خشم اسرائیلی ها از حضور البرادعی و فهمی در دولت مصر

2 مردی که کابوس تل آویو شدند

۰۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۸۹۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سفیر سابق رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد که در دوران فهمی روابط ایران و مصر به یکدیگر نزدیک شود، علی رغم این که درگیری‌ای میان ایران و هم‌پیمانانش در مقابل جبهه سنی که عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آن را هدایت می‌کنند، وجود دارد.
2 مردی که کابوس تل آویو شدند

دیپلماسی ایرانی: شیمون شطاین، دیپلمات سابق اسرائیلی و پژوهشگر در مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل انتخاب دکتر محمد البرادعی، دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سمت معانت ریاست جمهوری مصر در امور بین الملل و نبیل فهمی، سفیر سابق در ایالات متحده برای منصب وزارت امور خارجه این کشور را برای اسرائیل زیان آور دانسته و ابراز عقیده کرده است که این دو همانند عمرو موسی، وزیر سابق امور خارجه مصری معتقدند که باید اسرائیل به اندازه طبیعی گذشته اش بازگردد و از سرزمین های فلسطینی عقب نشینی کند.

به گزارش روزنامه مصری الشروق، شطاین که در گذشته سفیر اسرائیل در آلمان بوده و در دوره ای معاون امور اروپای شرقی و مرکزی وزارت امور خارجه این رژیم نیز بوده است در گزارشی که برای مرکزی که در آن کار می کند، نوشته است، همچنین یادآور شده: البرادعی و فهمی دو مسئولیت مهم بر دوششان است و خوب می دانند در وضعیت فعلی آْن چه باید کشورشان را نجات دهد کمک های فوری اقتصادی است تا اعتماد نزد سرمایه گذاران بازگردد تا آنها راضی شوند در مصر سرمایه گذاری کنند و فضای کار به وجود آید، گردشگران به مصر باز گردند و این فضا در رسانه ها بازتاب یابد تا چرخه اصلاح اقتصادی در کشور به حرکت در آید. به رغم آن پیش بینی می شود تغییراتی شگرف در سیاست خارجی مصر حاصل شود و اگر هم چیزی تغییر نکند جزئی و مقطعی مطابق با ظرفیت های متغیر خواهد بود.

وی سپس می نویسد: البرادعی و فهمی دو چهره انقلابی شورشی علیه نظام مبارک یا صاحب ایدئولوژی نیستند، اما هر دوی آنها جزء اصلی دولت مصر همانند دبیر کل اتحادیه عرب، نبیل الفهمی هستند. هر سه آنها زیر نظر وزیر امور خارجه سابق عمرو موسی که مدرسه ای برای آموزش این نگاه که اسرائیل باید به حجم بسیار کوچک سابقش باز گردد و جایی برای آن در خاورمیانه جدید با این حجم نیست، ایجاد کرد، تربیت شده اند. بر اساس این دیدگاه عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های اشغالی باعث می شود از قدرت تهاجی آن کاسته شود و آن گاه می توان به سادگی با آن به تعامل نشست.

محمد البرادعی از افرادی بود که مواضعی انتقادی در قبال سیاست های هسته ای اسرائیل داشت و بسیاری از تنش های مخفی بر سر این موضوع در دوران ریاست او بر آژانس بین المللی انرژی اتمی علنی شدند.

شطاین همچنین می نویسد که به خوبی با فلسفه ذهنی فهمی، وزیر امور خارجه جدید مصر آشنایی دارد و هیچ کس نمی تواند به کفایت فکری و بلاغت او شک کند، وی به خوبی می تواند مجموعه کشورهای عربی را در زمینه های تسلیحاتی و امنیت منطقه ای با زبان فصیح و شیوای خود رهبری کند بدون این که توجهی به اسرائیل و هویت ایدئولوژی حاکم در روابط مصر و اسرائیل داشته باشد.  برای همین مصر دوران فهمی تلاش نخواهد کرد که در عرصه بین المللی فعالیتی با اسرائیل داشته باشد و حتی برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای پشت میز مذاکره با آن بنشیند. در نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود، بهتر می توان مسیری که مصر برای خود در دوران فهمی و البرادعی تعریف کرده است را شناخت.

وی سپس به محمد البرادعی اشاره می کند و می نویسد که او از افرادی بود که مواضعی انتقادی در قبال سیاست های هسته ای اسرائیل داشت و بسیاری از تنش های مخفی بر سر این موضوع در دوران ریاست او بر آژانس بین المللی انرژی اتمی علنی شدند.

سفیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین پیش بینی کرد که در دوران فهمی روابط ایران و مصر به یکدیگر نزدیک شود، علی رغم این که درگیری ای میان ایران و هم پیمانانش در مقابل جبهه سنی که عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آن را هدایت می کنند، وجود دارد، اگر چه مصر هم زمان به دنبال گسترش روابط با غرب نیز خواهد بود.

وی همچنین پیش بینی کرد که تلاش های مصر برای آشتی میان فتح و حماس افزایش یابد و حمایت سابق در دوران حسنی مبارک در حمایت از محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نیز احیا شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اسرائیل فهمی البرادعی


نظر شما :