هشدار «مقام روسی» نسبت به دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران

۲۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۱۴۸۹۱ سرخط اخبار

هشدار روسیه نسبت به اقدامات جدید ایران در زمینه هسته ای، پیشنهاد رئیس اسبق سازمان سیا در مورد روسیه و چین، اظهارات شیمون پرز علیه ایران، تحرکات جدید گروهک منافقین در آمریکا و تأکید هند بر ادامه خرید نفت از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، موضع روسیه در قبال اقدامات جدید ایران در چهارچوب برنامه هسته ای، از جمله اخباری است که از روز گذشته در برخی  مطبوعات  جهانی بازتاب یافته است. روزنامه «حریت» ترکیه در این باره می نویسد روسیه رونمایی ایران از یک واحد جدید تولید اورانیوم را محکوم کرده و هشدار داده این کار می تواند به پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران آسیب برساند.

به نوشته این روزنامه، یک مقام روسی که نامش فاش نشده در مصاحبه با خبرگزاری رسمی «اینترفاکس» این کشور گفته، هرچند این کار ایران عملاً تعهدات این کشور در چهارچوب موافقتنامه های بین المللی را نقض نمی کند، در عین حال، گسترش فعالیت های هسته ای، سبب ترویج جو درک متقابل میان ایران و گروه ۱+۵ نخواهد شد.


در همین حال، رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دولت این کشور پیشنهاد کرده، روسیه و چین را تهدید می کند تا آن ها را به همکاری با خود در مسائل ایران، سوریه و کره شمالی وادارد.

به نوشته سایت خبری «یو پی آی»، جیمز وولسی، رئیس اسبق سیا اظهار داشته، ایالات متحده باید به روسیه و چین فشار وارد کند تا آن را به همکاری به منظور شکستن «اتحاد» میان ایران، سوریه و کره شمالی وادارد.

به اعتقاد وولسی، پیامدهای روابط این سه کشور، برای امنیت ملی ایالات متحد بسیار ناگوار است. وی برای نمونه پیشنهاد کرده آمریکا روسیه را به قطع خرید نفت از این کشور تهدید کند. در مورد چین نیز به اعتقاد وی، آمریکا می تواند از گزینه تحریم برخی نهادهای مالی این کشور استفاده کند.


در مطلب دیگری کم و بیش در همین رابطه، سایت خبری «اسرائیل هایوم» مصاحبه ای را با شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل منتشر کرده که در آن، ادعاهایی را درباره ایران نیز مطرح نموده است.

به نوشته این سایت، پرز اظهار داشته در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران و عدم توقف برنامه هسته ای این کشور، اوباما بدون شک به ایران حمله خواهد کرد. وی در ادامه مدعی شده، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، نه تنها به سود رژیم اسرائیل، بلکه همه جهان از جمله آمریکا نیز هست؛ بنابراین، تا هنگامی که آمریکا هدایت این جریان را بر عهده دارد، رژیم اسرائیل باید از کمک این کشور استفاده کند. وی همچنین بار دیگر این ادعا را مطرح کرده که ایران از مذاکرات به منظور خرید زمان استفاده می کند.


اما به فاصله اندکی پس از انتشار خبر تأسیس دفتر گروهک منافقین در آمریکا، سایت شبکه خبری «نیوز مکس» خبر آغاز لابی گری این گروهک برای تأثیرگذاری بر سیاست های آمریکا علیه ایران را منتشر کرده است.

به نوشته این سایت، گروهک منافقین «رابرت توریچلی»، سناتور و نماینده پیشین کنگره آمریکا را استخدام کرده تا برای این گروه لابی گری کند؛ بنابراین، توریچلی به نیابت از شرکت لابی «شرکای رزمونت»، نمایندگی این گروهک را انجام خواهد داد.

این فرد همچنین وظیفه مشاوره و تدوین راهبرد برای این گروهک را بر عهده خواهد داشت. نیوز مکس می نویسد مبالغی که از سوی گروهک منافقین برای حمایت به سیاستمداران آمریکایی پرداخت می شود، بسیار چشمگیر است.


در پایان، روزنامه «هندو» با انتشار مطلبی از تأکید دوباره دولت هند بر ادامه واردات نفت این کشور از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه هند که روز گذشته در برلین به سر می برده، در این رابطه گفته، هند به خرید نفت از تأمین کننده حیاتی نفت خود، یعنی ایران ادامه می دهد و این کار را بدون توجه به تحریم های اقتصادی شدید وضع شده از سوی آمریکا و غرب علیه ایران انجام خواهد داد. وی همچنین تأکید کرده کاهشی که به تازگی در واردات این کشور از ایران رخ داده، به سبب مشکلات لجستیکی و بانکی بوده و هیچ دلیل دیگری در این زمینه وجود نداشته است.

کلید واژه ها: آمریکا روسیه گروهک ایران گروهک منافقین هسته ای چین هند منافقین


نظر شما :