امریکا تلاش می کرد جنگ نه بازنده داشته باشد نه برنده

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۹۲۱۸۲۴ سرخط اخبار

 یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حملات شیمیایی عراق علیه ایران گفت: آمریکایی ها در آن زمان نه تنها در برابر این اقدام واکنش منفی نشان ندادند بلکه حتی انجام این اقدام ابتدا توسط عراق را تایید نکردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین علایی، کارشناس مسائل بین الملل در "نشست بررسی حملات شیمیایی عراق به ایران؛ رویکرد غرب" که صبح دوشنبه توسط سایت تاریخ ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، درباره نقش آمریکا در حملات لجستیکی عراق علیه ایران گفت: نوع رفتار قدرت های بزرگ و همسایگان در جنگ عراق علیه ایران بسیار مهم است زیرا رفتار آن ها در بروز، تداوم و خاتمه جنگ تاثیرگذار بود. یکی از کشورهای تاثیرگذار در این باره آمریکاست.

او ادامه داد: بسیاری معتقد هستند جنگ عراق علیه ایران از زمانی شروع شدکه مقامات عراقی متوجه شدند که آمریکا مخالف این جنگ نیست بلکه از عراق به عنوان ابزاری برای مهار انقلاب اسلامی استفاده می کنند.

علایی با اشاره به دیدار برخی از مقامات آمریکایی با عراقی ها گفت: در اوایل جنگ تحمیلی، پس از دیدار برژینسکی، معاون وزیر امور خارجه بوش پدر از عراق، آمریکا هواپیما ی های جاسوسی که ایران در زمان شاه خریده بود را به عربستان فرستاد و عربستانی ها با استفاده از این هواپیمای های جاسوسی توانستند اطلاعاتی را درباره نیروهای ایرانی به عراق بدهند. البته به دلیل قطع روابط عراق و آمریکا از سال 1967 آمریکا از طریق عربستان به طور غیرمستقیم با عراق در ارتباط بود.

وی ادامه داد: آمریکا زمانی که مشاهده کرد که ایرانیان قادر هستند با عملیات نظامی و با کمک قدرت ملی سرزمین های اشغالی خود را از دست عراق آزاد کند یک اقدام مهم انجام داد و نام عراق را از میان کشورهای حامی تروریسم حذف کرد. از نظر حقوقی آمریکایی ها پس از این مساله به صورت رسمی کمک های اطلاعاتی و تجهیزاتی به عراق را آغاز کردند و از همان زمان همکاری های دو کشور بسیار آشکار شد. در واقع آمریکایی ها از زمانی که احساس کردند آزادسازی سرزمین های اشغالی توسط ایران انجام می شود و ایران می تواند برتری قدرت را در خلیج فارس به دست آورند وارد میدان شدند و پنتاگون طرحی مبنی بر تشکیل نیروهای واکنش سریع در خلیج فارس داد.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهاراتش افزود: پس از فتح خرمشهر توسط نیروهای ایرانی در سوم خرداد سال 61، ایران در سال 62 عملیات های خود را برای رسیدن به مرزها و فشار آوردن به نیروهای عراقی آغاز کردند و در مقابل عراق و آمریکا همکاری های خود را گسترش دادند.

علایی با بیان این که از اسفند سال 62 به کارگیری سلاح شیمیایی به خصوص از گاز خردل توسط نیروهای عراقی آغاز شد، افزود: آمریکایی ها در مقابل این اقدام عراق نه تنها واکنشی منفی نشان ندادند بلکه ادعای استفاده از سلاح شیمیایی ابتدا از سوی عراقی ها را تایید نکردند و ایران تنها توانست از طریق اعزام مجروحان شیمیایی و سازمان ملل ثابت کند که اول عراق از این سلاح ها استفاده کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: آمریکایی ها در سال های آخر جنگ تلاش می کردند که این جنگ نه بازنده و نه برنده داشته باشد؛ یعنی ایران برنده نباشد و عراق در این جنگ بازنده نشود.

کلید واژه ها: عراق


نظر شما :