بازتاب گسترده سخنان هسته ای روحانی

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۲۱۲۱۵ سرخط اخبار

سخنان شب گذشته رئیس جمهور ایران، بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات و رسانه های بین المللی داشته و هر یک بخش هایی از سخنان، به ویژه موارد مربوط به مذاکرات هسته ای را مورد توجه قرار داده اند. انتصاب های صورت گرفته در دولت در روز گذشته، موضوع دیگری است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «الجزیره» در این زمینه می نویسد حسن روحانی گفته ایران می تواند در موضوع هسته ای به یک توافق «برد- برد» با قدرت های جهانی دست پیدا کند؛ اما زمان برای رسیدن به توافق محدود است. این سایت به نقل از روحانی می نویسد: «جهان باید بداند که بازه زمانی برای حل موضوع هسته ای، نامحدود نیست. جهان باید از این بازه زمانی و فرصتی که ملت ما در انتخابات به وجود آورد، استفاده کند». الجزیره می نویسد غرب امیدوار است که روحانی رویکرد سازنده تری را در مذاکرات هسته ای ایران در پیش بگیرد.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، بخش اصلی تمرکز خود را بر سخنان روحانی درباره از سرگیری مذاکرات هسته ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل قرار داده و به نقل از روحانی می نویسد ایران قصد دارد گفت و گوهای هسته ای را در نیویورک از سر بگیرد. بلومبرگ اشاره می کند که این مذاکرات، دربرگیرنده آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز گروه 1+5 خواهد بود. بلومبرگ به نقل از روحانی می افزاید: «در صورتی که طرف مقابل جدی باشد، موضوع هسته ای به زودی حل و فصل خواهد شد. نتیجه نهایی باید برد- برد باشد. ما برای این امر آماده ایم».

از جمله دیگر مطالب مهم امروز در مطبوعات جهان، می توان به خبر کاهش تحریم های ایران در حوزه کمک های بشردوستانه و تبادلات ورزشی اشاره کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت آمریکا روز گذشته برخی از تحریم های ایران را کاهش داده تا فعالیت گروه های بشردوستانه این کشور در ایران و همچنین تبادلات ورزشی میان دو کشور را آسان تر سازد. بر اساس این تصمیم که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام شده، گروه های غیرانتفاعی فعال در حوزه امدادرسانی، حمایت از حیوانات، حقوق بشر و برنامه های مشابه، نیازی ندارند که برای فعالیت در ایران مجوز خاصی را از دولت آمریکا دریافت کنند. علاوه بر این، ورزشکاران ایرانی و آمریکایی می توانند بدون نیاز به مجوز خاصی در مسابقات ورزشی کشور مقابل شرکت کنند.

اما خبر انتصاب های روز گذشته در دولت، موضوع دیگری است که توجه مطبوعات بین المللی را به خود جلب کرده است. در این میان، بسیاری از مطبوعات بین المللی، از جمله «گالف تودی»، به این موضوع پرداخته اند که زنی که سخنگوی دانشجویان ایرانی در جریان تسخیر سفارت آمریکا در اوایل انقلاب بود، یکی از پست های معاونت ریاست جمهوری را در دولت روحانی به دست آورده است. به هر حال، این روزنامه با اشاره به اینکه معصومه ابتکار یک کارشناس محیط زیست است، می نویسد وی دومین زنی است که وارد کابینه حسن روحانی می شود.

سایت خبری «میدل ایست آنلاین» نیز به موضوع انتصاب دریابان علی شمخانی به عنوان دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی پرداخته و می نویسد یک آدمیرال شناخته شده، جایگزین سعید جلیلی تندرو در این شورا می شود. این سایت با معرفی وظایف شورای عالی امنیت ملی در ایران، اشاره می کند که این شورا تاکنون نقش اصلی را در مذاکرات هسته ای ایران بر عهده داشت، اما انتظار می رود پس از این، نقش مستقیم در این زمینه به عهده وزارت خارجه ایران باشد. این سایت عربی، در ادامه به معرفی سوابق شمخانی پرداخته و اشاره می کند که وی اصالتاً از اعراب ایرانی است.

کلید واژه ها: روحانی مذاکرات هسته ای آمریکا


نظر شما :