خوش‌بینی بروجردی به مذاکرات هسته‌ای 23 مهر

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۲۲۰۷۱ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه باید به مذاکرات هسته ای 23 مهرماه خوش بینانه نگاه کرد، گفت: برگزاری مذاکرات در سطح وزرا خارجه زمان مذاکرات را کوتاه تر می کند.

علاء الدین بروجردی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره مذاکرات وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک، گفت: هنر دیپلماسی در مذاکرات پیچیده ای مانند مذاکرات هسته ای این است که مسئولان ضمن حفظ اصول و آرمان های انقلاب بتوانند از خاکریزها و موانع به صورت هوشمندانه عبور کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اظهارات وزرای خارجه گروه 1+5 درباره تغییر لحن و نگرش گروه ایرانی در مذاکرات هسته ای، افزود: نوع ادبیات حاکم در گفتمان هسته ای برای رضایت مندی طرف های مذاکره کننده جهت تحقق اهداف و منافع ملی بسیار مهم است که در این رابطه اولین گام از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برداشته شده است.

وی با بیان اینکه تأمین منافع ملی در حوزه هسته ای از مهم ترین توقعات و انتظارات مردم و مجلس از تیم مذاکره کننده ایرانی است، تصریح کرد: باید بتوانیم حق مسلم کشور در عرصه بین المللی را تثبیت کنیم تا کشورهای غربی حقوق هسته ای ایران را بر اساس قوانین بین المللی به رسمیت بشناسد، که این موضوع در اظهارات رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه مشهود بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه به طور حتم باید به مذاکرات آتی ایران با گروه 1+5 خوش بینانه نگاه کرد، گفت: از طرف دیگر باید توجه ویژه ای به ماهیت کشورهای طرف مقابل به ویژه آمریکایی داشت، از این رو مسئولان دستگاه دیپلماسی باید با سیاستی هوشمندانه در چارچوب منافع ملی در جهت پایان یافتن بن بست در مذاکرات هسته ای حرکت کرده و آثار مرتبط با این بن بست را برطرف کنند.

زمانبندی در مذاکرات هسته ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

بروجردی با اشاره به اظهارات کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دکتر روحانی مبنی بر حل و فصل پرونده هسته ای ایران در 12 ماه، تصریح کرد: قطعا باید در یک محدوده زمانی و یک محدوده موضوعی مذاکرات از یک نقطه آغاز و  در یک نقطه پایان یابد، از طرف دیگر در این آغاز و پایان باید منافع ملی کشور محفوظ بماند، بنابراین تعیین زمانبندی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اعلام اینکه برگزاری مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در سطح وزرای خارجه آثار و فواید بسیاری را به دنبال دارد، گفت: ادامه مذاکرات در سطح وزرا می تواند زمان مذاکرات را کوتاه تر بکند، البته شاید برای بررسی و پیگیری بحث های تفصیلی به حضور کارشناسان هم نیاز باشد، اما با توجه به اینکه اظهارات مقامات آمریکایی درباره پرونده هسته ای تنها جنبه سیاسی دارد، از این رو روند خاتمه یافتن مذاکرات با حضور مقامات ارشد مانند وزرای خارجه سرعت می گیرد.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای مجلس گروه 1+5 منافع ملی


نظر شما :