ولایتی: ایران نباید با کل جهان دعوا کند

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۱۵۲۲۱ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
در نخستین گام باید سطح روابط خارجی و بین المللی ایران با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه توسعه یابد و آنگاه خواهید دید که وزرای مختلف خارجی برای دیدار با ایران صف خواهند کشید.
ولایتی: ایران نباید با کل جهان دعوا کند
مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر ضرورت احیای مثلث گازی ایران، افغانستان و ترکمنستان برای صادرات ترانزیت گاز، جزئیات برون رفت ایران از شرایط فعلی اقتصادی را تشریح و اعلام کرد: با بهبود روابط بین المللی و خارجی، همه کشورهای خارجی برای مذاکره با ایران صف می کشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی در سومین گردهمایی کارآفرینان برتر مهندسین پلیمر و شیمی ایران با بیان اینکه ایران از مزیت ذخایر گاز طبیعی و نفت خام برخوردار است، گفت: با وجود در اختیار داشتن ذخایر هیدروکربوری، یکی از سیاستهای کلان اقتصاد کشور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه اگر درآمدهای نفتی صرفا صرف هزینه های جاری کشور شود، بدترین رفتار ممکن را با درآمدهای نفت و گاز کرده ایم، گفت: ایران با در نظر گرفتن جغرافیای منحصر به فرد و قرار گرفتن در یک منطقه ژئوپولوتیکی از مزیت ترانزیت نفت و گاز و فرآورده های نفتی برخوردار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شبکه گاز ایران باید به تمامی کشورهای همسایه اتصال داشته باشد، اظهار داشت: در زمان حمله شوروی سابق به افغانستان، آنها در شمال افغانستان و منطقه مزار شریف گاز کشف کردند.

وی با بیان اینکه پس از پایان جنگ ذخایر گاز طبیعی افغانستان بلا استفاده مانده است، بیان کرد: این در حالی است که ایران، ترکمنستان و افغانستان در منطقه ای مشترک در شمال شرقی کشور از ذخایر گاز طبیعی برخوردارند که ایران می تواند مسیری مطمئن برای ترانزیت این گاز به سایر بازارهای هدف بین المللی باشد.

ولایتی با اشاره به ضرورت احیای مثلث گازی ایران، ترکمنستان و افغانستان بیان کرد: می توان گاز را از افغانستان وارد کرد و سپس این حامل انرژی را به کشورهایی همچون عراق، چین، پاکستان و حتی هندوستان صادر کرد.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایران باید از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی خود حداکثر بهره برداری را کند، گفت: علاوه بر گاز طبیعی، امکان انتقال، صادرات، واردات و ترانزیت آب، برق و سایر حاملهای انرژی هم وجود دارد.

وی در ادامه از پتروشیمی به عنوان صنعت ارزش آفرین و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی یاد کرد و افزود: مطابق با اهداف چشم انداز باید ایران به بزرگترین تولید کننده محصولات پتروشیمی از نظر ارزشی در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

ولایتی با بیان اینکه هم اکنون ایران به اندازه کافی در مسائل سیاسی رشد و توسعه یافته است، تاکید کرد: در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران از شمال آفریقا تا آسیای میانه، کشورهای منطقه قفقاز و حتی تا شبه قاره هند اشراف کامل سیاسی داشته و بدون دخالت جمهوری اسلامی هیچ مسئله ای نیست که در این مناطق حل و فصل نشود.

وی با اعلام اینکه باید امنیت هر کشوری در خارج از مرزهای جغرافیایی آن تعریف شود، تاکید کرد: آمریکایی ها در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی خود همچون جزایر گوام و اخیرا آفریقا، مناطق نظامی تاسیس و راه اندازی کرده اند.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید سنگرهای دفاعی ایران پشت مرزهای کشور نهاده شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس، هیچ قدرتی نمی تواند جنگ را به داخل مرزهای کشور بکشاند.

راهکار ولایتی برای مقابله با تحریمهای بین المللی

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر وقت آن فرا رسیده است که آن رشدی را که در حوزه سیاست داشته ایم هم در حوزه اقتصاد عملیاتی کنیم، گفت: بر این اساس در نخستین گام باید سطح روابط خارجی و بین المللی ایران با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه توسعه یابد و آنگاه خواهید دید که وزرای مختلف خارجی برای دیدار با ایران صف خواهند کشید.

ولایتی با یادآوری اینکه ایران نباید با کل جهان دعوا کند، از ثبات و آرامش به عنوان مهمترین رکن توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: ثبات و آرامش هم تنها در گرو روابط بالا و مطلوب سیاسی و بین المللی در خارج از کشور حاصل خواهد شد.

 

کلید واژه ها: گاز افغانستان معظم رهبری رهبری مقام معظم معظم مقام معظم رهبری معظم رهبری با گاز طبیعی بین المللی رهبری با مقام معظم رهبری با ترانزیت خارجی


نظر شما :