اردوغان: فاجعه بانیاس سوریه یادآور واقعه کربلاست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۱۵۹۰۶ سرخط اخبار

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز گذشته در اظهاراتی در گردهمایی حزب  حاکم " عدالت و توسعه"  در آنکارا ،کشتار اخیر شهر بانیاس سوریه را با حادثه غمبار   کربلا مقایسه کرد و عاملان این جنایت را از یزید بدتر دانست.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه اردوغان گفت:" یک چیز را آشکار و شفاف می خواهم بگویم حالا چه می خواهد رهبران حزب اپوزیسیون (CHP) خوششان بیاید و چه نیاید و چه برخی کشورها از آن ناراحت شوند و چه نشوند؛ کسانی که اندک رحم و مروتی داشته باشند به هیچ وجه حاضر نمی شوند صحنه هایی چون صحنه قتل عام اخیر بانیاس سوریه را مرتکب شوند."

اردوغان افزود:" این نکته را هم بگویم اگر کسی اندک رنج و ناراحتی از حادثه کربلا در وجودش باشد و اندک ارادتی به اهل بیت  داشته باشد نمی تواند چنین صحنه فجیعی را خلق کند. فاجعه قتل عام بانیاس چیزی از تلخی حادثه کربلا کم نداشت و عاملان و قاتلان این مردم بی گناه هم دستکم به پستی یزید بودند."

اردوغان افزود:"آنهایی که قاتلان امام حسن و حسین این دو نوه بزگوار و دوست داشتنی پیامبر مان را یزید اعلام می کنند چرا عاملان جنایت اخیر در بانیاس سوریه را یزید اعلام نکردند در حالی که اینها هم کاری یزیدی کردند."

گفتنی است در هفته گذشته اخبار منتشره از سوریه حاکی از کشتار دسته جمعی صدها شهروند سوریه در منطقه بانیاس در غرب این کشور حکایت داشت که عمده قربانیان این کشتار از میان زنان و کودکان بودند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این کشتار را بر عهده نگرفته است اما دولت سوریه و مخالفان مسلح یکدیگر را به انجام این کشتار متهم می کنند.

اظهارات اردوغان در حالی بیان می شود که سیاست های مداخله جویانه ترکیه در سوریه با انتقاد شدید احزاب مخالف این کشور و افکار عمومی مواجه شده است و از نظر عده زیادی از ناظران، ترکیه با  حمایت های مالی و تسلیحاتی از مخالفان مسلح حکومت سوریه یکی از متهمان اصلی  به راه انداختن جنگ داخلی در سوریه است که تا کنون سبب مرگ بیش از 80 هزار نفر و آوارگی میلیون ها انسان بی گناه شده است.

این نخستین بار نیست که اردوغان در اظهارات خود وقایع جاری در سوریه را با حادثه تاریخی عاشورا مقایسه می کند. وی پیشتر نیز در اظهارات خود با مدد جستن از ادبیات دینی شیعه تلاش کرده بود حکومت سوریه را با یزید و یزیدیان مقایسه کند
 و این در حالی است که بخش اعظمی از خشونت های جاری در سوریه از سوی تندرویان سلفی و تکفیری مورد حمایت ترکیه ، عربستان ، قطر ، آمریکا و اتحادیه اروپا صورت می گیرد که نه تنها نسبتی با شیعیان و علویان سوریه ندارند بلکه به خون آنها تشنه هستند و کشتار شیعیان و کم کردن از جمعیت این دسته از مسلمانان را برای خود فریضه ای مقدس می دانند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه اردوغان


( ۱ )

نظر شما :