دیدگاه مخالفین بشار اسد درباره حمله آمریکا چیست؟

۱۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۲ کد : ۱۹۲۰۷۹۰ سرخط اخبار

طی روزهای اخیر، بحث چشم انداز حمله آمریکا به سوریه و موضع کشورهای مختلف در این زمینه، به مهمترین موضوع رسانه ای در سطح بین المللی تبدیل شده است. اما در این میان، آنچه درباره آن سخن گفته نشده، موضع خود گروه های مخالف و شورشی سوری درباره چنین امری است. جدیدترین گزارش ها از اختلاف نظر شدید این گروه ها بر سر حمله آمریکا حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که هنوز فضای ابهام آمیزی پیرامون تاریخ و جزئیات حمله احتمالی آمریکا به سوریه – که هدف آن «مجازات» دولت دمشق به سبب استفاده از سلاح شیمیایی عنوان شده – وجود دارد، شورشیان حاضر در عرصه میدانی سوریه نسبت به اصل این موضوع دچار اختلاف هستند.

سایت تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و می نویسد:

آن هایی که از اقدام نظامی خارجی حمایت می کنند، در واقع امیدوارند که آمریکا از وعده خود مبنی بر انجام حملات محدود برای جلوگیری از تکرار حملات شیمیایی فراتر رفته و به شکل گسترده تری وارد مداخله نظامی در سوریه شود.

سرهنگ «محمد یحیی علی»، فرمانده جبهه شمالی و غربی بریگادهای «احفاد الرسول» ارتش آزاد سوریه در این زمینه می گوید: «ما از حمله به انبارهای سلاح های شیمیایی رژیم، آن گونه که مدنظر مقامات آمریکایی است، حمایت می کنیم. اما آن ها باید به تأسیسات نظامی حساس نیز حمله کرده و منطقه پرواز ممنوع برقرار کنند».

اغلب طرفداران مداخله آمریکا، با پیاده شدن نیروی زمینی در سوریه موافق نیستند، اما از کمبود اسلحه شکایت دارند. علی می گوید: «ما به افراد احتیاج نداریم، بلکه به تأمین اسلحه نیاز داریم».

در طرف مقابل، گروه های مسلحی که با مداخله نظامی مخالفند، از اهداف و منافع واقعی غرب احساس نگرانی می کنند؛ فارغ از اینکه نیرویی وارد خاک سوریه بشود یا خیر. مسئول شاخه سیاسی جنبش «انصار الشام» می گوید: «اساساً ما با مداخله خارجی مخالفیم، زیرا مردم سوریه خود باید درباره چگونگی خلاص شدن از شر اسد تصمیم بگیرند. در صورت حمله، این اقدام به منظور دستیابی به اهداف خود این کشورها صورت خواهد گرفت، نه منافع مردم سوریه. اگر آن ها به سبب اقدامات رژیم، نگران وضعیت مردم سوریه هستند، چرا پیش از این از خود واکنشی نشان ندادند؟».

دیدگاه مخالفین بشار اسد درباره حمله آمریکا چیست؟

وی می افزاید: «هر نیروی خارجی که وارد سرزمین سوریه شود، خواه ایرانی باشد و یا آمریکایی، یک نیروی اشغالگر تلقی خواهد شد».

حتی برخی گروه های طرفدار مداخله نیز نسبت به منافع چنین اقدامی نگران هستند و از خطر تقویت رژیم اسرائیل در نتیجه چنین اقدامی ابراز نگرانی می کنند. «ابو عثمان»، یکی دیگر از فرماندهان ارتش آزاد سوریه می گوید: «مداخله خارجی تا زمانی مورد قبول است که نیروهای محاصره کننده شهرها و روستاها را هدف قرار دهد... غرب نباید نیروی دفاع هوایی ملی سوریه را هدف قرار دهد، زیرا این نیرو برای محافظت از کشورمان در مقابل اسرائیل مورد نیاز است».

اما یحیی علی با نظر فرمانده هم رده خود مخالف است و می گوید: «نیروی هوایی هرگز برای هدف قرار دادن اسرائیل مورد استفاده قرار نگرفته است، بلکه تنها علیه مردم سوریه بوده است. بنابراین، باید هدف حمله قرار گیرد... اولویت باید جلوگیری از کشته شدن سوری ها باشد».

علاوه بر این، در میان گروه های شورشی، درباره اهداف نظامی مدنظر آمریکا نیز تردید وجود دارد، زیرا غربی ها به هیچ وجه برنامه های خود را با آن ها در میان نگذاشته اند. علی می گوید: «تاکنون هیچ گونه همکاری میان ما وجود نداشته است. هیچ کسی با تماس نگرفته است. البته من عقیده دارم که غرب تا به حال اهداف اساسی مدنظر خود را اعلام کرده است».

برخی دیگر از شورشیان نسبت به حصول نتایج بنیادین از حمله نظامی بدبین هستند؛ زیرا معتقدند هشدار و تعلل آمریکا، زمان لازم را برای اقدامات پیشگیرانه به دولت سوریه داده است. «ابویاسر عصید»، یکی دیگر از فرماندهان ارتش آزاد می گوید: «مسئله این است که رژیم هم اکنون فرودگاه بین المللی دمشق، مرکز فرماندهی گردان چهارم و توپخانه مستقر در کوهستان قصیون را تخلیه کرده است».

وی می افزاید: «به جای اطلاع رسانی به رژیم درباره حمله، غرب باید از طریق یک موافقتنامه ضمنی با نیروهای حاضر در میدان،، به حمله ای محدود دست می زد. اما تاکنون هیچ گونه هماهنگی صورت نگرفته است».

از سوی دیگر، هم طرفداران مداخله و هم آن هایی که با حمله نظامی مخالفند، نسبت به آینده این عدم هماهنگی نگرانند؛ زیرا معتقدند این امر می تواند به هدف قرار گرفتن خود گروه های شورشی منجر شود.

عصید می گوید: «رژیم با حمله به مراکز نظامی و امنیتی تخلیه شده اش سقوط نخواهد کرد. ما باید به مراکز فرماندهی اش نفوذ کنیم و این زمانی است که غرب هم ما و رژیم را گلوله باران خواهد کرد». این امر در لیبی هم به نوعی اتفاق افتاد، زیرا غرب علاوه بر اهداف دولتی، گروه هایی از شورشیان را نیز هدف قرار داد. در این میان، به ویژه گروه های «جهادی» وابسته به القاعده از این نگرانند که هدف بعدی آمریکا، مبارزه با آن ها و تلاش برای از میان بردنشان باشد.

جالب اینجاست که وقتی صحبت از گروه های افراطی چون «جبهه النصره» و «دولت اسلامی عراق و سوریه» به میان می آید، بسیاری از مقامات ارتش آزاد به شکلی محتاطانه از آمادگی خود برای همکاری با غرب به منظور مقابله با این گروه ها سخن می گویند.

به هر حال، آن گونه که مشخص است، اختلافات درونی گروه های شورشی سوری، نه تنها سبب موضع گیری های متفاوت از سوی آن ها در قبال حمله آمریکا شده، بلکه آن ها را بیش از پیش در تقابل با یکدیگر قرار داده است.


نظر شما :