پیام غرب به لبنان:

در سوریه دخالت نکنید تا به شما حمله نکنیم

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۱۱۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بر اساس اطلاعات منابع آگاه دیوید هیل، سفیر امریکا و قبل از او پاتریک پائولی، سفیر فرانسته تاکید کرده‌اند که در صورت حمله به سوریه به هیچ وجه از اراضی و حریم هوایی لبنان استفاده نخواهد شد.
در سوریه دخالت نکنید تا به شما حمله نکنیم

دیپلماسی ایرانی: از امروز شمارش معکوس برای حمله نظامی احتمالی امریکا به سوریه آغاز می شود، در سایه پایان یافتن تعطیلات کنگره و به بحث نشستن نمایندگان کنگره و دولت امریکا برای رسیدن به تصمیم قطعی در این زمینه چند روزی بیشتر باقی نمانده است.در لبنان، موضوع سوریه به نوعی بحث داخلی محسوب می شود. تا آن اندازه که مساله لبنان بعد از موضوع سوریه قرار گرفته و در اولویت دوم است. به ویژه در موضوع حمله به سوریه که عملا کشور را هم از لحاظ طایفه ای و هم از لحاظ سیاسی چند دسته کرده است. این مبحث حتی بر اوضاع امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کشور نیز تاثیر مستقیم گذاشته است.

اگر هم اکنون حمله نظامی به سوریه شود، در سایه بحران های موجود در لبنان، این کشور دیگر نمی تواند بیش از این میزبان پناهندگان سوریه باشد. هم اکنون نیز میزان حضور پناهندگان سوری فراتر از حد توان کشور است.

در این میان نگرانی های امنیتی بیش از همه نمایان است، معلوم نیست واکنش لبنان به ویژه حزب الله در صورت حمله به سوریه چه خواهد بود، خویشتنداری جریان های سیاسی تا کجا خواهد بود و آیا مجددا رویارویی های داخلی از سر گرفته خواهد شد؟ سوال هایی که هنوز کسی پاسخی برای آن نیافته است و حتی تصمیم گیران سیاسی کشور نیز اسیر انتخاب های منطقه ای هستند.

این سوال در میان دیپلمات ها نیز بسیار پرسیده می شود، در طول هفته گذشته رفت وآمدهای دیپلماتیک شدیدی در بیروت جریان داشت که کاخ ریاست جمهوری نیز از آن مستثنا نبود. در این میان دولت نجیب میقاتی که قرار است تنها نقش دولت انتقالی را ایفا کند، بسیار فعال بوده است.

در این میان نگرانی های امنیتی بیش از همه نمایان است، معلوم نیست واکنش لبنان به ویژه حزب الله در صورت حمله به سوریه چه خواهد بود، خویشتنداری جریان های سیاسی تا کجا خواهد بود و آیا مجددا رویارویی های داخلی از سر گرفته خواهد شد؟

اما کاخ ریاست جمهوری همچنان مقر اصلی تبادل پیام ها بود، از دیوید هیل، سفیر جدید امریکا در لبنان گرفته تا دیپلمات های فرانسوی، اسپانیایی و ایرانی و عربی.

هیل در جلسه تسلیم استوارنامه اش به میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان گفت اگر تصمیم حمله به سوریه گرفته شد، لبنان خود را از این درگیری کنار بکشد. این پیام که پیش از این توسط دیپلمات های غربی دیگر نیز به اطلاع مقام های لبنانی رسیده بود، شامل دو بعد است:  

  • یک بعد آن انسانی است و مربوط به پرونده پناهندگان سوریه می شود که بیان کننده تاکید مجدد حمایت غرب از لبنان در این زمینه و کمک هایی است که به لبنان در این زمینه بعد از هجوم طوفانی پناهندگان سوری به لبنان خواهد شد.
  • دیگری که از همه مهمتر است نیز تاکید می کند که باید لبنان خود را از معرکه سوریه کنار بکشد تا هدف حمله ای قرار نگیرد! بر اساس اطلاعات منابع آگاه دیوید هیل، سفیر امریکا و قبل از او پاتریک پائولی، سفیر فرانسته تاکید کرده اند که در صورت حمله به سوریه به هیچ وجه از اراضی و حریم هوایی لبنان استفاده نخواهد شد.

اما وعده و وعیدهای غربی ها با تحرکات احتیاطی سفارت امریکا نیز همراه شده است. این سفارت از کارکنان خود خواسته که خاک لبنان را ترک کنند. شبیه همین مواضع را دولت ایتالیا نیز در خصوص شهروندان ایتالیایی گرفته و از شهروندانش خواسته که از سفر به لبنان در وضعیت فعلی خودداری کنند.

بازتاب این تصمیم ها نزد دولت لبنان این بوده که ایالات متحده و کشورهای غربی هیچ تضمینی نمی دهند که در صورت حمله به سوریه لبنان نیز هدف قرار نگیرد.

به اعتقاد منابع آگاه نزدیک به دولت اطمینان دادن سفیر امریکا مبنی بر این که در صورت حمله به سوریه دولت لبنان هدف قرار نخواهد گرفت، در درجه نخست تلاشی برای رساندن غیر مستقیم این پیام به حزب الله است که در حمله به سوریه حمله به حزب الله مد نظر نیست. معنای این پیام این است که نیازی به جنگ گسترده در منطقه در صورت حمله به سوریه نیست.

در مقابل این پیغام ها واکنش دولت لبنان نیز جالب بوده است. حکومت لبنان به اطلاع طرف های غربی رسانده که نمی تواند در این زمینه هیچ تضمینی به حزب الله بدهد چرا که همه کانال های ارتباطی در این زمینه با حزب الله قطع شده است و دولت در جایگاه خود مسئول هر گونه واکنشی از سوی حزب الله در قبال حمله به آن نیست. حتی برای همین بود که موفق نشدیم از درگیر شدن حزب الله در بحران سوریه جلوگیری کنیم. در همین راستا نیز حکومت لبنان نمی تواند هیچ تضمینی نسبت به عدم واکنش حزب الله در صورت حمله به آن یا سوریه بدهد. در عین حال استراتژی حزب الله به گونه ای است که تا کنون هیچ کس نمی داند که چه برگه های برنده ای در اختیار دارد و قرار است چه واکنشی از خود در قبال حمله به سوریه نشان دهد.

با این حال لبنانی ها نیز در سایه نبود دولت که حامی آنها باشد، خود را برای جنگ آماده کرده اند، این روزها مردم به ذخیره کردن مواد غذایی و سوخت روی آورده اند و سایه جنگ بر کشور کاملا احساس می شود.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان سوریه حمله به سوریه حزب الله


نظر شما :