نشانه‌های نزدیک شدن ایران و ترکیه به یکدیگر

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۹۲۲۰۶۷ سرخط اخبار
یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تحرکات جدید بین ایران و ترکیه از تمایل دو طرف برای نزدیکتر شدن به یکدیگر در منطقه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت "مانیتور" که به رصد تحولات خاورمیانه و ترکیه می پردازد ، اتخاذ سیاست تعادل از سوی رئیس جمهور جدید ایران فرصتی را برای ترمیم روابط ایران و ترکیه به وجود آورده است.

در این گزارش آمده است تاریخ روابط ایران و ترکیه نشان می دهد که تنش های بسیاری در طول تاریخ بین دو کشور به وجود آمده است، اما هرگاه شدت تنش ها به حدی رسیده که ممکن بوده بین دو کشور یک درگیری واقعی به وجود آورد هر دو طرف تصمیم به از بین بردن تنش ها گرفته اند.

بنا بر این گزارش، در سال های گذشته اختلاف نظر دو کشور بر سر حوادث و رخدادهای منطقه سبب بروز تنش هایی در روابط دو کشور همسایه شده است، اما با این حال در پی روی کار آمدن رئیس جمهور جدیدی در ایران که شعارش اعتدال است و در دورنمای "نرمش قهرمانانه" در عرصه دیپلماسی ایران نشانه هایی از متمایل شدن اراده دو کشور به سوی همدیگر دیده می شود.

نویسنده در ادامه دیدار پنج روزه "جمیل چیچک" رئیس پارلمان ترکیه از ایران و ملاقات او با مقامات ارشد ایرانی و در راس آنها مقام معظم رهبری را از نشانه تمایل در طرف برای بهبود روابط خوانده و بر اهمیت روابط دو کشور تاکید می کند.

نویسنده به دیدار رئیس مجلس ترکیه از شیراز و از مزار دو شاعر نامی ایران حافظ و سعدی که تاثیر زیادی در ادبیات و منطقه داشته اند، اشاره کرده و می نویسد ایرانی ها خوب بلد هستند که چگونه باب دوستی را باز کنند.

در ادامه این مطلب آمده است آیاتی که بر مزار این دو شاعر ایرانی در شیراز خوانده می شود آثار آرامش بخشی بر ترک ها و ایرانی ها دارد.

در این مطلب به تلاش های زیاد ترکیه در سال های گذشته برای ساقط کردن دولت سوریه که به نفع ایران نبوده است اشاره کرده و می نویسد، اما با این حال اهمیت روابط حسنه با ایران برای ترکیه به قدری زیاد است که این امکان وجود دارد تا ترکیه درباره سوریه متوسل به یک مانور سیاسی و تجدید نظر شود.

نویسنده معتقد است اتفاقات ماه های اخیر در منطقه سبب تضعیف موقعیت ترکیه در منطقه شده و سبب شده است تا ایران در سوریه دست برتر را داشته باشد.

تحلیلگر این رسانه می نویسد: این روزها صحبت از پیوستن ایران به کنفرانس ژنو 2 و نا کارآمد بودن مذاکرات بدون حضور ایران است(اشاره به اظهارات رئیس جمهور ترکیه) و از طرفی هم ترکیه دیگر بعید است در این کنفرانس در نقشه راه آمریکا و روسیه حرکت کند، بنابراین  در آینده می توانیم شاهد نزدیکتر شدن مواضع ایران و ترکیه در منطقه باشیم.

نویسنده از دیگر دلایل قرار گرفتن ترکیه در وضعیت نامناسب در منطقه را تحولات کردستان سوریه و تبدیل شدن ترکیه به پاکستان خاورمیانه می داند که همه این عوامل سبب خواهد شد تا ترکیه در سیاست هایش تجدید نظر کند.

همچنین تیرگی روابط آنکارا و بغداد از دیگر دلایل ضعف ترکیه در منطقه خوانده شده است در حالی که ایران روابط بسیار خوبی با بغداد برقرار کرده است.

در این تحلیل، دیدارها و مذاکرات محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با مقامات ترک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه در نیویورک از دیگر نشانه های تمایل دو طرف برای نزدیک شدن به همدیگر در منطقه خوانده شده است.

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :