواضع «جو بایدن»، معاون نخست وزیر رژیم اسرائیل است که تحریم های ایران را «موثرترین تحریم ها در طول تاریخ» خوانده و گفته افزایش این تحریم ها همچنان به عنوان یک گزینه مطرح است. به نوشته «واشنگتن پست»، بایدن اظهار داشته ایران با این انتخاب روبروست که تحریم های اقتصادی بیشتری را تحمل کند و یا برای بازگشت به جامعه بین المللی و اقتصاد جهانی، به مذاکره بپردازد. وی گفته آمریکا نمی داند آیا ایران آنچه برای حل و فصل نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای این کشور لازم است را انجام خواهد داد یا خیر. بایدن افزوده آمریکا به هیچ وجه یک ایران مسلح به سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد.

مواضع غیرمنطقی «باراک اوباما» و «جو بایدن» درباره ایران


این در حالی است که بر خلاف آمریکا، اتحادیه اروپا خواستار پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران در بهترین فضای ممکن شده است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم های جدیدی باید علیه ایران وضع شود، گفته وی تنها خواستار آن است که مذاکرات 15 و 16 اکتبر در ژنو، در «بهترین فضای ممکن» برگزار شود. اشتون گفته: «من در مقامی نیستم که به کنگره آمریکا بگویم چه کاری انجام دهد. من مایلم که در بهترین فضای ممکن به ژنو برویم تا این مذاکرات را به طور واقعی برگزار کنیم. این بدان معناست که از همه لحاظ، ما باید تمایل و حسن نیت خود را برای گفت و گو نشان دهیم و از طرف مقابل نیز همین انتظار را داشته باشیم».

مواضع غیرمنطقی «باراک اوباما» و «جو بایدن» درباره ایران


واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما، موضوع دیگری است که در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به گفته فرمانده سپاه پاسداران، روحانی باید از گفت و گوی تلفنی با همتای آمریکایی خود خودداری می کرد. این روزنامه به نقل از سردار جعفری می نویسد: «رئیس جمهور موضع محکم و مناسبی را در در جریان حضور خود در سازمان ملل اتخاذ کرد. اما درست همان گونه که از ملاقات با اوباما خودداری کرد، می بایست از صحبت با وی از طریق تلفن نیز اجتناب می کرد و باید منتظر اقدامات محسوس از سوی آمریکا می ماند».

مواضع غیرمنطقی «باراک اوباما» و «جو بایدن» درباره ایران


در نهایت، موضوع تصمیم رئیس جمهور برای بررسی برقراری پرواز مستقیم میان ایران و آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز است. سایت شبکه خبری «راشا تودی» ضمن پرداختن به این موضوع، از این تصمیم با عنوان «دیپلماسی هواپیمایی» نام برده و آن را نمود دیگری از بهبود روابط میان ایران و آمریکا دانسته است. این سایت اشاره می کند که از زمان قطع رابطه میان ایران و آمریکا در پی وقوع انقلاب اسلامی، هیچ پرواز مستقیمی میان دو کشور وجود نداشته است؛ اما آمارها حاکی از آن است که حدود 500 هزار ایرانی در آمریکا زندگی می کنند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :