گزارش آسوشییتدپرس از آخرین روزهای دولت احمدی نژاد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۱۶۰۷۷ سرخط اخبار

آسوشیتدپرس نوشت: بسیاری از خانواده های بیرجندی در مورد میراث احمدی نژاد فکر می کنند. اما انچه برای آن ها در این بین اهمیت دارد، سخنرانی های پر از تهدید و آتشین او یا درگیری هایش نیست بلکه ساختمان های دو طبقه در  حومه این شهر دور افتاده است که نشان دهنده ی تاثیر اقدامات پوپولیستی احمدی نژاد است که باعث ایجاد تعداد زیادی از حامیان وفادار او در استان ها شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این حمایت می تواند به او تاثیر و نفوذ لازم برای انتخاب جانشین مورد علاقه خود را بدهد و البته بر اهمیت افکار عمومی هم صحه می گذارد.

در اولین نگاه، احمدی نژاد به عنوان مهره ای سوخته دیده می شود. درگیری های او در داخل کشور باعث شده است که کاندیداهای احتمالی انتخابات همگی او را به سخره بگیرند.

اما او سرمایه ی با اهمیتی دارد: تعداد زیادی حامی در نقاط محروم از جمله بیرجند.

علی رضا فارسی راننده تاکسی بیرجندی می گوید: خدا احمدی نژاد را حفظ کند، او قهرمان من است.

اسوشیتدپرس در ادامه نوشت: با وجود تمام اهرم های موجود، افکار عمومی اهمیت زیادی در انتخابات دارد. چنانکه در سال 2001 خاتمی به پیروزی بزرگی دست پیدا کرد.

سعید لیلاز می گوید: هیچ شکی نیست که وفادران به احمدی نژاد چالش بزرگی محسوب می شوند.

وی افزود: اصولگرایان و اصلاح طلبان باید با وفادران به رئیس جمهور فعلی که در شهرهای کوچک و مناطق روستایی حضور دارند بجنگند.

هدف اصلی احمدی نژاد پیروزی مشایی در انتخابات ریاست جمهوری است. اما شانس تایید شاگرد تحت حمایت احمدی نژاد توسط شورای نگهبان اندک است.

حتی بدون مشایی در انتخابات، احمدی نژاد قدرت کافی در اختیار دارد که نشات گرفته از توزیع پول در مناطق دور افتاده است.

او می تواند جنبش سیاسی خاص خود را به وجود آورد که به سرعت می تواند به نیرویی جدی تبدیل شود.

احمدی نژاد نمی تواند برای بار سوم به طور متوالی کاندیدا شود اما احتمال بازگشت او در سال 2017 به عنوان کاندیدا وجود دارد.

احمدی نژاد سیگنال واضحی در مورد حرکت بعدی اش نشان نداده است.  هر نوع اینده ی سیاسی او به حمایت ایجاد شده از او در مناطق روستایی بستگی دارد.

راضیه اسماعیلی 41 ساله که همسرش در یک نانوایی مشغول به کار است می گوید: شوهرم هرگز بدون حمایت احمدی نژاد قادر به خرید خانه نبود، خدا عمرش بدهد.

وی افزود: من تنها به کاندیدایی رای می دهم که احمدی نژاد حمایت می کند.

در سال 2005، احمدی نژاد 88 درصد ارا در بیرجند را از آن خود کرد که البته این امار در انتخابات سال 2009 به 70 درصد رسید.

پروژه مسکن مهر نمونه ای از اقدامات پولپولیستی دولت احمدی نژاد است.

خیابان های شهرک های ساخته شده همچنان خاکی است. برق و گاز به تدریج وصل شده اما برخی از خانه ها همچنان از نعمت آب محرومند. برخی دیگر از خانه ها نیمه کاره به صاحبانش تحویل داده شده است.

راننده تاکسی بیرجندی که موفق به دریافت وام 3400 دلاری از سوی دولت شده است می گوید: من و خانواده ام به هرکسی که احمدی نژاد بگوید رای مدهیم مهم نیست مشایی باشد یا فردی دیگر.

اما در این میان سربیر روزنامه خراسان در بیرجند که عبدالله هادی نیا نام دارد دست از حمایت از احمدی نژاد کشیده است.

او می گوید: من از سخنان احمدی نژاد به خود می بالیدم اما برخی از تصمیمات او در دو سال گذشته مرا شرمسار کرده است. او از راه خود منحرف شده و به محبوبیتش ضربه زده است.

آسوشیتدپرس در پایان می نویسد: البته محبوبیت احمدی نژاد طی ماههای اخیر به شدت در مناطق روستایی نیز کاهش یافته که این مسئله خطری جدی برای او محسوب می شود.

کلید واژه ها: احمدی نژاد مناطق


نظر شما :