ابوظبی میعادگاه مخالفان بشار

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۱۶۱۷۱ سرخط اخبار

 وزیران امور خارجه کشورهای عربی و ترکیه با برگزاری نشستی در خصوص سوریه، نگرانی خود را نسبت به بحران این کشور و احتمال تاثیر آن بر ثبات منطقه اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، وزیران امور خارجه عربستان، اردن، قطر، ترکیه، امارات و مصر در این نشست که با هدف بررسی اوضاع سوریه از دیدگاه منطقه ای برگزار شد، مدعی شدند که نظام سوریه مسئول ادامه اقدامات خشونت آمیز در این کشور است.

این مقام ها انفجار شهر «ریحانلی» ترکیه را به شدت محکوم و به خانواده های قربانیان این انفجارها تسلیت گفته و بر همبستگی خود با دولت ترکیه تاکید کردند.

در شرایطی که وزیر امور خارجه ترکیه نتایج اولیه این حملات را به اطلاع سایر وزیران رساند، وزرای کشورهای عربی در نشست خود در ریاض، نسبت به خطر انتقال درگیری ها در منطقه هشدار دادند.

آن ها بر پایه نشست دوستان سوریه که در 20 آوریل 2013 در شهر استانبول برگزار شد، به حل و فصل سیاسی درگیری های خونین در سوریه تاکید و مدعی شدند که نظام سوریه مانع از تحقق حل و فصل سیاسی می شود.

آن ها همچنین اعلام کردند: در صورتی که آرمان های مشروع مردم سوریه برآورده شود و این مساله درک شود که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و حامیان وی که دستانشان به خون آلوده شده است، در آینده سوریه هیچ جایگاهی ندارند، معاهده ژنو برای دستیابی به راه حل سیاسی یک سنگ بنای محکم خواهد بود.

این وزراء از دعوت روسیه و آمریکا برای برگزاری نشستی با هدف اجرای کامل معاهده ژنو و شرط ویژه ای مبنی بر تشکیل هیات انتقالی در سوریه آگاه شدند و بر حمایت خود از شورای نظامی سوریه و نقش مرکزی آن در ایجاد تغییرات "مثبت" در سوریه تاکید کردند. آن ها بر حمایت خود از ائتلاف ملی مخالفان به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه تاکید و از وسیع تر شدن این ائتلاف و تشکیل جبهه ای یکپارچه و قدرتمند استقبال کردند.

وزراء مدعی شدند که نظام سوریه مسئول اوضاع انسانی نابسامان در سوریه و آواره شدن حدود 5 / 1 میلیون سوری در کشورهای همسایه است.

آن ها بر اصل تقسیم وظایف جامعه بین الملل برای برخورد با اوضاع انسانی در کشورهای همسایه سوریه تاکید کردند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه سوریه تاکید


نظر شما :