مصر: آماده برقراری رابطه با ایران هستیم

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۲۱۹۷۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه مصر به تشریح مسائل مربوط به سیاست خارجی کشورش پرداخت و گفت قاهره رابطه با آمریکا را موضوعی حل نشده می داند و این کشور آماده برقراری رابطه با تهران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «نبیل فهمی» وزیر خارجه مصر گفت در شرایطی که مصر در حال بازتعریف منافع ملی و رابطه اش با سایر کشورهاست رابطه مصر با آمریکا هنوز موضوعی «حل نشده» است.

آمریکا از جمله متحدان حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر بود که در اوایل سال 2011 در پی اعتراضات مردمی از قدرت برکنار شد. آمریکا روی حسنی مبارک به عنوان مهره ای ویژه برای حفظ پیمان صلح با اسرائیل حساب می کرد.

با سقوط حسنی مبارک و روی کار آمدن حزب اخوان المسلمین پس از انتخاباتی دموکراتیک آمریکا از گرمی روابط دو کشور کاسته شد. محمد مرسی هم در پایان ماه ژوئن از قدرت برکنار شد.

نبیل فهمی، وزیر خارجه دولت موقت مصر اکنون بخشی از بدنه دولتی است که رئیس جمهور موقت مصر که خود منصوب ارتش قدرتمند این کشور است وی را به این سمت گمارده است.

فهمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما دو انقلاب ظرف دو سال و نیم داشته ایم. مصری ها در تلاشند تا هویت جدیدشان را تعریف کنند. ما نگاهی به بیرون داریم و سعی می کنیم دوستانمان را هم مشخص کنیم.»

نبیل فهمی درباره روابط قاهره ـ واشنگتن گفت آمریکا هم در حال سازگار شدن با واقعیت های جدیدی است که پس از انقلاب در کشورهای عربی مصر، لیبی، تونس، یمن و بحرین به وقوع پیوسته است.

وی افزود: «آمریکایی ها مانند اکثر کشورهای دنیا، اگر بخواهیم منصف باشیم همیشه به داشتن ارتباط با دولت های کشورهای عرب و نه مردم آنها عادت کرده است.»

فهمی تأکید کرد آمریکا برای بهبود روابط با تمامی کشورها، حتی ایران که برای بیش از سه دهه ارتباط دیپلماتیک نداشته حاضر است.

وی ضمن اشاره به اینکه مسائلی بین مصر و ایران وجود دارند که باید حل شوند گفت: «یک سیاستگذار منطقی در ایران یا یک سیاستگذار منطقی در مصر نمی تواند طرف مقابل را نادیده بگیرد.»

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :