اوباما درباره ایران در سازمان ملل چه گفت؟

۰۳ مهر ۱۳۹۲ | ۰۴:۵۲ کد : ۱۹۲۱۸۸۷ سرخط اخبار

بخش مهمی از اظهارات «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به ایران و برنامه هسته ای اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در اولین روز از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. بخش زیادی از اظهارات اوباما در رابطه با ایران و برنامه هسته ای بود. در ادامه متن کامل این بخش از اظهارات رئیس جمهور آمریکا آمده است:

تلاش های دیپلماتیک آمریکا در کوتاه مدت بر دو موضوع متمرکز خواهد بود: حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته ای و مناقشه عرب-اسرائیلی. با وجود آنکه این موضوعات عامل تمام مسائل منطقه نیست، اما آن ها برای مدت ها منشا بزرگ بی ثباتی بوده و حل کردنشان می تواند به دستیابی به صلحی فراگیر کمک کند.

ایالات متحده و ایران از آغاز انقلاب اسلامی سال 1357 از هم جدا شدند. ایرانی ها مدت ها از سابقه مداخله آمریکا در امور کشورشان و نقش آمریکا در سرنگونی دولت ایرانی در طول جنگ سرد [کودتا علیه دولت مصدق]، گلایه مند بوده اند. از سوی دیگر؛ آمریکایی ها دولت ایرانی را دیده اند که ایالات متحده را دشمن خود اعلام کرده، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق عوامل خود آمریکایی ها را به گروگان گرفته، نیروها و شهروندان آمریکایی را کشته و متحد ما اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است.

فکر نمی کنم بتوان یک شبه بر این مشکلات تاریخی غلبه کرد. بدگمانی ها بسیار عمیق شده است. اما معتقدم حل موضوع برنامه هسته ای ایران می تواند گام بزرگی در مسیر طولانی رسیدن به رابطه ای متفاوت بر اساس منافع مشترک و احترام دوجانبه، باشد.

از زمانی که به ریاست جمهوری رسیدم، در نامه هایم به رهبر معظم ایران و اخیرا رئیس جمهور «حسن روحانی» تصریح کردم که آمریکا رفع مسالمت آمیز نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران را ترجیح می دهد. هرچند ما مصمم هستیم که از حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای جلوگیری کنیم.

ما به دنبال تغییر نظام نیستیم و به حق مردم ایران در دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای، احترام می گذاریم. بلکه، ما تاکید داریم که دولت ایران به مسئولیت های خود بر اساس پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و قطعنامه های شورای امنیت، عمل کند.

رهبر معظم ایران فتوایی علیه ساخت تسلیحات هسته ای صادر کرده است. رئیس جمهور روحانی نیز همین اخیرا تصریح کرده است که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت یک سلاح هسته ای نمی رود.

بنابراین، بیانیه هایی که دو دولت صادر کرده اند، باید مبنایی دستیابی به توافقی معنادار باشد. باید به راهکاری دست یابیم که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد و در عین حال به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

اما برای موفقیت، عبارات آشتی جویانه باید با اعمال شفاف و قابل تائید، منطبق باشد. این انتخاب های دولت ایران بوده که به اعمال این تحریم های جامع منجر شده است.

البته، این تنها موضوعی بین ایالات متحده و ایران نیست. جهان در گذشته شاهد بوده است که ایران از مسئولیت های خود شانه خالی کرده، و به همین جهت علاقمند است که از پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان یابد.

می خواهم شفاف صحبت کنم. از اینکه رئیس جمهور روحانی از جانب مردم ایران مأموریت یافته تا مسیری اعتدالی را پیش بگیرد، و ابراز تعهد رئیس جمهور روحانی برای رسیدن به توافق، دلگرم شدیم. «جان کری» (وزیر خارجه) را مأمور کرده ام تا این موضوع را با دولت ایران و با همکاری نزدیک اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، پیگیری کند.

هرچند که ممکن است صخره های بزرگی در مسیر باشد، اما به قویا معتقدم که باید راه دیپلماتیک را آزمود. در حالی که وضعیت کنونی تنها به تشدید انزوای ایران می انجامد، تعهد واقعی ایران به قدم گذاشتن در مسیری جدید هم برای منطقه و هم برای دنیا خوب خواهد بود و مردم ایران هم کمک خواهد کرد توانایی های فوق العاده خود را در تجارت، فرهنگ، دانش و تحصیل  به نمایش بگذارند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به موضوع رژیم صهیونیستی و فلسطین پرداخت. بحث سوریه نیز دیگر از مواردی بود که اوباما در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.

کلید واژه ها: مردم ایران


نظر شما :