صالحی: استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۱۵۵۸۸ سرخط اخبار

صالحی تاکید کرد: خلیج فارس از گذشته تاکنون خلیج فارس بوده است و تا ابد هم خلج فارس خواهد ماند. با حرف چیزی عوض نمی شود. آیا می توان خورشید را کتمان کرد مگر می توان، خورشید می درخشد و خلیج فارس نیز مانند خورشید می درخشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه رونمایی از گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال 2013 در جمع خبرنگاران با اشاره به روز ملی خلیج فارس با تاکید بر اینکه خلیج فارس همیشه خلیج فارس است در خصوص جعل این نام خاطرنشان کرد: اگر هر کسی بخواهد حرف نامربوطی بزند و ما به آن حساسیت نشان دهیم بی معنا است و آنها فکر می کنند که اظهارات مهمی داشته اند اصلا اگر کسی بخواهد حرف نامربوط، غیراساسی و بی پایه درباره خلیج فارس مطرح کند بیان کننده بی منطقی، بی اطلاعی و بی فرهنگی وی است.

وزیر امورخارجه همچنین درباره فشار برخی کشورهای غربی به سوریه درباره ادعای آنها مبنی بر استفاده از سلاح شیمایی در سوریه گفت: ما همواره تاکید کرده ایم که استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکسی که باشد خط قرمز ما است و این موضوع را در نامه ای به بان کی مون نیز مطرح کرده ایم . ایران درباره استفاده از هرنوع سلاح کشتار جمعی، نه فقط استفاده بلکه تولید، انباشت و استفاده از آن مخالف است این پیام صریح ایران و فتوای مقام معظم رهبری است که تولید، انباشت و به کارگیری سلاح کشتار جمعی حرام است این اساس و اصول سیاست خارجی ما در مورد سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی است و اگر هر کسی از این سلاح استفاده کند قطعا با آن مخالفیم.

 

صالحی ادامه داد: در مورد سوریه نیز خواسته ایم طبق نظر دولت سوریه که تاکید می کند معارضه از این سلاح استفاده کرده است هرچه زودتر سازمان ملل تا قبل از این که قضایا از کنترل خارج شود به صورت غیر سیاسی شده و بدور از هرگونه استفاده سیاسی گناهکار اصلی دراین باره که معارضین هستند را شناسایی کند.

 

وی با بیان اینکه دولت سوریه از سازمان ملل درخواست بازرسی در این باره را داشته است و خواسته است این موضوع محکوم شود گفت: اما برخی کشورهای غربی می خواهند با تبلیغات از این موضوع استفاده سیاسی کنند.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهارات اخیر ولایتی مبنی بر اینکه دستگاه سیاست خارجی باید تنش زدایی را در دستور کار قرار دهد و بدون تصویب قطعنامه برنامه هسته یی ایران را دنبال کند گفت: در دوره بیش از دو سالی که در وزارت خارجه حضور دارم قطعنامه ای نداشتیم هرچقدر نامه بوده به گذشته برمی گردد و مربوط به دوره ما نیست. اما به هر حال هر کسی که حضور داشته زحمت کشیده است. این اظهارات درست است و همه هم تلاش کرده اند که این اتفاق نیفتد و صحبت های آقای ولایتی به این مفهوم نیست که زمانی که قطعنامه ای علیه کشورمان صادر شده دوستانی که مسوول بوده اند اقدامات لازم را انجام نداده اند. تلاششان را کرده اند اما به هر حال قطعنامه هم صادر شده امیداریم در آینده بالاخره این مسائل حل شود.

کلید واژه ها: سلاح خلیج فارس خلیج سوریه قطعنامه سیاسی


نظر شما :