اشتون: باید پاسخ قاطعی به سوریه داده شود

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۹۲۱۰۴۵ سرخط اخبار

 مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لیتوانی مدعی شد: دولت سوریه مسوول استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه است و باید پاسخی قاطع به آن داده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری خود در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گفت: استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه "جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت" است. شورای امنیت باید به مسوولیت خود در قبال سوریه عمل کند و زمینه برای پاسخی قوی به اقدام دمشق به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی داده شود تا دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

اشتون گفت: همگان بر این نکته اتفاق نظر داریم که سوریه مسوول استفاده ازسلاح شیمیایی است چرا که تنها ارتش سوریه از چنین سلاح هایی در اختیار دارد. اتحادیه اروپا همچنان معتقد است راه حل سیاسی بهترین شیوه برای پایان دادن به بحران سوریه است و ما به کمک های بشردوستانه خود به سوریه ادامه می دهیم.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست شرکت کرده است. وی برای گفت وگو با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف جلب حمایت برای حمله نظامی به سوریه به لیتوانی رفته است.

کری پیشتر گفته بود که هدفش از گفتگوها در ویلنیوس ارائه اسناد آمریکا در خصوص ادعای استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی و جلب حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ترتیب دادن یک حمله نظامی محدود برای جلوگیری از استفاده دوباره از تسلیحات شیمیایی توسط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا

وزیران خارجه ۲۸ کشور اتحادیه اروپا روز جمعه برای نشستی دو روزه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گردهم آمدند. موضوع سوریه در کانون رایزنی های این نشست قرار دارد. امروز (شنبه) جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به این نشست پیوست.

همچنین در این نشست فهرستی از رایزنی های نشست کشورهای موسوم به "گروه ۲۰" در سن پترزبورگ ارائه شد.

دیگر موضوعاتی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بحران سیاسی در مصر، روند صلح در خاورمیانه و همچنین مناسبات کشورهای اتحادیه اروپا با کشورهای شرق قاره اروپا و از جمله اوکراین است.

قرار است وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا همچنین در این نشست گردهمایی آتی سران این اتحادیه را برای رایزنی در امور تسلیحاتی و تدافعی در ماه دسامبر تعیین کنند.

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه اروپا


نظر شما :