احتمالا چند تکنوکرات رد صلاحیت می شوند

پیش بینی غربی ها از نتیجه جلسه رای اعتماد به کابینه

۲۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۱۹۸۱۱ اخبار اصلی
بسیاری از وزرای پیشنهادی روحانی تکنوکرات هایی هستند که در دوران ریاست جمهوری خاتمی و هاشمی ، پست های دولتی داشتند اما احتمالا مجلس به برخی از آنها رای اعتماد نخواهد داد.
پیش بینی غربی ها از نتیجه جلسه رای اعتماد به کابینه

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران روز دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، کابینه ای را انتخاب کرده که با آن به مقابله با بحران اقتصادی و ایزوله دیپلماتیک ایران می رود. او خطاب به نمایندگان مجلس که باید به وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهند، گفت: رای اعتماد شما به وزرا، رای به اشخاص نیست لبکه رای به یک دولت و طرح های آن است.

به گزارش رویترز، بسیاری از وزرای پیشنهادی روحانی تکنوکرات هایی هستند که در دوران ریاست جمهوری خاتمی و هاشمی ، پست های دولتی داشتند اما احتمالا مجلس به برخی از آنها رای اعتماد نخواهد داد. محافظه کاران در مجلس شورای اسلامی می گویند وزرایی مانند بیژن زنگنه که به مدیری با تجربه و توانمند مشهور است، بیش از اندازه به میر حسن موسوی نزدیک بوده است.

زنگنه و محمد علی نجفی، وزیر پیشنهادی علوم، پس از انتخابات 88 با مقام معظم رهبری ملاقات کرده و در این نشست در طرفداری از میر حسین موسوی سخن گفتند. با این حال روح الله حسیینیان، از محافظه کاران اصولگرای مجلس روز شنبه اعلام کرد 80 درصد از وزرای پیشنهادی روحانی، رای اعتماد می گیرند.

این در حالی است که حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت؛ جای آنهایی که به گفته وی در فتنه دست داشته اند در زندان است نه در وزارتخانه. در مقابل روحانی در حمایت از زنگنه تاکید کرد وزارت نفت به دیپلماسی فعال نیاز دارد.

انتخاب روحانی برای وزارت خارجه نیز محمد جواد ظریف است که سال ها عهده دار سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل بوده است. او در مذاکرات محرمانه متعددی بین ایران و آمریکا حضور داشته است اما برخی نمایندگان مجلس دیدگاه های او را غربی توصیف می کنند.

روحانی کابینه خود را تنها با مردان تکنوکرات تشکیل داده اما وزرای پیشنهادی تا اواخر هفته در انتظار رای اعتماد مجلس خواهند بود. این در حالی است که انتخاب های روحانی هم اکنون مورد انتقاد محافظه کاران تندرو در مجلس قرار دارد

به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان مجلس روز دوشنبه روحانی را به دلیل معرفی برخی چهره های حامی غرب برای وزارتخانه های کلیدی، به چالش کشیدند. اما رئیس جمهور جدید به مجلس گفت که به دنبال تعدیل تنش ها با جهان خارج و بهبود وضعیت اقتصادی ایران است .

بنا بر گزارش این خبرگزاری آمریکایی، احتمالا سه روز به طول می انجامد تا نمایندگان مجلس رای خود را در مورد 18 وزیر پیشنهادی روحانی برای کابینه اش، اعلام کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز در این زمینه نوشت، مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه بحث در خصوص وزرای پیشنهادی روحانی و دادن رای اعتماد یا عدم اعتماد به آنها را آغاز کرد. روحانی در جلسه روز دوشنبه مجلس اعلام کرد که اولویت هایش مقابله با بحران اقتصادی ایران، حل مجادله هسته ای و تلاش برای لغو تحریم هاست.

این خبرگزاری فرانسوی ادامه داد: روحانی کابینه خود را تنها با مردان تکنوکرات تشکیل داده اما وزرای پیشنهادی تا اواخر هفته در انتظار رای اعتماد مجلس خواهند بود. این در حالی است که انتخاب های روحانی هم اکنون مورد انتقاد محافظه کاران تندرو در مجلس قرار دارد. به خصوص وزرای پیشنهادی علوم، نفت و مسکن به دلیل نقشی که در انتخابات 88 و حوادث پس از آن داشته اند، در معرض شدیدترین انتقاد ها قرار دارند. آنها از سوی نمایندگان تندروی مجلس به عضویت در ستاد میر حسین موسوی متهم هستند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: دکتر حسن روحانی


نظر شما :