عبدالقدیر خان: سؤالی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۱۶۰۰۱ سرخط اخبار

ه گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالقدیر خان» پدر برنامه اتمی پاکستان در گفت وگو با شبکه الجزیره انگلیسی درباره ادعای ساخت بمب هسته ای در ایران، گفت که این ها همه تبلیغات منفی کشور های غربی است.

وی با اشاره به تبلیغات آمریکا درباره وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق، افزود که کالین پاول (وزیر امور خارجه اسبق آمریکا) به سازمان ملل رفت و تصاویری از سلاح های کشتار جمعی در عراق نشان داد اما پس از آن به خاطر اشتباه خود عذرخواهی کرد.

عبدالقدیر خان که بنا به دستور دادگاه پاکستانی در اینباره جزئیات بیشتری ارائه نکرد، تصریح کرد که شما با ادعای دروغ، کشوری را تخریب و میلیون ها نفر را به قتل می رسانید و بعد از ادعای خود عذرخواهی می کنید.

وی اظهار داشت که ایران عضوی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است و آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند هر زمانی که بخواهد بازرسی را برای بررسی تاسیسات هسته ای به ایران بفرستد.

عبدالقدیر خان گفت بنا بر این سوالی درباره برنامه هسته ای ایران باقی نمی ماند و این موضوع مثل روز روشن است. این ها همه تبلیغات منفی است.

عبدالقدیر خان متولد 1935 میلادی است که از این مهندس و فیزیکدان پاکستانی به عنوان پدر برنامه اتمی این کشور یاد می شود.

عبدالقدیر خان در ژانویه 2004 به دست داشتن در یک شبکه بین المللی برای تکثیر غیرقانونی دانش هسته ای به کره شمالی، ایران و لیبی اعتراف کرد اما بعدها فاش ساخت که تحت فشار اعتراف کرده و اعتراف نامه را در دست وی گذاشته اند.

زندگی دانشمند هسته ای پاکستان از سال 2004 تا کنون همراه با محدویت هایی بوده است هر چند دولت ائتلافی پس از حکومت پرویز مشرف برخی از محدودیت ها از عبدالقدیر خان را برداشته اما وی هنوز در نوعی بازداشت خانگی در تپه های "مارگالا" واقع در حومه شهر اسلام آباد به سر می برد.

کلید واژه ها: خان


( ۵ )

نظر شما :