اجازه تاثیرگذاری تحولات سوریه بر ترکیه را نمی دهیم

۰۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۱۹۰۶۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه با ابراز امیدواری از اینکه آنکارا بتواند با نحوه مدیریت مسئله کردهای ترکیه، این پروسه را به الگویی برای سوریه و عراق تبدیل کند، گفت: دولت اجازه نمی دهد تحولات سوریه بر روند صلح کنونی در کشورش اثر منفی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته روزنامه «حریت»، احمد داود اوغلو چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با سلمان خورشید، همتای هندی خود گفت: اگر ترکیه در تلاش برای پایان دادن به سه دهه شورش کردها به پیشرفت دست یابد، پروسه صلح ترکیه، الگوی خوبی برای سوریه و عراق خواهد بود.

خبرنگاری در طول کنفرانس خبری از او درباره تاثیر تلاش های اخیر کردهای سوریه برای تشکیل دولت خودمختار در این کشور بحران زده سئوال کرد که وی پاسخ داد: اگر بتوانیم در سطح دلخواه در ترکیه گام برداریم، این پروسه می تواند نمونه و الگوی خوبی برای عراق و سوریه باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت ترکیه اجازه نمی دهد تحولات شمال سوریه، بر روند صلح کنونی در ترکیه اثر منفی بگذارد. ترکیه اقداماتی در پیش گرفته است تا امنیت را در طول مرزهای خود حفظ کند که البته این اقدامات علیه هیچ گروه خاصی نیست.

داود اوغلو در ادامه اظهار داشت: ترکیه تشکیل هیچ گروه قومیتی را تهدید تلقی نمی کند. همه احزاب در سوریه باید از برداشتن گام های یکجانبه خودداری کنند تا پارلمانی که نماینده اراده مردم باشد، آزادانه در این کشور تشکیل شود.

وزیر خارجه ترکیه افزود: برخی گام ها صرفا به خونریزی بیشتر منجر می شود و درگیری های یکجانبه را به مناقشات چند جانبه تبدیل می کند.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه


نظر شما :