اردوغان : انتقاد ما از اسراییل به کاخ سفید چه ربطی دارد؟

۰۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۹۲۰۳۳۸ سرخط اخبار

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به انتقاد آمریکا از موضع دولت آنکارا در قبال اسراییل واکنش نشان داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه اردوغان در سخنانی در جمع مردم "ریزه " درباره اظهارات اخیر سخنگوی کاخ سفید درباره موضع دولت ترکیه در قبال اسراییل گفت : چرا آمریکا وقتی ما از اسراییل انتقاد می کنیم ناراحت می شود؟

اردوغان پیشتر در اظهاراتی مدعی شده بود که اسراییل در پشت صحنه خلع محمد مرسی رییس جمهور مخلوع مصر از قدرت قرار دارد. این اظهارات اردوغان واکنش کاخ سفید را در پی داشت و آمریکا از این نوع موضعگیری نخست وزیر ترکیه انتقاد کرده بود.

اما اردوغان در واکنش به انتقاد آمریکا گفت:" حالا دیدید چه کسانی واقعا به دموکراسی و صندوق رای پای بند اند؟ وقتی صندوق رای به نفعشان باشد از آن حمایت می کنند و وقتی به ضررشان باشد به آن اعتنایی نمی کنند! وقتی من این را می گویم سریعا کاخ سفید واکنش نشان می دهد و می گویند از این اظهارات متاثر شدیم ! چرا؟

اردوغان افزود:" مگر مخاطب این حرف های من آمریکا بود که کاخ سفید واکنش نشان می دهد. منظور حرف های من به طور صریح اسراییل بود . چرا آمریکا واکنش نشان می دهد ؟ چرا آمریکا یک  کشور غیر عضو ناتو را به متحد عضو ناتوی خود (ترکیه) ترجیح می دهد. این مساله از نظر عدم اعمال استانداردهای دو گانه بسیار مهم است."

اردوغان در ادامه با ادعای اینکه بشار اسد عامل حمله اخیر شیمیایی به حومه دمشق بوده است، گفت که خداوند انتقام شهدای این حادثه را از اسد خواهد گرفت.

وی با رد این انتقادهای اپوزیسیون ترکیه از این مساله که دولت اردوغان با تندروی های خود در قبال تحولات سوریه و مصر در منطقه تنها مانده است، گفت:" چرا دردولت های گذشته مشارکت ترکیه در قالب ناتو در اقصی نقاط دنیا از سومالی و افغانستان گرفته تا بالکان و... مورد انتقاد نبود ولی امروز موضع گیری ترکیه در قبال تحولات کشور همسایه سوریه محل اشکال و ایراد است !

کلید واژه ها: آمریکا ترکیه اردوغان اسراییل


نظر شما :