ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از دلایل مخالفت پاریس با تهران تا خشم روسیه از قطر

۰۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۱۶۷۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
پیام های سفر هیئت فرانسوی به تهران، انتقاد شدید روسیه از نقش قطر در سوریه، نامه تکشر اردنی ها از سید حسن نصرالله، سفر رئیس سازمان امنیت آلمان به دمشق، دلایل نگرانی پاریس از حضور تهران در ژنو 2 و آبروریزی سفارت اردن در عربستان از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دلایل مخالفت پاریس با تهران تا خشم روسیه از قطر

دیپلماسی ایرانی :ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

پیام های سفر هئیت فرانسوی به تهران

روزنامه الاخبار، چاپ لبنان گزارش داد که سفر هیئت فرانسوی به تهران به ریاست معاون خاورمیانه و شمال آفریقای وزیر امور خارجه فرانسه حامل پیام پاریس برای تهران درباره سوریه و چگونگی حضور تهران در نشست ژنو بود.

بنا به این گزارش ژان فرانسوا ژیرو در این سفر به هیئت ایرانی گفته است که فرانسه از تروریسم و خشونتی که در سوریه جریان دارد بسیار بیمناک است و از این نگرانی دارد که پرونده سوریه از کنترل خارج شود.

وی همچنین از طرف ایرانی خواسته است تا از درگیر شدن میدانی در تحولات سوریه خودداری کند و کاری نکند که اسرائیل از حضور نظامی ایران در سوریه احساس ترس کند.ژیرو همچنین از طرف ایرانی خواسته است که به طرف سوری یادآوری کند که کنفرانس ژنو 2 را جدی بگیرد و بداند که اگر این نشست به شکست بینجامد عواقب سختی در انتظار او خواهد بود.فرانسه یکی از مخالفان اصلی حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 است اما با سفر هیئت فرانسوی به تهران احتمال می رود که مواضع پاریس در این موضوع تعدیل شود.

مسکو: قطر می خواهد سوریه را ویران کند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه از نقش قطر در پرونده سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت که قطر نقشی ویرانگر در سوریه دارد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریابکوف در این باره گفت: «ما برای تشکیل کنفرانس ژنو 2 تلاش می کنیم و امیدواریم که این نشست به موفقیت بینجامد اما بعضی کشورها از جمله قطر تلاش در تخریب روند این مذاکرات دارند و می خواهند که این نشست به سادگی برگزار نشود و اگر هم برگزار شد موفق نباشد.»

وی گفت که قطر باید دست از این رفتار تخریبی خود بردارد و اجازه دهد تا پرونده سوریه مسالمت آمیز حل و فصل شود.

نامه تشکر 89 فعال سیاسی اردنی از سید حسن نصرالله

89 چهره نظامی، روسای عشایر اردنی، نمایندگان پارلمان و استادان دانشگاه با ارسال نامه ای تشکرآمیز از سید حسن نصرالله سال روز عید مقاومت و آزادسازی لبنان از اشغال را به او تبریک گفتند.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، آنها همچنین در این نامه جنگیدن نیروهای حزب الله در کنار نظامیان ارتش سوریه را "واجب حتمی" دانسته و از این که حزب الله این مسئولیت را پذیرفته است، تشکر کردند.

در این نامه آنها همچنین از سید حسن نصرالله و مواضع شجاعانه او تشکر کرده و از این که اعلام کرده که در برابر توطئه امریکایی – ترکی – عربی – اسرائیلی ایستاده است، قدردانی کردند.

تشکیل منتطقه اقتصادی ترکیه در اردن

ترکی حمدی الطباع، رئیس شورای بازرگانان اردنی – ترکی اعلام کرد که به زودی توسط ترکیه منطقه اقتصادی ویژه ای در شهر العقبه در جنوب اردن راه اندازی خواهد شد که در آن تسهیلات ویژه ای در اختیار بازرگانان و سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، هدف از تاسیس این منطقه تسهیل روند صادرات به کشورهای منطقه اعلام شده است.قرار است در همین رابطه به زودی وزیر اقتصاد ترکیه در راس هئیتی متشکل از فعالان بخش دولتی و بخش خصوصی به اردن سفر کرده و مراحل نهایی اجرای این تصمیم را امضا کند.

سفر رئیس سازمان امنیت آلمان به سوریه

گرهارد شیندلر، رئیس سازمان امنیت آلمان در سفری غیررسمی به دمشق رفته و با مقام های حکومت اسد درباره چگونگی برخورد با اسلام گرایان افراطی بحث و تبادل نظر کرده است.به گزارش شبکه تلویزیونی ای آر دی آلمان، این سفر هتفه اول ماه جاری میلادی انجام شده اما به دلیل حساسیت موضوع از طرح آن در رسانه ها تا کنون خودداری شده بود.

هدف از این سفر یافتن اطلاعاتی از دولت سوریه برای مبارزه با اسلام گرایان تندرو و افراطی ای که توسط ارتش اسد دستگیر شده اند، اعلام شده است.

بنا به این گزارش رئیس سازمان امنیت آلمان ابراز تمایل کرده که روابط سنتی خوب برلین – دمشق در بخش های امنیتی احیا شود و دو طرف دور تازه ای از همکاری ها را در این زمینه آغاز کنند. وی همچنین از طرف دولت متبوعش اعلام آمادگی کرده است که با سازمان امنیت سوریه در مبارزه با تروریسم و اعضای جبهه النصره و دیگر جریان های وابسته به آنها همکاری کند.

به گفته این شبکه آلمانی، پیش از این روسای سازمان های امنیت ایتالیا، امارات متحده عربی و یمن نیز سفر مشابهی را به دمشق انجام داده بودند و پیشنهادهای مشابهی را مطرح کرده بودند.شبکه ای آر دی تصریح می کند که این سفرها نشان می دهد که رویکرد برخی کشورهای اروپایی و عربی در برابر نظام اسد تغییر کرده و این بار آنها ضمن دست بر داشتن از خصومتشان با بشار اسد درصدد عادی سازی روابط امنیتی خود با دمشق برآمده اند.

دلایل نگرانی پاریس از شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت که دلیل اصلی مخالفت پاریس با حضور تهران در نشست ژنو 2 نگرانی از بهره برداری ایران از این نشست در پرونده هسته ای اش است.

یک دیپلمات عالی رتبه فرانسوی به طرف روسی اطلاع داده است که اگر پاریس با شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2 مخالفت می کند به این دلیل است که احساس می کند احتمال دارد تهران با شرکت در این کنفرانس ثقل تازه بین المللی در حل پرونده سوریه بیابد و آن گاه به امتیازخواهی از طرف غربی در مذاکرات هسته ای اش برخیزد.

مازاد پول نفت عراق میان مردم تقسیم می شود

فالح الساری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، اعلام کرد که مازاد درآمد نفتی سال گذشته عراق در ماه ژوئن سال جاری میلادی میان مردم این کشور تقسیم خواهد شد.به گزارش پایگاه المواطن، وی همچنین گفت که قانون بودجه کشور تعیین سازوکار پرداخت این مبلغ را به دولت واگذار کرده است و افزود که وزارت خانه های دارایی و برنامه ریزی باید برای اجرای این قانون هماهنگی های لازم را انجام دهند.

آبروریزی سفارت اردن در عربستان

شدت ازدحام در مراسم سال روز استقلال اردن در عربستان باعث شد تا این مراسم با بی نظمی برگزار شود و شماری از سفرای دعوت شده در اعتراض به شیوه اداره مراسم و بی احترامی ای که احساس کرده اند مراسم را ترک کنند.به گزارش پایگاه خبری نون 14، سفارت اردن در ریاض برای 1200 نفر از دیپلمات های عربی و خارجی و همچنین شخصیت ها و مسئولان بارز عربستانی دعوت نامه فرستاده بودند اما در روز مراسم به دلیل حضور خانواده های برخی از آنها در این مراسم شمار مهیمانان به سه هزار نفر رسید که این مساله باعث بروز بی نظمی شدید در پذیرایی از میهمانان شد به گونه ای که برخی از میهمانان در اعتراض به این رفتار سفارتخانه را ترک کردند.

مقتدا صدر: مالکی می خواهد جنگ طایفه ای اعلام کند

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر با صدور بیانیه ای انفجارهای مکرر در بغداد را محکوم کرد و ضمن این که از دولت خواست یک عملیات جدی برای پایان دادن به کینه های طایفه ای انجام دهد، نوری مالکی را مسبب انجام این اتفاقات دانست.به گزارش پایگاه خبری السفیر، صدر در بیانیه خود همچنین نوری مالکی، نخست وزیر عراق را متهم کرد که کشور را به سمت یک جنگ طایفه ای هدایت می کند و می خواهد در کشور آغاز جنگ طایفه ای را اعلام کند.

یک حادثه جنجالی در لبنان

روزنامه النهار، چاپ بیروت از تجاوز به یک زن سوری که به دلیل ناآرامی های اخیر کشورش به لبنان پناهنده شده و برای تامین معیشت خود مجبور به کار در خانه شده به شدت انتقاد کرد و نوشت که این نشان از وحشیگری انسانی در حق بی پناهان سوری است.بنا به این گزارش این زن به همراه خانواده، همسر و فرزندانش به بیروت آمده است و برای تامین هزینه های زندگی در این شهر گران خاورمیانه همانند دیگر اعضای خانواده اش مجبور به کار و نظافت در خانه های دیگران شده که مورد تجاوز یک مرد در محل کارش قرار گرفته است.به گفته روزنامه النهار، علی رغم این که عاملان این حادثه هنوز یافت نشده اند اما خبر آن موجی از انزجار عمومی و جنجال رسانه ای در لبنان ایجاد کرده است./11

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه لبنان قطر اردن پرونده سوریه آلمان عراق کنفرانس ژنو 2


نظر شما :