سه پیشنهاد ایران به ترکیه برای همکاری دوجانبه

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۱۶۰۰۲ سرخط اخبار

با پایان یافتن سومین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، افراد ثبت نام کننده و نیز مقدمات برگزاری این انتخابات، موضوعی است که توجه بسیاری از مطبوعات بین المللی را به خود جلب کرده است. فراخوانده شدن سفیر ایران از قبرس، سه پیشنهاد ایران به ترکیه برای همکاری دو کشور و موضع ایران در قبال کنفرانس سوریه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
 
 
به گزارش «تابناک»، با پایان یافتن سومین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، افراد ثبت نام کننده و نیز مقدمات برگزاری این انتخابات، موضوعی است که توجه بسیاری از مطبوعات بین المللی را به خود جلب کرده است. در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» از اضافه شدن «چهار نام مطرح» به فهرست کاندیداها خبر داده است. این روزنامه در معرفی این چهار نفر از «محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران؛ محمدرضا عارف، معاون اول متمایل به لیبرال پیشین ریاست جمهوری؛ علیرضا زاکانی، نماینده مجلس؛ و غلامعلی حداد عادل، متحد شهردار تهران» نام می برد. واشنگتن پست اشاره می کند که تاکنون 366 نفر در انتخابات ثبت نام کرده اند و روز شنبه، آخرین مهلت ثبت نام نامزدهاست.
 
 
اما در این موضوع، خبرگزاری «ترند» به طور خاص به موضوع اعلام رسمی نامزدی محسن رضایی پرداخته و مطلبی را در این زمینه منتشر کرده است. این خبرگزاری با اعلام اینکه محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده، در معرفی وی می نویسد رضایی یکی از بنیان گذاران و از نخستین فرماندهان سپاه پاسداران بود و به مدت بیش از 15 سال این سمت را بر عهده داشت. وی در حال حاضر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این خبرگزاری همچنین به سوابق سیاسی رضایی و از جمله شرکت وی در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده است. 
 
 
موضوع فراخوانده شدن سفیر ایران در قبرس، خبر دیگری است که امروز در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. روزنامه «حریت» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد ایران در اعتراض به استرداد یکی از اتباعش از سوی قبرس به ایالات متحده، سفیر خود را از این کشور فراخوانده است. حریت اشاره می کند که فرد مذکور، به اتهام نقض تحریم های سازمان ملل علیه ایران تحت تعقیب بوده است. در این میان، وزارت خارجه قبرس مدعی شده این فرد پس از طی مراحل قانونی صحیح و کافی، به ایالات متحده مسترد شده است. در عین حال، سخنگوی دولت این کشور اظهار امیدواری کرده که این موضوع، به روابط کشورش با ایران لطمه ای وارد نکند. 
 
 
در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از ارائه سه پیشنهاد از سوی ایران به این کشور درباره روابط دوجانبه خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از لطف الله فروزنده دهکردی، معاون رئیس جمهوری ایران می نویسد ایران پیشنهاد روشنی را درباره روابط ترکیه- ایران به آنکارا ارائه داده و این پیشنهادها مورد پذیرش مقامات ترکیه قرار گرفته است. این سه پیشنهاد عبارتند از تسهیم دانش و تجربیات میان مراکز پژوهشی مجالس ایران و ترکیه؛ همکاری در زمینه قانونگذاری در حوزه های اشتغال، اقتصاد و نظام بانکی؛ و آماده کردن پیش نویس هایی برای تسهیل روابط دوجانبه و اصلاح قوانینی که در راه همکاری دو کشور مانع ایجاد می کنند.
 
 
در نهایت، موضع ایران در قبال نشست بین المللی درباره سوریه، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته و این خبرگزاری در مطلب خود از حمایت ایران از این نشست و انتظار مشارکت در آن سخن به میان آورده است. رویترز می نویسد محمد جواد محمدی زاده، معاون رئیس جمهوری ایران اظهار داشته این کشور از طرح روسیه برای برگزاری کنفرانس بین المللی جهت پایان دادن به منازعات در سوریه استقبال می کند و امیدوار است این کنفرانس در ژنو برگزار  شود. این خبرگزاری اشاره می کند که در نشست قبلی در این زمینه که در ماه ژوئن 2012 در ژنو برگزار شد، موضوع حضور ایران با مخالفت شدید واشنگتن روبرو گردید. محمدی زاده اعلام کرده ایران آماده است به هر نحو ممکن در برگزاری این نشست جدید همکاری و در آن مشارکت کند.

کلید واژه ها: ثبت نام بین المللی این خبرگزاری ریاست رضایی می نویسد انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری نویسد مطبوعات قبرس


نظر شما :