نتانیاهو با خشم نزد اوباما رفت

تلاش تلاویو برای شکست موفقیت‌های ایران در نیویورک

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۲۲۱۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر مذاکرات با فلسطینیان به شکست بینجامد این مساله باعث خواهد شد تا مواضع نتانیاهو به ویژه در مساله هسته ای اسرائیل تغییر کند و آن گاه بعید نیست که امریکا در مذاکرات خود با ایران از جیب اسرائیل خرج کند و تعهد دهد که تلاویو را وادار به تغییر سیاست هایش خواهد کرد.
تلاش تلاویو برای شکست موفقیت‌های ایران در نیویورک

دیپلماسی ایرانی: روزنامه یدیعوت احرونوت به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک خود می نویسد که واشنگتن و تلاویو توانسته اند با کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به تفاهم برسند که واشنگتن هر آن چه در توان دارد برای جلوگیری از فشارها به تلاویو برای امضای معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی به کار گیرد و تاکید می کنند بر سر این قضیه هیچ اختلافی میان اسرائیل و ایالات متحده امریکا وجود ندارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد در سفر خود به واشنگتن جلوی هر گونه نزدیکی روابط میان ایران و غرب را بگیرد و دیدار جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با هم تای ایرانی اش محمد جواد ظریف را به چالش بکشد. دیداری که برای نخستین بار میان دو وزیر امور خارجه دو کشور ایران و امریکا از آغاز انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تا کنون انجام شد.

هفته گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران از اسرائیل خواست که به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بپیوندد که به گفته منابع آگاه باعث نگرانی اسرائیل شده است. با توجه به این که حسن روحانی و هیئت ایرانی همراه او در نیویورک فضای تازه دیپلماتیکی را به وجود آوردند که با این تقاضا می تواند فشارهای بین المللی به اسرائیل برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی را افزایش دهد.  

روحانی در سخنرانی خود گفته بود: «نزدیک به چهل است که تلاش های بین المللی برای ایجاد منطقه خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای به شکست انجامیده است.» وی در ادامه تاکید کرده بود که تنها اسرائیل است که در منطقه به این معاهده نپیوسته و لازم است که فورا بدون هیچ گونه تاخیری به این معاهده بپیوندد تا همه فعالیت های هسته ای منطقه مطابق با معیارهای سازمان بین المللی انرژی اتمی باشد.همانطور که تحلیلگران سیاسی در رسانه های عربی پیش بینی کرده بودند  نتانیاهو در دیدار خود با اوباما بر سخنرانی وی بر سر برنامه هسته ای ایران و مذاکرات فلسطینی – اسرائیلی تمرکز  کرد.

پیش از این به نوشته یدیعوت احرونوت منابع نزدیک به دفتر نتانیاهو تاکید کرده بودند که نخست وزیر اسرائیل قصد دارد بر شکست تماس های ایالات متحده با کره شمالی در سال های گذشته تاکید کند و بگوید که بهتر است با ایران مطابق با بدترین سناریوها به تفاهم رسید.

همچنین تصمیم گیران سیاسی در تلاویو از این که رئیس جمهوری ایران توانسته در رسانه ها و مصاحبه های تلویزیونی اش با رسانه های امریکایی فضای تازه ای برای تحت تاثیر قرار دادن برنامه هسته ای کشورش بدون این که نیازی به دادن امتیاز بر سر برنامه هسته ای اش لازم باشد، ایجاد کند، به شدت ناخرسندند.

در همین رابطه منابع آگاه می گویند که نزدیکی ایران و غرب که نتانیاهو احساس می کند بیش از هر زمانی ممکن شده است، به شدت نتانیاهو را نگران کرده به ویژه که منابع نزدیک به امریکا می گویند برای نخستین بار ظرف 34 سال گذشته دیوار دشمنی میان واشنگتن و تهران شکسته شده است.

همچنین تصمیم گیران سیاسی در تلاویو از این که رئیس جمهوری ایران توانسته در رسانه ها و مصاحبه های تلویزیونی اش با رسانه های امریکایی فضای تازه ای برای تحت تاثیر قرار دادن برنامه هسته ای کشورش بدون این که نیازی به دادن امتیاز بر سر برنامه هسته ای اش لازم باشد، ایجاد کند، به شدت ناخرسندند.

درباره بحث آغاز فشارها به رژیم صهیونیستی برای الحاق آن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، رئوفین بیدتسهور، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک در دانشکده نتنانیا می گوید: «اسرائیل همچنان اصرار دارد که به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای که به غیر از اسرائیل تنها چهار کشور دیگر به آن نپیوسته اند، نپیوندد. تلاویو دوست دارد آن قدر بر این خواسته پافشاری کند که جهان ساکت شود و تسلیم آن شود.»

وی در ادامه می افزاید: «تصمیم گیران سیاسی در تلاویو باید بدانند که چنین رویکردی بسیار خطرناک و توهم آمیز است چرا که معلوم نیست امریکا تا کجا می تواند به کشورهای دیگر برای عدم فشار به اسرائیل بر سر این موضوع فشار بیاورد. اگر اخیرا هم تلاش های امریکا توانست راه به جایی ببرد و در سازمان بین المللی انرژی اتمی طرحی علیه اسرائیل بر سر این موضوع صادر نشد برای این بود که نخست وزیر اسرائیل خود راسا وارد عمل شد و با همتایانش از کشورهای مختلف تماس گرفت و توانست آنها را مجاب کند که از این طرح بگذرند در حالی که امریکا کار چندانی در این زمینه نکرد. چرا که امریکا ترجیح می دهد اسرائیل این معاهده را امضا کند تا ضمن حرکت در چارچوب خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای پیشرفتی نیز در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین به دست آید. دولت اسرائیل باید به هوش باشد که ناگهان واشنگتن مواضعش را در قبال آن تغییر ندهد.»

بیدتسهور در ادامه بر لزوم از سر گیری مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل اشاره می کند و می گوید: «اگر مذاکرات با فلسطینیان به شکست بینجامد این مساله باعث خواهد شد تا مواضع نتانیاهو به ویژه در مساله هسته ای اسرائیل تغییر کند و آن گاه بعید نیست که امریکا در مذاکرات خود با ایران از جیب اسرائیل خرج کند و تعهد دهد که تلاویو را وادار به تغییر سیاست هایش خواهد کرد.»

این کارشناس صهیونیست به دولت اسرائیل هشدار می دهد که نسبت به تحرکات روسیه و رئیس جمهوری آن ولادیمیر پوتین هوشیار باشد چرا که بعید نیست وی در قبال خلع سلاح شیمیایی سوریه برگه خلع سلاح هسته ای اسرائیل را پیش بکشد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل امریکا


نظر شما :