تشدید تحریم‌ها علیه شرکت‌های غیرآمریکایی طرف مبادله ایران

۲۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۱۸۴۳۱ سرخط اخبار

درخواست ایران و سوریه برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، تشدید جریمه شرکت های غیرآمریکایی طرف مبادله با ایران از سوی آمریکا، اظهارات یک سناتور آمریکایی علیه برنامه هسته ای ایران، بررسی برنامه ها و شعارهای انتخاباتی حسن روحانی و گزارش گاردین از عدم پخش نوای «ربنا» در صدا و سیمای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مربوط به ایران که امروز در میان شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته، به تمایل ایران و سوریه برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل مربوط می شود. «استار آنلاین» مالزی که این خبر را به نقل از رویترز منتشر کرده، می نویسد در انتخابات این شورا که 47 کشور در آن عضویت دارند و اواخر امسال در نیویورک برگزار می شود، رقابت بر سر کسب 14 کرسی به مدت سه سال خواهد بود. چهار کرسی از این 14 عدد، به کشورهای آسیایی اختصاص دارد که به گفته مقامات سازمان ملل، امسال کشورهای چین، ایران، اردن، مالدیو، عربستان سعودی، سوریه و ویتنام برای عضویت در آن درخواست داده اند. با این حال، آن گونه که به نظر می رسد، رویترز تلاش دارد نوعی فضاسازی را در این زمینه علیه ایران به راه بیندازد، زیرا در مصاحبه با دیپلمات ها بی نام سازمان ملل، انتقاداتی را در زمینه حقوق بشر متوجه ایران کرده و عضویت ایران در این شورا را زیر سوال برده است.

 

در مطلبی درباره تحریم ها، سایت نشریه «فایننشال تایمز» از تشدید جریمه های آمریکا علیه کشورهای ناقض تحریم ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، آن دسته از تحریم های آمریکا که از این ماه به مرحله اجرا درآمده، مجازات های نقض تحریم را به شرکت های غیر آمریکایی نیز تسری می دهد و تلاشی جدید برای فشار بر ایران جهت متوقف کردن برنامه هسته ایش به شمار می رود. بر این اساس، اکنون شرکت های خاورمیانه ای طرف تجارت با ایران نیز با مشکلات فراوانی در زمینه ادامه تعاملات خود با ایران روبرو خواهند شد. بر اساس تحریم های جدید آمریکا، هر شرکت خارجی که با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و خطوط کشتیرانی و بنادر ایران همکاری کند، مشمول مجازات های آمریکا قرار می گیرد.

 

در همین حال، سناتورهای آمریکایی نیز به فضاسازی خود علیه ایران ادامه می دهند. در این زمینه، سایت شبکه خبری «نیوز مکس»، اظهارات جو لیبرمن، سناتور تندروی آمریکایی را منتشر کرده که ایران را جدی ترین تهدید برای امنیت ایالات متحده دانسته است. به عقیده وی، هرچند با روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، گمانه هایی مختلفی درباره سیاست هسته ای ایران مطرح می شود، اما حقیقت آن است که وی راهبرد زیرکانه تر و موثرتری را برای پیگیری برنامه های هسته ای ایران در پیش خواهد گرفت. به عقیده وی، احتمال دارد ایرانی ها در چارچوب این رویکرد، با دادن امتیازات تاکتیکی موافقت نمایند تا بتوانند با خرید زمان، برنامه هسته ای خود را در مسیر مورد نظر به پیش ببرند.

 

اما روزنامه «نشنال» امارات در مطلبی به بررسی شعارهای انتخاباتی حسن روحانی و به ویژه نماد انتخاباتی وی، یعنی کلید پرداخته و می نویسد دولت وی با عنوان دولت «تدبیر و امید»، از این کلید برای باز کردن قفل بسیاری از مشکلات کشور استفاده خواهد کرد. به عقیده این روزنامه، یکی از چرخش های این کلید، می تواند کمک به اقتصاد مسئله دار و تحریم زده ایران باشد. وعده های وی در زمینه توسعه آزادی های سیاسی و موارد مربوط به آن، موضوع دیگری است که روحانی حل آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد. به عقیده این روزنامه، با وجود محدودیت هایی که رئیس جمهور در ایران برای انجام برخی برنامه ها دارد، اما این حقیقت که روحانی فردی برآمده از حلقه درونی نظام و شخصیتی کارکشته است، می تواند در این زمینه به وی کمک نماید.

 

در نهایت، در مطلبی فرهنگی، روزنامه «گاردین» به بهانه آغاز ماه رمضان، به موضوع عدم پخش دعای «ربنا»ی استاد شجریان از صدا و سیما پرداخته است. این روزنامه، شجریان را «صدای گمشده رمضان» خوانده و می نویسد به مدت 30 سال، مردم ایران دقایقی پیش از افطار، رادیوها و تلویزیون های خود را روشن می کردند تا به یک دعای خاص، یعنی ربنای شجریان گوش بسپارند. با این حال، امسال نیز در روز اول ماه رمضان، مردم ایران از شنیدن این نوای محبوب ناامید شدند. گاردین در ادامه به انتقادات شدید شجریان از صدا و سیما و نیز برخی اظهارنظرهای وی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخته و می نویسد همین انتقادات و موضع گیری ها سبب شد از سال 2010 به بعد، نوای ربنای شجریان از صدا و سیمای ایران پخش نشود. 


نظر شما :