سوریه: دوحه و ریاض سازمان ملل را خرید‌ه‌اند

۰۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۱۷۸۵۱ سرخط اخبار

 نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه در صورت ادامه کمک تسلیحاتی به گروه های مسلح سوری برگزاری ژنو 2 ممکن نیست، اعلام کرد: انگلیس و فرانسه بخشی از بحران سوریه هستند نه بخشی از راهکار حل و فصل آن.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی که در پی نشست شورای امنیت برگزار شد از اظهارات فرناندز ترانکو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی به شدت انتقاد و اعلام کرد که وی به هیچ وجه اوضاع خاورمیانه را به طور کامل بررسی نکرده است.

الجعفری همچنین از غفلت دبیرخانه سازمان ملل از برخی مسائل خاورمیانه از جمله درگیری های فلسطین و اسرائیل و تحولات منطقه اشغالی جولان به شدت انتقاد کرد.

وی در ادامه اعلام کرد: اگر ترانکو امروز بازگشته و بار دیگر خطاهایی که در دبیرخانه شورای امنیت صورت گرفت، تکرار می کند باید اعلام کنم نمایندگان دبیرخانه سازمان ملل از سخن گفتن درباره وضعیت جولان و نقش قطر در دستور دادن به تروریست ها برای ربودن صلح بانان فیلیپینی و مساله سلاح های شیمیایی در سوریه غفلت ورزیده اند چنانکه از این مساله که دولت سوریه اولین گروهی بود که درخواست تحقیق داد و تا این لحظه نیز از تیم محققان سازمان ملل در خان العسل حلب استقبال می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان انجام تحقیقات بین المللی در خصوص مساله سلاح شیمیایی در سوریه گفت: تیم سازمان ملل می تواند در صورت تمایل برای انجام تحقیقات پس از یک ساعت به دمشق بیاید اما این تیم خواهان انجام تحقیقات بیشتر است و این چیزی است که در خصوص آن تفاهمی صورت نگرفته و چیزی که شورای امنیت آن را خواسته با اتکا به درخواست دولت سوریه درباره تحقیق در خصوص استفاده گروه های تروریستی از سلاح شیمیایی در خان العسل است.

وی ادامه داد: اظهارات برخی کشورها درباره استفاده نظام سوریه از سلاح های شیمیایی بی پایه و اساس است چنانکه سفیر روسیه زمانی که رئیس شورای امنیت بود از این کشورها سوال کرد تا چه زمانی این مساله ادامه خواهد یافت ولی آنها اگر در این مساله واقعا صادق بودند چرا چهار ماه قبل اشاره ای به این ادعاها نکردند و زمانی این ادعاها را مطرح کردند که حرف از مذاکرات دولت با مخالفان به میان آمد. فقط یک جواب وجود دارد و آن اینکه انگلیس و فرانسه نمی خواهند درباره چیزی که در خان العسل اتفاق افتاده تحقیقی صورت گیرد و دلیل این امر این است که دولت ترکیه پیشتر 12 تروریست وابسته به جبهه النصره را به خاطرش بازداشت و اعلام کرد که آنها حامل دو لیتر گاز سارین بودند.

الجعفری همچنین در خصوص نقش انگلیس و فرانسه درباره ناآرامی های سوریه گفت: فرانسه و انگلیس زمانی که برای ورود به نقشه حمایت از تروریست ها و مجهز کردن آنها با سلاح و حمایت سیاسی تلاش کردند نشان دادند که نه بخشی از راهکار حل و فصل بحران سوریه بلکه بخشی از مشکلات سوریه به شمار می روند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل درباره اینکه آیا دولت سوریه به محققان سازمان ملل اطمینان دارد یا خیر گفت: ما با بازپرسان مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در خصوص چارچوب و جزئیات ماموریت محققان است. زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از این صحبت می کند که القاعده و جبهه النصره برای ساختن سلاح شیمیایی در داخل عراق آزمایشات محرمانه انجام می دهند چرا هیچ کس حرفی از این مساله نمی زند و حتی ترانکو نیز صحبتی در این خصوص نمی کند.

وی در واکنش به سوالی در خصوص نتیجه مذاکرات روز سه شنبه آمریکا و روسیه در خصوص ژنو 2 و حضور گروه های تروریستی بر سر میز مذاکرات در این کنفرانس نیز گفت: ما هیچ اطلاعی درباره این دیدار دو جانبه نداریم اما الابراهیمی با نمایندگان روسیه و آمریکا دیدار کرده است و اعلام می کنم تا زمانی که آمریکا و اتحادیه اروپا به تجهیز گروه های مسلح سوری که خودشان را "انقلابیون" می نامند، ادامه دهند هیچ یک از گروه های تروریستی به میز مذاکره نمی آیند چرا که می دانند حمایت سیاسی، نظامی، مالی و لجستیکی دارند چرا وقتی که می دانند از دلارهای قطر و عربستان و حمایت های لجستیک ترکیه برخوردارند برای مذاکره به ژنو بیایند.

الجعفری درباره سازمان ملل نیز عنوان داشت: سازمان ملل باید شفاف عمل کند اما واقعا چنین نیست. من در نامه ای دست نویس از دبیرکل سازمان ملل خواستم درباره نقش سازمان اطلاعات قطر در ربودن نیروهای فیلیپینی سازمان ملل تحقیق کند اما معاون دبیرکل سازمان ملل باید در نامه ای مکتوب به سوریه نتایج این تحقیق را اعلام می کرد که چنین اقدامی صورت نگرفت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: قطر و عربستان سازمان ملل را با پول های نفت شان غرق کرده و این سازمان را خریده اند و نامه های رسمی که ما به اعضای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل می دهیم نیز خریده اند.

الجعفری درباره کنفرانس بین المللی ژنو 2 نیز گفت: دولت سوریه موضعی مشخص دارد و به لزوم برگزاری این کنفرانس پایبند است اما در طرف دیگر هیچ مخالفی وجود ندارد بلکه گروهی از افراد هستند که با دستور کارهای متفاوتی در یکجا جمع شده اند نه یک دستور کار مشخص.

این مسوول سوری درباره موفقیت کنفرانس مذکور نیز تاکید کرد، اگر مجهز کردن مخالفان سوریه ادامه داشته باشد برگزاری این کنفرانس ممکن نیست.

کلید واژه ها: سوریه قطر


نظر شما :