«کری» برای «ششمین» بار به خاورمیانه می‌آید

۱۶ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۱ کد : ۱۹۱۸۲۸۷ سرخط اخبار

درحالی که تلاش های وزیر خارجه آمریکا برای احیای مذاکرات سازش میان فلسطین و اسرائیل با شکست روبرو شده و هیچ موفقیتی در پی نداشته است، کری قرار است باز هم با هدف احیای این مذاکرات، برای ششمین بار عازم اسرائیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، گزارش هایی که امروز یکشنبه منتشر شده است نشان می دهد که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا درصدد است تا اواخر هفته جاری به منظور از سرگیری تلاش های خود برای باز گرداندن اسرائیل و فلسطین به پای میز مذاکرات مستقیم صلح، به خاورمیانه باز گردد.

روزنامه های اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» و «هاآرتص» گزارش کرده اند که وزیر خارجه آمریکا قرار است اواخر هفته جاری در ششمین سفر خود به منطقه، وارد اسرائیل شود.

بر اساس این خبر، کری در آخرین سفر خود به خاورمیانه که به مدت چهار روز طول کشید و در تاریخ 30 ژوئن سال جاری به پایان رسید، ساعت ها به گفت وگوهای فشرده با دو طرف اسرائیلی و فلسطینی پرداخت.

در حالیکه کری مدعی بود که در این ماموریت پیشرفت های حقیقی حاصل شد اما  فلسطینیان تاکید کرده اند که هیچ موفقیتی بتواند منجر به از سرگیری مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطین بعد از تقریبا سه دهه توقف شود، در این مذاکرات حاصل نشد.

در این خبر به اظهارات «صائب عریقات» مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره شده که امروز یکشنبه اعلام کرد که تلاش های وزیر خارجه آمریکا برای کشاندن اسرائیل و فلسطین به پای میز مذاکرات مستقیم با وجود چهار روز مذاکرات فشرده، در تحقق هر گونه موفقیتی ناکام مانده است و همچنان بین مواضع اسرائیلی ها و فلسطینیان شکاف وجود دارد.

این در حالیست که کری امروز یکشنبه مدعی شد که در مذاکرات خود با سران اسرائیلی و فلسطینی پیشرفت حقیقی درباره از سرگیری مذاکرات صلح مستقیم بعد از یک شکاف سه ساله در مسیر مذاکرات حاصل شده است.

کری امروز بعد از برگزاری سومین دور نشست خود با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که: ما درباره وجود پیشرفت حقیقی به توافق رسیدیم اما مواردی وجود دارد که باید روی آنها کار کنیم.

بر اساس این خبر، کری در حالی امروز یکشنبه نیز تلاش نومیدانه خود را برای احیای مذاکرات متزلزل صلح خاورمیانه به کار گرفت که رسانه های اسرائیلی از شکست دیپلماسی رفت و برگشتی (مسافرت پیاپی کری به عنوان میانجی میان اسرائیل و فلسطین) خبر داده اند.

در این خبر آمده است که کری به عنوان بالاترین مقام وزارت خارجه آمریکا تاکنون 13 ساعت را صرف گفت وگو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل کرده است و آخرین نشست میان این دو مقام آمریکایی و اسرائیلی و مشاوران آنها نیز تا حدود ساعت 4 صبح طول کشیده است.

علاوه بر این قرار بود که کری صبح امروز یکشنبه به رام الله در کرانه باختری برود تا برای سومین روز با عباس گفت وگو کند.

رادیو ارتش اسرائیل تصویر تیره و مبهمی از طرح ابتکاری کری برای احیای مذاکرات صلح خاورمیانه ارائه و اعلام کرده است که وزیر خارجه آمریکا ظاهرا در تحقق هدف خود که متقاعد کردن دو طرف اسرائیلی و فلسطینی برای برگشتن به پای میز مذاکرات مستقیم با یکدیگر است، شکست خورده است.

طرف فلسطینی به اسرائیل تاکید دارد که زندانیان فلسطینی را که مدت هاست اسیر هستند، به عنوان نشانه ای از تعهد تل آویو به صلح خاورمیانه آزاد کند و همچنین موانع جاده ای را که در کرانه باختری ایجاد کرده از بین ببرد و صراحتا موافقت خود را با مرزهایی که پیش از جنگ 1967 خاورمیانه وجود داشته اند، اعلام کند.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نتانیاهو به بررسی دو شرط اول فلسطینیان تمایل دارد اما صرفا در صورتی که مذاکرات از سر گرفته شود. اسرائیل تاکنون از پذیرش بازگشت به مرزهای 1967 امتناع کرده است.

علاوه بر این، رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرده است که با وجود تلاش های کری برای میانجی گری میان اسرائیل و فلسطین، یک کمیته اسرائیلی درصدد است که تخفیف بزرگی را برای خریداران تقریبا هزار واحد مسکونی جدید که قرار است در شرق بیت المقدس ساخته شوند، تصویب کند.

این کمیته اسرائیلی قرار است روز دوشنبه با این محور نشستی برگزار کند.

علاوه براین، هفته گذشته بود که یک کمیته محلی دیگر در اسرائیل نیز ساخت تقریبا 70 واحد مسکونی جدید در همین منطقه را در آستانه ورود کری به اسرائیل تصویب نهایی کرد.

همزمان با انتشار طرح های اسرائیل به رام الله، عریقات اعلام کرده است که این طرح ها نشان می دهد که کدام یک از طرفین (اسرائیل و یا فلسطین) در حال مسدود کردن روند بازگشت به پای میز مذاکرات صلح خاورمیانه است.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین


نظر شما :