نگاه لوب لاگ به نشست رای اعتماد در مجلس

جلسه ای که اختلاف ها را علنی کرد

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۲:۰۹ کد : ۱۹۲۰۰۴۱ اخبار اصلی
در ماراتن نشست های هفته گذشته مجلس، توانمندی ها و کیفیت کاری برخی وزرای پیشنهادی روحانی در سایه نقش آنها در انتخابات 88 قرار گرفت.
جلسه ای که اختلاف ها را علنی کرد

دیپلماسی ایرانی: نشست چهار روزه مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی ، باوجود رای عدم اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی، برای رئیس جمهور جدید ایران خوب بود. در این نشست انتقاد های متعددی در مورد سوء مدیریت ها در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد مطرح شد. در این نشست اختلاف بین محافظه کاران و میانه روها نمایان تر شد. هرچند که این تفاوت نظرها از روز نخست انقلاب اسلامی وجود داشته اما هیچگاه به این اندازه علنی نشده بود.

جایگاه تندروها

در ماراتن نشست های هفته گذشته مجلس، توانمندی ها و کیفیت کاری برخی وزرای پیشنهادی روحانی در سایه نقش آنها در انتخابات 88 و آنچه که محافظه کاران مجلس آن را فتنه می خوانند، قرار گرفت.  در اولین روز نشست مجلس، هزار و 600 بار واژه های مربوط به فتنه تکرار شد که حاکی از اهمیت این موضوع برای تندروها بود. در نهایت نیز دو وزیر پیشنهادی روحانی به دلیل نقش آفرینی در حوادث پس از انتخابات 88 رای اعتماد از مجلس نگرفتند. به گزارش لوب لاگ، واضح  است که اکنون رویکرد تهاجمی که مورد عنایت تندروهاست، ضعیف تر شده است.

در پس پرده عدم رای اعتماد به نجفی، نحوه حضور مردم تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد که در انتخابات دور قبل حضور پرشوری نداشتند و به این ترتیب مجلس با محافظه کارانی که مخالف دیدگاه افرادی مانند نجفی هستند، انباشته شد.

وزیر خارجه جدید ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جدید ایران سخنرانی قرایی را در صحن علنی مجلس داشت که رئیس مجلس نیز بر آن صحه گذاشت. ظریف سال های طولانی از زندگی خود را در ایالات متحده سپری کرده، جایی که در آن نخست مدرک دکترای خود را گرفت و سپس به عنوان دیپلمات ایرانی در سازمان ملل کار خود را آغاز کرد. همین ویژگی به موضوعی برای انتقاد نمایندگان مجلس تبدیل شد. آنها گفتند که ظریف در دوران جنگ ایران و عراق به جبهه نرفته است و به جای آن در غرب تحصیل کرده و با دیپلمات های آمریکایی ملاقات کرده است. بسیاری در آمریکا از قدرت سخنوری ظریف به زبان انگلیسی آگاه هستند. البته ایرانیان کمتر با سخنرانی او به زبان فارسی آشنا بودند و حضور او در مجلس در روز پنجشنبه و سخنرانی طولانی که در دفاع از خود داشت، ایرانیان را با تبحر و فن بیان ظریف آشنا کرد. او گفت که دولت احمدی نژاد او را در 47 سالگی خانه نشین کرده و حتی اجازه تدریس کتابی که خود نوشته بود نیز به او داده نشد. اما عملکرد نیم ساعته ظریف در مجلس به نوعی بود که همگان را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت نیز ظریف رای اعتماد گرفت.

یک ضرر قابل اعتنا

یک سخنرانی مهم دیگر را محمد علی نجفی انجام داد که برای وزارت علوم از سوی روحانی معرفی شده بود. نمایندگان مجلس او را به نقش آفرینی در حوادث پس از انتخابات 88 متهم کردند و او نیز در دفاع از خود سخنرانی کرد. اما در نهایت نجفی نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد. برخی بر این باورند که در پس پرده عدم رای اعتماد به نجفی، نحوه حضور مردم تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد که در انتخابات دور قبل حضور پرشوری نداشتند و به این ترتیب مجلس با محافظه کارانی که مخالف دیدگاه افرادی مانند نجفی هستند، انباشته شد. توجه به سخنانی که در مورد وزیر اطلاعات و دادگستری مطرح شد نیز برای آنهایی که می خواهند قطب بندی ها و تنش ها در ایران امروز را زیر ذره بین قرار دهند، اهمیت زیادی دارد.

موقعیت روحانی

روحانی در سخنرانی پایانی خود پیش از آغاز رای گیری در مورد وزرای پیشنهادی، با اشاره به ماجرای انتخابات 88 تاکید کرد که دو طرف اشتباهاتی داشته اند و در این میان از واژه های کهریزک و اردوکشی در یک جمله استفاده کرد. روحانی خواستار عذرخواهی هیچ یک از طرف ها نشد و خواست تا با واقعیت کنار بیایند. البته این کلمات تنها زمانی می توانند به عنوان یک توصیه جدی مطرح باشند که تجدید نظرهایی در مورد آنهایی که به واسطه نقش آفرینی در ماجرای انتخابات 88 نفی شده اند، انجام شود. رای اعتماد به شماری از مشاوران سابق میر حسین موسوی به عنوان وزرای روحانی گامی در این جهت به شمار می رود اما کافی نخواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :